Gå til innhold

Parring - hund?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min råd til TS er å droppe alle planer om å avle på tispen!

Hvis du på død og liv skal bli oppdretter, gjør det skikkelig! Det finnes allerede alt for mange cowboyoppdrettere der ute...

Meld deg på kurs, les om avl og genetikk, finn en rase som passer deg og skaff deg et nettverk av erfarne oppdrettere. Så kan du lete etter en tispe som er god nok til å avle på, håpe at hun er frisk og klarer alle rasens krav til avl. Like grundig må du være i valg av hannhund....

Du kan aldri få for mye info om avlshunders slektninger!!!!!

Det er et stort ansvar å være oppdretter. Du er ansvarlig for den solgte varen i 5 år, husk det! Uansett hvor lav pris du tar for valpene.... Oppstår det sykdom kan du holdes erstatningsansvarlig!!!

Ved blandingsavl er det mye vanskeligere å "forutse" resultatet.

Ja, jeg har hatt blandingshunder selv. Flere av dem måtte ofte til veterinær og ble til slutt avlivet, delvis også i lav alder! Og jeg kjenner flere som har gått i fella "søt liten blandingsvalp, passer godt til barnefamilier". Det er ikke moro når det beste rådet man gir dem er å avlive hunden..... :(

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Må bare signere siste AB og L.Kennedy.

Jeg har selv hatt blandingshund og huhei hvor det gikk. Hun ble aldri gammel og alikevel var hun den valpen som levde lengst fra hennes kull. Og det å ha en ikke-fungerende hund er rett og slett helt forjævli grusomt. Gud bedre som jeg hata eieren av mora til hunden min. For å ha vært så skjødesløs og brakt frem dyr med så store plager. Helt helt grusomt :tristbla:

Jeg vil heller ha en renraset hund og vite hva man kan få, enn å ende opp med en hund der blandingen er en ren lotto-gevinst. Ja man kan ha flaks, men fy søren å grusomt det er når loddet ikke er noe vinner-lodd. Kjenner forresten flere blandingshunder, som har blitt avlivet i ung alder. Dette blir aldri registrert på Dogweb, så noen statistikk for dette finnes ikke.

Jeg får rett og slett neller av folk som legger ut annonser på finn.no for å finne "partner" til sin blandingshund. Spesielt de med hannhunder. De synes jo hunden er sååå fin så han fortjener jo et nyp. Men ingen tenker på hva som skjer med valpene etterpå :tristbla:

• Liker 2
Skrevet

Nå er det faktisk slik at også renrasede hunder får diverse sykdommer og dør i ung alder også. Hvem sin feil er det da? Siden dere mener at eieren til blandingshundene har skyld i at disse får sykdommer osv. Blandingshund er like mye hund som renrasede! Til TS: Gjør det du føler, men vær klar over ansvaret og ha god kontakt med vetrinær. Ta gjerne kontakt og forhør deg med de du kjøpte henne av, spør og grav om alt du kan om foreldrene osv. Les om avl, og det som er veldig viktig før alt dette: Ha klart for deg en venteliste for de som ønsker valp fra deg med et lite depositum FØR parring. Dermed får også valpene hjem :)

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

renrasede hunder får også sykdommer, men da vet man som regel hva man kan forvente.

I tillegg så jobbes det hardt av seriøse oppdrettere å avle bort slike sykdommer.

Hvorfor ikke det er helt avlet bort enda? jo, fordi noen syns sin hund er sååååå søt og parrer den med en annen hund...og dermed er vi igang igjen.

Bakgårdsoppdrett ødelegger faktisk enormt mye for de som driver seriøst oppdrett, med grundige studier av stamtavler, henter inn hanner fra andre deler av verden for å få så friske hunder som mulig.

• Liker 1
Skrevet

Ved katter er gjerne to års alderen maks... Vil ikke det være noe likt med hunder eller er det ingen maks alder for første kull?

Skrevet

Ved katter er gjerne to års alderen maks... Vil ikke det være noe likt med hunder eller er det ingen maks alder for første kull?

Det ville heller vært dumt å avle noe særlig tidligere enn det. Maks er kanskje 5-6 år av det jeg har hørt.

Gjest Consensio
Skrevet

Ei tispe burde ikke få et kull før fylte 2 år og ikke senere enn 6 år.

Kan variere litt avhengig av type hund, men det er det seriøse oppdrettere pleier å holde seg innenfor.

Skrevet

Det ville heller vært dumt å avle noe særlig tidligere enn det. Maks er kanskje 5-6 år av det jeg har hørt.

Ah, kan ikke avel på hunder o.l. så bare derfor jeg lurte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...