Gå til innhold

Oppvaskmaskin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg oppvaskmaskin! Har ikke hatt det før, og vet selvfølgelig at man har i tallerkner/bestikk/glass osv, men hva annet kan jeg ha i?

Kan jeg vaske stekebrettene til komfyren i oppvaskmaskin f.eks? Vaskekosten/kjøkkenfilla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stekebrettene kan du nok vaske i oppvaskmaskinen, men ofte er det en del fastbrente matrester på dem, så du kan nok ikke forvente å få dem skinnende rene.

Oppvaskkluten har jeg aldri tenkt kan gå i oppvaskmaskinen, men børsten går i alle fall utmerket.

Du kan også vaske kjeler osv. i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret til kjøkkenvifta? Wow, så bra da!

Hvilken såpe bruker dere, eller merke tabelett er det vel? Hvilken "virker"?

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått vaskemaskinen levert, wohoo!

Men, det var ikke noe toppplate på den, og de som leverte den sa at jeg trengte ikke det når den skal stå under kjøkkenbenken. Men det er jo en 5-6 cm klaring mellom oppvaskmaskinen og benkeplata.

Ser jo helt idiotisk ut. + at filt greia som var toppen av maskinen, kommer jo til å få støv og greier på seg når den ligger der ubeskyttet. Blir ikke lett å holde den ren tenker jeg, må støvsuges da eller? Skal det være slik?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått vaskemaskinen levert, wohoo!

Men, det var ikke noe toppplate på den, og de som leverte den sa at jeg trengte ikke det når den skal stå under kjøkkenbenken. Men det er jo en 5-6 cm klaring mellom oppvaskmaskinen og benkeplata.

Ser jo helt idiotisk ut. + at filt greia som var toppen av maskinen, kommer jo til å få støv og greier på seg når den ligger der ubeskyttet. Blir ikke lett å holde den ren tenker jeg, må støvsuges da eller? Skal det være slik?

TS

Du skrur opp bena i bunnen på OPPvaskmaskinen (en vaskemaskin er til klær) til den står rett oppunder benkeplaten.

Ikke vask stekeplater i oppvaskmaskinen, bruk bakepapir og folie når du skal tilbrede mat så blir de ikke stygge. Telfonbelegg i panner og kjeler blir fort slitt i oppvaskmaskin. Vask det heller for hånd etter bruk. Jernpanner og gryter skal ikke i oppvaskmaskinen, da vil de ruste.

Oppvaskbørsten kan du putte i maskinen men kluter skal ikke inn der.

Og bruk tabletter i maskinen, da får du alltid riktig mengde oppvaskmiddel. Kjøp Sun eller Finish- de er de beste.

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan faktisk hive inn tannkosten også. I tillegg så kan du steke kalkun. Var fremgangsmåte på dette på nett her i romjula. :fnise:

Har du dyre, gode kokkekniver så vasker du de for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Du kan putte hva du vil i oppvaskmaskinen, men du må belage deg på at noe av det kan bli ødelagt.

Du må nesten finne ut av om produktet kan vaskes i oppvaskmaskinen.

Du kan for eksempel putte stekepanner i maskinen, men ikke alle typer.

Du kan putte frysebokser, men her også - ikke alle typer.

Så lenge det tåler oppvaskmaskin, så kan du putte det i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med plastikk - Tupperware? De tåler vel oppvaskmaskin?

TS

Tupperware tåler det, og plast som kan gå i mikrobølgeovn går fint. Ellers lønner det seg å se på merkingen av plasten om det kan gå eller ei. (Jeg fikk brått et deformert plastdørslag da jeg stappet det inn i maskinen :ler: . Heldigvis var det av det billige slaget så jeg tok tapet med fatning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårleg erfaring med gyldne brødformer og støpte aluminiumsdeler til kjøkkenmaskina. Dei får belegg og belegget noko drit å få fine igjen. Skal visstnok hjelpe å koke delene i rabarbrasuppe...men så langt har me ikkje kome. Brødformene gjekk i søpla...skal skaffe nye.

Skarpe kniver blir sløve i vaskemaskin og bør vaskes for hand. Steikepanner tørker fort ut i oppvaskmaskin så sett dei inn med olje i blant. Ellers så tar gryter og slikt stor plass i oppvaskmaskin og det er inneffektivt å vaske dei der...men akk så deilig å sleppe å vaske dei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting med treskaft blir fort ødelagt i oppvaskmaskin. Lakken skaller av og treet begynner å sprekke.

Fint servise med metallbord eller håndmalt bør ikke gå i oppvaskmaskinen.

Sølvbestikk og stålbestikk må ikke være i kontakt når de vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle løse deler på Moccamasteren går.

Her ble oppvaskkluten prøvd en gang, men uten det største hellet. Den vaskes best i vaskemaskina sammen med resten av håndklevasken.

Matskålene til kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Oppvaskkoster, sluket til vasken (den lille metallrista i sluket). Matskåler til dyra. Tresleiver. Fjøler. Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...