Gå til innhold

Parring - hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nydelig blandingstispe som jeg kunne tenkt meg å parre (i fremtiden, ikke nå!). Hun blir to år nå i mai, og er i mine øyne verdens skjønneste. Hun er en fantastisk hund og hun er en utrolig flott frøken, og derfor ønsker jeg at flere skal få oppleve dette. Men - jeg er egentlig helt ny på dette området med parring og lignende, så jeg lurer på om dere kan slenge inn alt av tips, forberedelser og alt sånt? Gjerne nettsider der jeg kan lese om det osv.

Setter stor pris på svar :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Håper dette er trolling..... vær så snill, la dette være trolling...

Markedet for salg av hunder er ekstremt dårlig nå. Flere og flere oppdrettere har nærmest lagt ned avl, fordi folk ikke kjøper hunder lengre i den grad det var for noen år tilbake.

Hva om ingen kjøper valpene dine? Hva gjør du om du i verst tenkelige scenario sitter med en hund og 8 valper. Skal du avlive dem da?

Endret av Consensio
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vil sterkt anbefale deg å ikke parre henne. Selv om din tispe har et flott gemytt, så er det ikke gitt at valpene kommer til å få det. Du vet antagelig heller ikke så mye om verken stamtavlen/anene til din tispe eller til den mulige hannen som blir far til valpene. Ergo vil dere ikke vite hvilke fysiske (og eventuelt mentale) svakheter dere avler på videre.

Og selv om alt skulle klaffe og dere får mentalt sunne og fysisk friske valper, så er det hunder nok i Norge som trenger nye hjem slik det er. Du kan ende opp med kanskje åtte valper - vil du klare å finne gode hjem til dem alle? Og hvis du klarer det - da kunne de åtte fremtidige eierne heller valgt valper/hunder som allerede trenger hjelp i dag.

Så det beste rådet jeg kan gi deg er: Kos deg skikkelig med den herlige hunden du har, og la det være med det. :)

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar :-)

Ja, jeg har tenkt mye på dette med å få solgt dem osv, derfor har jeg heller ikke hatt planen om å få parret henne så fort som mulig. Men jeg er enig i det dere sier - det er mange allerede fødte hunder som sårt hadde trengt et hjem :-)

Skrevet

Du avler ikke på blandingshunden din, så enkelt er det. Jeg håper også at dette er en trolletråd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ber deg, kjære ts, IKKE parr en blandingshund!! Uansett. Det er feil på alle mulige områder. Ønsker du flere hunder kan du enten kjøpe deg en til hund som trenger et hjem eller adoptere en.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men hva er problemet med å parre en blandingshund? Blandingshunder er etter mine erfaringer ofte mer rolige enn de renrasede hundene, ettersom de hundene jeg har møtt. Man trenger heller ikke starte å avle opp mange kull, men et kull må vel være lov for tråstarter hvis h*n ønsker det? Og hva med å parre hunden med den ene av rasene hunden er av, hva er problemet der? Blandingshunder blir jo trossalt til av forskjellige hunderaser, og de har det stort sett like bra og lever like lenge som renrasede. En venn av meg har hatt opptil flere forskjellige blandingshunder, det har ikke vært noen sykdommer, benfeil eller lignende, og alle har hatt liv på over 10 år.

• Liker 1
Skrevet

I mitt svar lenger oppe har jeg gitt et par grunner til hvorfor det ikke er bra å parre blandingshunder (ei heller rasehunder uten at det er skikkelig gjennomtenkt).

Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men hva er problemet med å parre en blandingshund? Blandingshunder er etter mine erfaringer ofte mer rolige enn de renrasede hundene, ettersom de hundene jeg har møtt. Man trenger heller ikke starte å avle opp mange kull, men et kull må vel være lov for tråstarter hvis h*n ønsker det? Og hva med å parre hunden med den ene av rasene hunden er av, hva er problemet der? Blandingshunder blir jo trossalt til av forskjellige hunderaser, og de har det stort sett like bra og lever like lenge som renrasede. En venn av meg har hatt opptil flere forskjellige blandingshunder, det har ikke vært noen sykdommer, benfeil eller lignende, og alle har hatt liv på over 10 år.

Det handler ikke nødvendigvis om at blandingshunder er "dårligere" bikkjer, men om å være en ansvarlig dyrevenn som ser hvordan situasjonen er i Norge (og resten av verden i dag) og klokelig konkluderer med at behovet for enda et blandingskull ikke er tilstedeværende.

