Gå til innhold

Spennende koteletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har noen koteletter som jeg skal bruke en dag, men så vil jeg ikke ha det vanlige tilbehøret til. Poteter og kjedelige grønnsaker.

Noen oppskrifter eller tips på hvordan jeg kan gjøre litt mer ut av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan lager du det til vanlig da og hva er "kjedelige" grønnsaker?

Skrevet

Steker de i panna og har poteter, brokkolie, gulerøtter eller surkål.

Skrevet

Jeg krydrer kotelettene godt, og slenger dem i en stor ildfast form i ovnen. Etter ca 20 minutter hiver jeg inn gulrot, hvitløksfedd og forskjellig løk i store biter. Heller greit med vann over et par ganger til det ser ferdig ut. Serverer med potet eller ris. Bruker kraften som blir igjen i formen i sausen helt til slutt.

Det er vanlige kottiser for meg, men kanskje en ny vri for deg :spise:

Gjest Blondie65
Skrevet

Stek kotelettene på begge sider, godt krydret med rosmarin, basilikum, timian. Når de er ferdig stekte, legg en ananasskive på hver og ha ost på toppen. Inn i steikeovnen med de til osten er skikkelig smeltet. Serveres med ris og frisk salat.

Skrevet

Er også godt med eple på svinekoteletter. Stek dem som vanlig på panna og gjerne krydre litt, ta så en smal skive eple å legg på, smelt litt ost på toppen.

Skrevet

Dette var noen fine tips:) Kommer nok til å prøve noe av dette.

Skrevet

Jeg steker aldri koteletter på stekepanna, det er veldig vanskelig å få de saftige og med mye smak på den måten. Hvis du har muligheten til å grille kotelettene så er det så mye bedre enn koteletter på stekepanna. Og det andre alternativet er å ovnsbake kotelettene. Da bruner jeg de litt på stekepanna først selvfølgelig. Mange kutter også opp kotelettene i biter og har oppi lapskaus, supper og andre retter.

Når det gjelder tilbehør til koteletter så er mine ynglingser (ikke sammen): Mangosaus, vinsky, asparges, paprikasalat, grillet mais, squash, potetbåter med urter på.

Når jeg skal lage mat til familien som er på besøk og som ofte har med seg barn, er det greit å lage en barnevennlig variant og da syns jeg at koteletter i form er et godt alternativ. Og denne oppskriften på kotelett og pølseform fra Matprat er veldig god. Da kan barna plukke ut det de ikke liker.

Skrevet

En asiatisk tvist er også godt.

Smør på sweet chili sauce på kotelettene før du griller, eller steker dem i ovn.

Server med litt ris og wokede grønnsaker.

En veldig god wokblanding er:

Gul løk

gulrot

brokkoli

rød/grønn paprika

purre eller vårløk.

(hvitløk)

Begynn med å varme opp wok eller stekepanne. Når den er varm har du i olje.

Hiv de skivede gulrotbitene oppi først, sammen med brokklitoppene.

Etter litt mindre enn 1 minutt hiver du løken som du har skjært i båter, ikke strimler.

Når du har fått riktig mørhetsgrad på gulrot og brokkoli hiver du paprikastrimler og vårløk/purre.

Rett etter hiver du oppi woksausen:

Raspet hvitløk etter smak, røres inn litt soyasaus og litt kyllingfond. Ha i passe mengde cayennepepper. (Pass på: Kyllingfond kan være veldig salt.)

Woken er ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...