Gå til innhold

Hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke hunderaser er minst "jaktpregende" hunder? Feks.?

Da jeg har flere gnagere og kaniner som går fritt i leiligheten min. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle hunderaser har et visst jaktinstinkt. Du må nok forberede deg på en del jobb uavhengig av rase hvis du har tenkt å få deg en hund i en leilighet der det går fullt av gnagere rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesielle hunderaser med minst mulig jaktinstinkt?

Vet at alle hunder har ett visst jaktinstinkt men noen har nok mere enn andre raser igjen.

Er en grunn til at feks. jegere bruker spesielle typer hunderaser til jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en belgisk fårehund/schäfer-blanding(Dino) som ikke brydde seg om verken kaniner, katter eller marsvin på annen måte enn at han ville kose med dem og beskytte dem. Nå har vi en Cavalier King Charles Spaniel som er helt vill etter alle gnagerene og kattene.. Tror det er veldig individuelt fra hund til hund. Dino hadde vi før vi fikk gnagere, så han var godt oppdratt før de kom i hus.

Endret av FrideFisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en kritthvit "golden" retriever hvor alt av instinkter er avlet vekk?

En smule fordomsfull? ;)

Hvor bra ulike raser går over ens med typiske "byttedyr" er litt vanskelig å generalisere tror jeg. Skal du ha valp så må du rekne med jobb uansett. Det tar bare litt lenger tid før man når målet med enkelte.

Men skal man prøve seg på å si noe om saken så tipper jeg at polarhunder er vanskelige å få til, en god del terriere og sikkert mange rene jakthunder. Gjeterhunder er etter min erfaring de som har mest forfinet og forutsigbar omgang med katt og gnager. De skal greie å beherske den typiske jaktatferden dersom de blir bedt om det. Har selv en sheltie som har vært helt super i så måte, og en eurasier som jeg måtte jobbe mye med for å få plukka av han uønska impulser.

Eurasiern skal etter boka ha lite jaktinstinkt, men de som kjenner rasen vet at det ikke er tilfelle i det hele tatt, tvert imot. Så ikke tro alt du leser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om de forskjellige hunderasene og har falt spesielt for japansk spisshund og sheltie. Hvem av de to hunderasene er best ang. gnagere og kaniner?

Jeg har sett spesielt på gjeterhunder, spisshunder og selvskapshunder. Men står ikke så mye ang. jaktegenskaper på spesielt på spisshunder. Men jeg liker så godt japansk spisshund. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder har instinkt. Enten det er jakt, vakt, gjeterinstinkt eller en kombinasjon. Du får aldri med 100% sikkerhet en hund som ikke jager kaniner eller gnagere. Du kan selvfølgelige velge en hund hvor jaktinstinktet er omentrent avlet bort, men da ville ikke jeg valgt en Japansk Spisshund -jeg kjenner en som åpner døra og flyr ut for å lete etter noe å jakte på. Men igjen, dette trenger ikke gjelde alle individer innenfor rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ikke la kaniner og gnagere være sammen med hunden uten tilsyn, uansett hvilken rase du ender opp med. Og mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en harehund som ikke fantes interessert i kaninen vår, så alt går an. Det viktigste er å sette klare grenser når hunden er liten. Vi har nå en hund som elsker å jakte på både fugler og katter, men kaninen rører han ikke. Han syns kaninen er skummel og brå og går unna når den kommer hoppende. Men jeg ville aldri latt de være alene sammen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om de forskjellige hunderasene og har falt spesielt for japansk spisshund og sheltie. Hvem av de to hunderasene er best ang. gnagere og kaniner?

Jeg har sett spesielt på gjeterhunder, spisshunder og selvskapshunder. Men står ikke så mye ang. jaktegenskaper på spesielt på spisshunder. Men jeg liker så godt japansk spisshund. :fnise:

Sheltie sheltie sheltie! :rodmer:

Japse og sheltie har akkurat de samme utfordringene, kan være bjeffete og småstressa begge. Men det skal godt gjøres å finne en sheltie som ikke er lærevillig, grei å ha løs og veldig ok i forhold til andre dyr. Så står det særlig mellom to er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canis lupus

Jeg har lest om de forskjellige hunderasene og har falt spesielt for japansk spisshund og sheltie. Hvem av de to hunderasene er best ang. gnagere og kaniner?

Jeg har sett spesielt på gjeterhunder, spisshunder og selvskapshunder. Men står ikke så mye ang. jaktegenskaper på spesielt på spisshunder. Men jeg liker så godt japansk spisshund. :fnise:

Ettersom at Sheltie er en liten gjeter, ville jeg heller gått for JS. Møtt noen av dem, fantes ikke jakt eller jeger instinkt på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...