Gå til innhold

Pus halter!


Gjest Raindrops

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Nå har han ligget som et slakt i sofaen i hele dag, så jeg merket det ikke før jeg løftet han ned på gulvet nå nettopp. Han tråkker ikke på den ene frempoten, og den er skikkelig hoven :(

Jeg har lyst til å ringe dyrlegen med det samme, men det er min mors katt og hun mener at vi kan se det an et par dager og at det sikkert bare en en forstuelse. Dessuten er det vel neppe akutt, jeg vet ikke.

Han bruker poten litt, til å dytte seg rundt når han skal skifte liggestilling, men jeg er usikker på hvor mye press han faktisk klarer å legge på den. Jeg håper bare den ikke er brukket.

Uff, jeg blir så bekymret for gamlefar, måtte bare få det ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, dette er ikke noe å tenke på. Katten trenger hjelp nå.

Det er klart at han/hun har det vondt. Og nei, dett går ikke over av seg selv. Du får be din mor punge ut, for har man ansvaret for en katt, ja da må man betale for den også. Mas masse på mammaen din nå, for katten deres lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hei, dette er ikke noe å tenke på. Katten trenger hjelp nå.

Det er klart at han/hun har det vondt. Og nei, dett går ikke over av seg selv. Du får be din mor punge ut, for har man ansvaret for en katt, ja da må man betale for den også. Mas masse på mammaen din nå, for katten deres lider.

Jeg maser det jeg kan akkurat nå, og prøver å forklare at katter er ekstremt gode til å sjule svakheter og smerte, jeg blir så frustrert! Pokker at jeg ikke har lappen selv så jeg kan kjøre, jeg er helt avhengig av at hun blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kontaktet veterinær. Finnes det noen som har vakttelefon i kveld/i morgen slik at du i det minste kan få en veterinærs synspunkt på saken per tlf i stedet for synsing fra oss? Det vil nok være det beste.

Klarer du å se om katten har noen sår- eller bittskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreplager i familien? Hvordan har katten klart å skade seg hvis den har ligget på sofaen hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg finner ikke noe telefonnummer til kveldsvakt i min kommune, så jeg tror jeg skal forsøke å ringe til nabokommunen å høre der.

Jeg finner ingen ytre skader, men han (pus) er også lite villig til å ligge rolig når vi begynner å ta på benet, så jeg tror han har veldig vondt. Iallefall vanskelig å si om det er noe der.

Men ja, jeg skal prøve å finne et telefonnummer jeg kan ringe, blir så frustrert over at det er så lite jeg kan gjør akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Dyreplager i familien? Hvordan har katten klart å skade seg hvis den har ligget på sofaen hele dagen?

Det er ingen om har plaget katten her i huset. Jeg er den eneste som har vært hjemme i dag, og jeg la ikke merke til noe halting da jeg slapp han inn i dag tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreplager i familien? Hvordan har katten klart å skade seg hvis den har ligget på sofaen hele dagen?

Det er vel heller sånn at katten har ligget i sofaen hele dagen fordi den har skadet seg.

Ikke uvanlig i det hele tatt, og katter blir ofte ikke handlingslammet før det er snakk om store smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er skikkelig hovent høres det relativt akutt ut i mine ører, og det vil antagelig ikke gi seg av seg selv. Det kan kanskje være en bruddskade, eller en betennelse, og begge deler bør undersøkes og behandles. Katten har det tydelig vondt, og vil ha vondt helt til den får behandling, så det er fint du maser og prøver å få tak i en veterinær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Fikk snakket med dyrlegen som naturlig nok ikke kunne si så mye uten å se katten. Han anbefalte oss å komme innom snarest, og jeg fikk på bakgrunn av det overbevist mamma om at vi drar hvis pus ikke er bedre i morgen.

Nå ligger han bare å sløver på sofaen igjen, og jeg har ingen tro på at situasjonen er annerledes i morgen. Håper bare det ikke er altfor alvrolig, og at det er tidsnok å komme i morgen. Jeg kommer til å sove like dårlig som pus i natt merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Raindrops; Når du får tid, og føler for det, vl du være snill og fortelle oss hvordan det går ?

Tenker på dere... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Selvfølgelig! Det går mye bedre med pus idag, han går nå på foten og hadde til og med lyst ut i dag tidlig. Sjekket poten nøyere i går før vi la oss, og det kan virke som om han har et sår, men det er vanskelig å se (kan ikke forstå hva han har vært borti). Hevelsen har gått helt ned og han er mye piggere enn han var i går.

Nå vil jo selvsagt ikke moren min til dyrlegen siden han er så mye bedre. Jeg håper hun har rett og at han fortsetter å friskne til, og at han ikke bare later som om han er frisk. Bare det at han spiser uten at jeg setter han rett foran matskålen er et stort fremskritt :)

I dag tidlig når jeg våknet lå han under dyna sammen med meg å malte av hjertens lyst, så humøret hans er det ingenting å si på nå :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at pus ser bedre ut.

Jeg vil dog anbefale dere å få en time hos veterinær i morgen. Da er det vanlig hverdag og ikke så dyrt. En vanlig helsesjekk/konsultasjon koster ca 500 kr, så det bør være overkommelig for din mor.

Hvis såret skyldes en bittskade er det veeeldig sannsynlig at han får betennelse dersom han ikke behandles med antibiotika. Jo mer tid det går før pus blir undersøkt, jo mer sannsynlig er det at flere antibiotikakurer må til. Og plutselig tar det lang tid og koster mer enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten har sikkert vært i slåsskamp tidligere og da hender det at de blir småskada. Sånt pleier å gå seg til. Jeg hadde ikke stressa med dyrlege med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

katter maler også for å berolige seg, feks ved smerter, sykdom eller stress....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Slosskamp er en mulighet. Også mulig han, i forbindelse med noe, kan ha kuttet seg (glass-skår, skarpt metall osv.)

Lettere å anslå hva det kan være når man ser såret og sårets plassering.

På "leggen" betyr større sannsynlighet for "krigsskade", under poten betyr større sannsynlighet for kutt.

det kan være greit å huske at katteskinn er seigt, så seigt at en potensiell betennelse vil spre seg under skinnet i lang tid før det blir så stort trykk av betennelsen at det bryter gjennom skinnet.

Derfor er det lurt å ta en tur til vetrinæren i morgen :)

Raindrops; vis tråden til moren din du :) Ingen kan alt eller vet alt, og gode råd er alltid fint å få :)

Om det kan hjelpe på forståelsen så er ikke Lille-pus en tenåring lenger, men en voksen dame (næremere 50 enn 40) som har hatt katt(er) lenge og sett mange slags snodige skader og sykdommer en katt kan utsettes for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg en venn som drepte katter med luftgevær (nei vi er ikke venner lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...