Det finnes flust av mindre gjennomtenkte kull på markedet på grunn av eiere som ikke har satt seg inn i tilbud og etterspørsel, for ikke å snakke om alle "uhell" som har ført til uønskede valper. Hvis du tar deg tid til å kontakte FOD-gåder, omplasseringsorganisasjoner eller folk som er fosterhjem, så vil du se at det er nok av hunder som trenger hjem som det er.

Ja, selvfølgelig kan man få et flott blandingskull med veldig søte valper, godt gemytt som man kanskje helt fint klarer å selge - og kanskje tenker du og/eller ts at det ikke er deres ansvar at andre folk får valper som de ikke klarer å selge - MEN det er for meg helt uforståelig at noen som påstår de er oppriktig glad i dyr kan vende det døve øret til en slik problemstilling. De søte valpene dere vil sette til verden og få solgt vil jo "stjele" eiere og hjem som allerede eksisterende hunder trenger.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er for mye parring og for lite avl :gjeiper:

Hilsen hun, som har hatt ikke-fungerende blandingshund. Eller er det OK å ha en hund, som gjeter elgen og runderer den til deg? :fnise:

Jeg ser de samme annonsene på finn.no gang på gang. Blandingshunder, gjerne hannvalper av aktive store raser (fuglehunder, BC, retriever osv). Det skjærer i hjertet å se de samme annonsene gang på gang. Alikevel synes jeg de som har parra bikkjene sine (les: ikke avlet) får som fortjent da de har gjort dette uten å tenke seg om.

De fleste blandingshunder burde blitt kastrert da kontrollen på om de har hofte- og skuldreproblemer, øyeproblemer ol, ikke blir registrert. For joda - news flash - blandingshunder er like plaget med disse lidelsene som med renrasede. Det blir bare ikke registrert på samme måte.

• Liker 1
Skrevet

Du avler ikke på blandingshunden din, så enkelt er det. Jeg håper også at dette er en trolletråd.

Du kan da for pokker ikke vite hvordan hunden hennes er, om hun har sjekket hundens linjer (jo, det er mulig selv om det er blandingshund), og ikke minst om hunden hennes er frisk. Du bekrekter bare det synet jeg har på enkelte "hundemennesker".

Skjønner ikke hva alt det rasehysteriet skal være godt for.. ALLE hunder har blitt avlet frem av mennesker til å se ut som de gjør idag, og mye av avlen på renrasede har ikke gjort hunden noe tjeneste, tvert imot! Nevner noen blandingshund nå for tida så får de så ørene flagrer av diverse bedrevitere som er selvutnevnt eksperter på hundehold og avl.

Det er da så mye bedre med friske sunne hunderaser som schæferen med lav bakpart og HD, Cavalier med hjertefeil, boston terrier som ikke kan puste optimalt, eller den understimulerte border collien, Grand Danois med levealder på 6-7 år... For meg så virker det som mange renrasede hunder er mest utsatt for sykdommer pga. ihjelavling, og så klart om du blander en schæfer med golden retriever eller noen andre raser som er utsatt for sykdommer så vil ikke det si at valpene blir friske!

Har selv alltid hatt renrasede hunder fra godkjente seriøse oppdrettere, og det har vært så mange arvelige sykdommer. Har nå en skikkelig gatemix som er friskere enn noen hund jeg har hatt tidligere!

TS: Håper du tenker nøye igjennom det, om du er sikker på at valpene får gode varige hjem, og at hunden din er sjekket for ALT hos veterinæren, og du er klar over hva alt dette innebærer så er det vel ikke noe problem, blandingshund eller ei.

Men igjen så finnes det mange hunder som venter på ett nytt hjem, og det må være vanskelig og finne ordentlig seriøse kjøpere som gir hunden det den trenger resten av livet sitt, og som ikke kvitter seg med den til sommeren pga. "allergi"

Gjest BabyBlue
Skrevet

Markedet for salg av bikkjer er veldig dårlig for øyeblikket, spesielt på blandingshunder. Det har blitt mest vanlig å kontakte oppdretter for kjøp av hunder nå for tiden, og tror det kommer av at folk har blitt mer bevist på valg av rase. Jeg vet ikke om det er negativt eller ikke, men det betyr i hvert fall at folk sliter med å få solgt hunder, og spesielt om de ikke har stamtavle.

