Gå til innhold

Utvask av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leier ut en leilighet i underetasje i huset mitt. Den er ikke stor, rundt 55-60 m2.

Leier til firma, og de brukte et firma til utvask nå som leieforholdet er avsluttet. (Ny leieboer skal flytte inn i morgen.)

Leiligheten er splitter ny, og han som har leiet har knapt bodd der p.g.a reise. (Tenkte å vaske selv, men siden de betaler så er jo det deilig å slippe.)

Den er ikke skitten, kun litt støv å tørke over, vindu og sånn.

I går kom de her, en polsk, og en latinsk mann som først nektet å gå ut av bilen, og etterpå skrek til han polske. Da han oppdaget meg, ble han helt smilende, snakket det at jeg hadde endret dag fra mandag....og om å sove lenge? Rar mann...

Uansett, da de så leiligheten ble det bare stort smil, knapt noe å gjøre der, var så og si helt rent allerede, men skal jo tørke over til nestemann alikevel. Jeg laget kaffe til de, og sa at de ikke trengte å vaske vegger og tak da det var nymalt og ikke skittent. Sa at de skulle ta badet grundig, og om de kunne vaske/tørke over sofaen og 3 barstoler med hvitt trekk.

Jeg sa også at de ikke trengte vaske sengetøyet, det kunne jeg gjøre, så slapp de å vente på det..

Han ene sa at jeg skulle gå opp, så skulle de hente meg når de var ferdig. Jeg ventet....og ventet....og ventet.. (hadde brukt ca 40 min på dette selv, og de var 2 personer) snart skulle jeg på jobb.. endelig hentet de meg etter over 3,5 timer.

Jeg tenkte..jaja, samme hvor lang tid, bare det er vasket. Regnet med at det var vasket godt nå. :)

Kom ned og første som møtte meg, fremdeles støv og sand på dørmatten, det lille som var.. gulvet var stripete etter moppen deres og støv lå igjen overalt. Jeg svelgte.. tenkte at "ja,ja, jeg får tørke over før han flytter inn"

sofaen hadde flekker, og jeg viste dem, sa at jeg spurte jo om de kunne ta den. De sa at de hadde støvsugd den, og at jeg bare kunne ta en klut og vaske bort flekkene.

Deretter ser jeg at barstolene er fulle av støv innerst i stoffet. Jeg tar det av, og rister det ute, orker ikke si noe siden de sa det med sofaen. De sier.. "å, vi glemte dem." "Du kan bare vaske dem i maskinen" Samtidig er de veldig ivrige etter å gå, og maser: "Er det OK?, kan vi gå nå? Er det OK?" bak ryggen min mens jeg ser rundt.

På gulvet var det en stor "søleflekk" ved døren, og han ene begynte å skrape med barberblad. :O Herregud, jeg ble helt dårlig. Da han begynte å skrape på en klisterflekk på kjøkken/bar benken, sa jeg "nei, det er klister. Og ikke gjør det!" Han sa bare: "Jo, jo..og ignorerte meg totalt mens han skrapte helt villt.

Jeg kjente nå at alt var bare svært ubehagelig og svarte bare "Ja, ok dere kan gå" da de spurte om "det var OK?" for 6 gang. Jeg var bare helt satt ut..

Etterpå da jeg ser litt mer etter, er det smuler i kjøleskapskuffen, negler i baderomsskuff, støv oppå stol, tv-benk, tørketrommel, inni skuffer og skap. Glassplaten over kjøkkenbenk ser skinnende ut, men da jeg tar på komfyrlyset, dukker fettsprut og hår opp ovenfor kokeplatene.

Bevaremegvel, det er langt ifra skittent!! Men det var det jo ikke før heller. Det er helt likt nå!

Plutselig ser jeg at det er skraper på innsiden av glassdørene i dusjen. Når jeg åpner, er hele dusjdørene oppskrapet. det ser ut som stålull som har blitt skrapt rundt og rundt på dørene. De var splitter nye, så enten er det leieboeren som er en eldre ordentlig mann, og som jeg ikke tror har hatt tid/lyst å vaske dusjdørene engang som har gjort det, ellers så er det vaskebyrået.

Det som de derimot har vasket såvidt jeg kan se er: vaske dusj, do og vask. De har vasket inni komfyr, 4 små vinduer ute og inne, og alle speil er tatt. Støvsugd og vasket gulv, men kvalitetsmessig dårlig. Dette på 2 mann. Hva i all verden har de gjort i 3,5 timer? Fader så ubehagelig dette er.

Dette ble et langt innlegg, men jeg trenger råd på hva jeg skal si/kreve her.

Jeg ringte hun som leder dette, og hun svarte bryskt at hun skulle sende dem tilbake med en gang. Jeg så for meg barberblad, og enda flere timer.. følte også at det ikke var min jobb å veilede de og "kjefte". Jeg hadde jo allerede sagt ifra til dem, og det var ikke kjekt.

Hun svarte med at jeg det var eneste løsning, så jeg sa at jeg heller skulle gjøre det selv.

Da jeg etterpå oppdaget dusjdørene som var helt skrapt opp, ringte jeg igjen. Hun var "sur", og sa at hun skulle sende han ene tilbake. Hun hadde fullt opp selv i morgen (vi får jo inn ny leieboer i morgen og da må det være klart)

Til slutt gikk hun med på å sende sjefen sin også p.g.a baderomsdørene. Hun skulle få ham til å ringe i morgen. Da jeg sa at den nye leieboeren flyttet inn kl.1, og at jeg trengte å vite om jeg selv skulle vaske over før han kom, så svarte hun at DET kunne hun ikke love, at han ville ringe før den tid.

Så sånn ligger det an nå!

Dette var mitt første kontakt med et rengjøringsbyrå, og jeg vet egentlig ikke hva man kan forvente ved en full utvask. Tipper de skal ta godt betalt av firmaet, men det er jo rene svindelen. (Det er et veldig kjent vaskebyrå, ikke Citymaid)

Jeg har knapt sovet i natt, og har vondt i magen. Tenker sånn på dette, syns det var veldig ubehagelig, og angrer på at jeg slapp dem inn.

Please!!! Kom med innspill og tips!! Er jeg for pirkete? Jeg ble totalt overkjørt av både rengjøringspersonell og den dama jeg snakket med. Trenger å sortere dette, og klare å sette ord på det til dem. Jeg hadde aldri trodd at det skulle føles så ubehagelig og fælt. Takker derfor for alle synspunkt nå i kveld som kan hjelpe meg i møte dem i morgen tidlig. :)

Endret av Rakel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er misfornøyd. Min erfaring er at østeuroperere har en annen standard enn oss nordmenn. Jeg har selv slitt med å lære vaskedamene hvordan de skal vaske dusjen. De vasker ikke mye i krokene, bare midt på...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri vært borte i noe vaskebyrå selv, men jeg innbiller meg at de skal gjøre en bedre jobb en andre mennesker, siden de får betalt for det. Så bare stå på ditt! Kanskje du burde sagt i fra til firmaet du leigde ut til, om vaskebyrået ikke ordner opp etter seg.

• Liker 3
Skrevet

Utifra stripene på gulvet, ser det ut som det er det de har gjort her også. :) Men dette er jo et stort firma. Jeg trodde de ble grundig opplært, men der forsvant den troen.. ;)

Det som er så dumt, er at det kommer ny leieboer nå. Og jeg vet at jeg selv hadde syns det var ubehagelig med negler i skuffen, støv og flekker på stoler og smuler og stekefett på kjøkken.

Gjest Blondie65
Skrevet

Noen jeg kjenner leide et stort og anerkjent byrå til å vaske ut før salg. 2 ganger måtte hun påpeke at dette ikke var godt nok - det ble bra 3. gang.

Jeg hadde ALDRI gitt meg. Jeg hadde heller sagt fra til ny leieboer at det kommer noen for å vaske nok en gang i løpet av mandagen.

Og ja jeg hadde sagt fra til utleiebyrået. Hvordan skal disse firmaene ellers lære at det skal gjøres ordentlig?

Skrevet

ISS? Jeg hadde folk fra ISS her en gang, og måtte vaske selv etter dem. Ble jo verre enn det var! Klissete fotspor og striper OVER ALT! :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

ISS? Jeg hadde folk fra ISS her en gang, og måtte vaske selv etter dem. Ble jo verre enn det var! Klissete fotspor og striper OVER ALT! :kjefte:

You are right! ISS. :Nikke: Aldri mer! :sjokkert:

• Liker 1
Skrevet

Nei, TS, du er ikke kravstor! Det minste man kan forvente er at de ikke ødelegger noe, og det andre man kan forvente er at de i det MINSTE tar overflatene på tingene. Klarer de ikke det engang, så er de virkelig ubrukelige.

Betaler du for dette? Isåfall så bør du virkelig kreve rabatt og å ta bilder av den elendige rengjøringa som dokumentasjon.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, jeg betaler heldigvis ikke, det gjør firmaet. ;)

Men det er jeg som må vaske over, eller la den nye leieboeren flytte inn som det er. Syns ikke det er ok. :tristbla:

Endret av Rakel
Skrevet

Det skjønner jeg godt at du ikke synes er noe moro.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg betaler heldigvis ikke, det gjør firmaet. ;)

Men det er jeg som må vaske over, eller la den nye leieboeren flytte inn som det er. Syns ikke det er ok. :tristbla:

Du burde si fra til det firmaet som betaler, slik at de er klar over det og eventuelt kan ta det opp eller nekte å betale. Problemer med elendig utført arbeid vil aldri forsvinne dersom ingen klager.