Skrevet

Nebel86, når du snakker om bedrevitere så er det ikke utenkelig at noen i denne tråden vet bedre enn deg ;)

Det kan hende at hunden til TS er avkom etter to renrasede hunder, hvor man kan søke opp slektninger på dogweb, men hva hvis det ikke er tilfelle? Svært ofte er blandinger avkom etter blandinger.

Men la oss si at dette var tilfelle, og man kan søke opp slektningene (som er friske, siden jeg legger godviljen til nå :tongue:). Er disse to hundene av raser som er like i gemytt og instinkter, skal TS parre med en hund som er lik disse to rasene? Skal den være renraset? Hvis den er renraset, hva slags hundeeier er det som vil bruke hunden i en parring med blandingen til TS?

Hva er formålet med avlen, hva ønsker man å få fram? Hvor forutsigbart er dette, i forhold til instinkter, gemytt, helse, størrelse, pels? Trenger vi flere hunder hvor det ikke er avlet etter noe mål?

Svært ofte er det også vanskelig å finne gode hjem til disse hundene. Så la dette være, TS.

Skrevet

Jeg vil parre min border collie med ulv. Hva kan være bedre enn en "hund" som først samler alle sauene for så å spise de? :gjeiper:

TS, legg avlsarbeidet over på oppdrettere som kan faget sitt. Det er alt for mange som avler på hundene sine bare fordi de er søte og snille. Se bare på alle blandingshunder (designhunder?) som må omplasseres. I tillegg så er det store mørketall over hvor mange hunder som avlives før fylte to år. Det er ALT for mange hunder og for lite etterspørsel. Bare gå inn på nkk sine sider og se hvor mange registrerte hunder som blir solgt i løpet av ett år. Hvor mange blandingshunder blir det ikke i tillegg? Grovt regnet vil de tallene egentlig si at hver husstand i Norge skal ha minst tre bikkjer hver...

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg vil parre min border collie med ulv. Hva kan være bedre enn en "hund" som først samler alle sauene for så å spise de? :gjeiper:

:skratte: dagens! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Ts jeg kan forstå deg hvis hun har fint gemytt og er sunn og frisk. En venninne fikk et kull med blandingshunden sin, men hadde avtalt på forhånd og hadde interesserte kjøpere.

Å sitte igjen med valper er trist-

• Liker 1
Skrevet

Nebel86, når du snakker om bedrevitere så er det ikke utenkelig at noen i denne tråden vet bedre enn deg ;)

Det kan hende at hunden til TS er avkom etter to renrasede hunder, hvor man kan søke opp slektninger på dogweb, men hva hvis det ikke er tilfelle? Svært ofte er blandinger avkom etter blandinger.

Men la oss si at dette var tilfelle, og man kan søke opp slektningene (som er friske, siden jeg legger godviljen til nå :tongue:). Er disse to hundene av raser som er like i gemytt og instinkter, skal TS parre med en hund som er lik disse to rasene? Skal den være renraset? Hvis den er renraset, hva slags hundeeier er det som vil bruke hunden i en parring med blandingen til TS?

Hva er formålet med avlen, hva ønsker man å få fram? Hvor forutsigbart er dette, i forhold til instinkter, gemytt, helse, størrelse, pels? Trenger vi flere hunder hvor det ikke er avlet etter noe mål?

Svært ofte er det også vanskelig å finne gode hjem til disse hundene. Så la dette være, TS.

Dette er vel opp til TS å avgjøre, så lenge begge foreldrene er friske og man sjekker alt opp så ser jeg ikke problemet så lenge man finner gode hjem. Hvorfor skal man absolutt avle etter mål? Er enig i at gemytt er viktig, men det er ikke alle som er opptatt av utstilling og brukskonkurranser, mange ønsker seg (gud forby) en turvenn og en kompis de neste årene, mange ting man kan bruke hunden sin til utenom utstilling, og man trenger ingen champion for det ;)

Og hva får deg til å tro at TS er så uerfaren at hun ikke vet om disse tingene?