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med det firmaet du har leid ut til. Det er dem du skal forholde deg til, dem som evnt må ta opp problemer med det firmaet dem har leid til å vaske etter seg. Du har egentlig ingenting med vaskebyrået å gjøre.

Du bør kreve at leiligheta blir vaska, evnt at du får betalt for å vaske. Og du bør kreve å få erstatta det som er blitt ødelagt feks dusjdører, er dem vaska med stålull el.l så er det bare å skifte.

Skjønner du er skuffa og frustrert, men innleid vaskehjelp fra øst..... :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med det firmaet du har leid ut til. Det er dem du skal forholde deg til, dem som evnt må ta opp problemer med det firmaet dem har leid til å vaske etter seg. Du har egentlig ingenting med vaskebyrået å gjøre.

Du bør kreve at leiligheta blir vaska, evnt at du får betalt for å vaske. Og du bør kreve å få erstatta det som er blitt ødelagt feks dusjdører, er dem vaska med stålull el.l så er det bare å skifte.

Skjønner du er skuffa og frustrert, men innleid vaskehjelp fra øst..... :tristbla:

Stemmer. Selv om firmaet har overlatt vaskejobben til andre er det fortsatt deres ansvar. Evt kostnader får de ta opp med de som gjorde jobben, det skal ikke gå utover utleier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk et telefonnummer til en person i ISS, og beskjed av firma om å kontakte vedkommende dersom jeg ønsket utvask av leiligheten.

Kunne jeg spurt om å gjøre det selv mot litt betaling?

Det ville jeg gjort med glede! :)

Vet at jeg hadde vasket den ut på under 1 time.

(Det arbeidet som vaskebyrået har gjort, hadde jeg gjort på under 40 minutt alene, og de var 2)

Skrevet

Sørg i hvert fall for at byrået ikke får betalt for en jobb de ikke gjorde! Jeg ville krevd at de erstattet det de ødela.

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg har bestemt meg for å ringe firmaet og si at det arbeidet de har gjort ikke kan ha vært mer enn 30 min.

Så dersom de fakturerer mer enn en time, så er det svindel.

Dette kommer jeg til å gjøre dersom vaskebyrået ikke tar kontakt før 12.00.

Da går jeg ned og vasker over "det verste" selv.

Deretter tar jeg en telefon til vaskebyrået og sier at jeg nå skal ta imot den nye leieboeren og han som er ansvarlig for all utleie gjennom oljefirmaet BP. (Det er faktisk sant)

De vil få se hvordan de har vasket, og jeg vil fraråde BP å bruke dem fremover.

Er jeg fæl nå? hehe :lur:

Gjest Spinell
Skrevet

Du er ikke fæl i det hele tatt, og det er nettopp i slike situasjoner du beskriver at det er greit å ha et byrå å forholde seg til framfor en enkeltperson. Det er mye enklere å komme med reklamasjoner og forholde seg til et profesjonelt firma.

Du kontakter renholdsbyrået og beskriver situasjonen helt konkret. Jeg har gjort dette selv i forbindelse med flyttevask. Da kom byrået, som også i mitt tilfelle var ISS, på befaring. Jeg pekte på hvert eneste punkt jeg ikke var fornøyd med, og de sendte noen andre renholdere for å gjøre jobben på nytt.

I og med at du allerede har fått nye personer inn, kan det muligens bli litt annerledes, men min erfaring tilsier i alle fall at firmaet tar klager/reklamasjoner på alvor og kommer kundene i møte.

Skrevet

Jeg har også dårlig erfaring med østeuropeere. De vasker ikke grundig nok og har ikke kunnskap om rett middel/verktøy til rett formål. Og mange blir aggressive hvis man forsøker å forklare.

Og ISS styrer jeg LANGT unna.

Skrevet

Har det flyttet inn noen allerede?

Hvis ikke: Jeg tror jeg ville tatt med et godt kamera og fotografert ødeleggelsene/stripene/skitten som ble igjen. Så ingen fra byrået kan komme i ettertid og hevde at du overdriver.

Skjønner godt at dette ikke var noe moro. Vi har vurdert å bruke byrå selv, men hvis man skal måtte oppleve slikt, er jeg veeeldig skeptisk.

Jeg vet at Finn.no har sider der du kan kommentere jobben som er gjort for deg når du velger en anbudsløsning på finn.no for arbeid i huset. Slikt er veldig bra, og jeg ville uansett latt vaskeselskapet høre at du slett ikke kommer til å reklamere for dem blant venner og kjente...

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe fra Vaskebyrået, og hun tar ikke telefonen nåe jeg ringer.

Ny leieboer kommer om litt over 1 time, så det haster jo nå. Faen, så irriterendes!!

Jeg har forsøkt å ta bilder, men det viser jo ikke på kamera. :frustrert:

Stresser nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...