Selv ville jeg ikke gjort det når det finnes så mange hunder som trenger ett hjem. Så klart ville det vært hyggelig med en valp etter hunden min, men hva med de resterende valpene? Jeg hadde aldri gitt dem fra meg om jeg ikke var 100% sikker på at de ville få bra hjem resten av livet. Enden på visa hadde nok vært at jeg hadde beholdt alle valpene selv :rolleyes: Godt han er kastrert :fnise:

Skrevet

Dette er vel opp til TS å avgjøre, så lenge begge foreldrene er friske og man sjekker alt opp så ser jeg ikke problemet så lenge man finner gode hjem.

Det kan vise seg å være en umulig oppgave, avhengig av hvor mange slektninger som er registrerte og hvor mange av disse som er helsetestet. Det er sjeldent at man sitter på nok informasjon.

Hvorfor skal man absolutt avle etter mål? Er enig i at gemytt er viktig, men det er ikke alle som er opptatt av utstilling og brukskonkurranser, mange ønsker seg (gud forby) en turvenn og en kompis de neste årene, mange ting man kan bruke hunden sin til utenom utstilling, og man trenger ingen champion for det ;)

Her var det mye rart, for å si det forsiktig. Hvorfor avle etter mål? Det her er jo selve grunntanken bak all ansvarlig avl.

Man skal avle fram minst like gode eller bedre hunder enn det som finnes. Og da er det ikke bare snakk om hunder som skal brukes til utstilling eller bruks. Vi avler jo ikke på hunder fordi det er gøy, eller fordi valpene er så søte? Ansvarlig avl går ut på å avle fram hunder hvor man har satt seg et mål for hvilke egenskaper hunden skal ha, og hva man vil tilføre rasen.

Og hva får deg til å tro at TS er så uerfaren at hun ikke vet om disse tingene?

Jeg vet ikke hvor mye eller lite hun vet, men at hun vurderer å avle på en blanding er jo et dårlig tegn.

Skrevet

Ts jeg kan forstå deg hvis hun har fint gemytt og er sunn og frisk. En venninne fikk et kull med blandingshunden sin, men hadde avtalt på forhånd og hadde interesserte kjøpere.

Å sitte igjen med valper er trist-

Som jeg var inne på så er det en veldig dårlig idé hvis du ikke vet noe om slektningene. Hundene man avler på kan være/virke friske og raske de, men man må også se på helsen til andre slektninger.

Skrevet

"Hvorfor skal man absolutt avle etter mål?"

Kjenner til en som tilhører hundemiljøet her hvor jeg bor.

Han hadde en nydelig hund av rasen Norsk Elghund. Fantastisk hund på alle måter. En han kjente hadde en flott Retriever. Også en nydelig hund.

Begge hundene var renraset, flott gemytt, flotte å se på.

De tenkte at de hadde lyst på en blanding av disse to hundene, noe de fikk gjennomført og noen vakre valper ble født.

Valpene som fikk en flott pels, mye etter elghunden, likte også veldig godt å bade, sikkert etter Retrieveren.

Ett år gikk, og eierne til disse valpene opplyste en etter en at de hadde skyhøye veterinærutgifter, flere hadde måtte avlive sine hunder som knapt hadde rukket å bli 1 år gamle.

Hvorfor? Fordi pelsen til elghunden og badelysten til retrieveren førte til at hundene fikk voldsomme utbrudd av våteksem som veterinæren aldri hadde sett maken til.

Hundene hadde grusomme smerter til tross for barbering, behandling og smertestillende.

Kun 1 av valpene var helt friske!

Jeg har flere eksempler, som blanding av rottweiler og dalmatiner. Halve kullet måtte avlives etter max 3 år, de fleste ble avlivet i/rett etter pubertetsalderen.

De to rasene ble visst for mye. Gemyttet var helt horribelt, til tross for at både mor og far var to balanserte og rolige hunder.

Valpene vokste opp og ble for ustabile for eierne. Her snakker man ikke om litt dressurproblemer, jeg snakker om at eierne ble bitt, den var utagerende mot det meste etc etc. Og eierne var ikke nybegynnere innenfor hundemiljøet heller.

I begge sakene så hadde hundene gode stamtavler, flotte hunder på alle måter...det er bare ikke alltid det er lurt å parre to raser for moro skyld.

Eierne til foreldrene i begge sakene trodde helt seriøst at siden deres hund var så søt, så kom jo dette til å gå bra.

Jeg kunne listet opp utallige eksempler på hvor det har gått galt. Det betyr ikke at det alltid går galt, jeg vil bare ha frem at det KAN gå riktig galt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...