Gå til innhold

Hva er galt med hvit ris?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, hva er galt med å spise hvit ris? Det gir daglig næring til millioner av asiater i hverdagskosten, og ikke er asiater fete heller (før de fikk vestlig mat.)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Joda. De er kjempetjukke, har alltid vært det. I alle fall hvis man skal tro det jeg har lært i noen tråder her inne.

Eller så kan det jo hende at det der med at ris gjør deg feit rett og slett er feil :gjeiper:

Skrevet

Jeg tok av meg masse på en lengre reise i østen der det gikk stort sett bare på hvit ris og ymse kylling og fisk, typisk kinamat. Ikke alle asiatene var så tynne nei men det var McDonalds var veldig poppis og litt status-mat der..

Skrevet

Uprossesert ris gir dog noen helsemessige fordeler i forhold til hvit ris, google på "brown vs white rice". Mindre sjanse for diabetes og du får mere næringsstoffer.

Skrevet

Når de polerer risen så fjerner de masse næringstoffer.

Skrevet

I hvit ris er det mye karbohydrater, lite næring og lite fiber. Kan nesten like gjerme spise loff.

Skrevet

Som valig er det kalorier inn og kalorier ut som teller. De spiser mye ris der borte, men gjerne mindre mat totalt sett en det vi i vesten gjør. De spiser også tradisjonelt mye mindre kjøtt, og mye mer grønnsaker enn vi gjør.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Også drukner de gjerne ikke risen sin i feit bernaise og drikker cola til...

Endret av Bodillen
  • Liker 6
Gjest Applecore
Skrevet

Kineserne spiser ikke så mye ris som man tror, det går veldig mye i grønnsaker og sjømat, med ris som en slags "ved siden av-ting".

Var i Kina for noen år siden og var helt fascinert over hvor sunn og god maten var, følte meg konstant lett i kroppen der nede (bortsett fra når jeg overspiste fordi maten var så god :P )

Det synes godt på kineserne at de lever sunt, særlig på de gamle, som er usedvanlig sunne (det var et ganske vanlig syn med pensjonister som trente sverddans hver morgen der jeg var).

Dessverre har McDonald's og annen junkfood blitt veldig populært de siste årene, særlig blant de yngre, og det har dessverre ført til mye overvekt.

I tillegg har kinesere generelt mye mer kjøtt i kostholdet nå enn de hadde før.

Skrevet

Kineserne spiser ikke så mye ris som man tror, det går veldig mye i grønnsaker og sjømat, med ris som en slags "ved siden av-ting".

Var i Kina for noen år siden og var helt fascinert over hvor sunn og god maten var, følte meg konstant lett i kroppen der nede (bortsett fra når jeg overspiste fordi maten var så god :P )

Det synes godt på kineserne at de lever sunt, særlig på de gamle, som er usedvanlig sunne (det var et ganske vanlig syn med pensjonister som trente sverddans hver morgen der jeg var).

Dessverre har McDonald's og annen junkfood blitt veldig populært de siste årene, særlig blant de yngre, og det har dessverre ført til mye overvekt.

I tillegg har kinesere generelt mye mer kjøtt i kostholdet nå enn de hadde før.

...men spiste på restaurant, eller var du med hjem til en gjennomsnittlig kinesisk familie og spiste? Det er mange som ikke har god råd i Kina, og da er ris absolutt billigste alternativ - noe som også gjør at det blir mer av risen og mindre av alt det andre.

Skrevet

Ja, hva er galt med å spise hvit ris? Det gir daglig næring til millioner av asiater i hverdagskosten, og ikke er asiater fete heller (før de fikk vestlig mat.)

Ris er billig. Mange asiater har dårlig råd og jobber dobbelt så hardt som oss for å få endene til å møtes.

Dårlig råd er ikke ensbetydende med å spise sunt. Men billig. Og ris er ikke akkurat det man får mest næring og varig energi av. Folk i u-land som knapt lever på annet enn ris; hva kjennetegner dem? De klarer knapt å holde seg oppreist.

Ikke noe feil med å spise ris, så lenge man spiser sunn mat i tillegg. Men i vår del av verden har det en lei tendens til å bli ganske mye mer av "alt det andre". Så blir vi feite, og må kutte ned for å slanke oss. For å greie det så gjelder det å gå for den metoden som er lettest mulig å leve med; Å velge mat som gir oss energi til å orke å trene. Og å styre unna mat som gjør at blodsukkeret går som en jojo og gjør oss slappe og konstant sultne på noe slik at vi sprekker, slik som tomme og raske karbohydrater og stivelse. Som f.eks. ris.

Men klart; fortsetter man å gafle i seg all mulig junk og sukker så er ikke risen det første man bør prioritere å kutte ut ... ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke farlig med hvit ris. Akkurat som mine besteforeldre som var bønder og spiste poteter til middag hver dag, ofte lyst brød, fet melk, fløte i sausen, osv ... MEN de spiste alltid masse grønnsaker og de spiste aldri masse snop og chips folk gjør idag .. De levde til de var nesten hundre år begge to.

Det er snop, chips, junk-food og stress som tar livet av folk idag - samt særs lite aktiv livsstil.

Skrevet

Det med at de ikke spiser så mye ris i Kina er stemmer. I hvert fall ifølge pappa, og han er der 1-2 ganger årlig.

Gjest Applecore
Skrevet

...men spiste på restaurant, eller var du med hjem til en gjennomsnittlig kinesisk familie og spiste? Det er mange som ikke har god råd i Kina, og da er ris absolutt billigste alternativ - noe som også gjør at det blir mer av risen og mindre av alt det andre.

Begge deler, faktisk.

Et familiemedlem er gift en en kineser, og vi fikk enkel hjemmelaget mat, i tillegg til å spise på restauranter en del ganger (ikke nødvendigvis fine restauranter heller, men maten var kjempegod!)

Og grønnsaker er ikke dyrt i kina, vi betalte 3-4 kr for en full bærepose!

Fisk, egg og kylling kostet ikke mye det heller.

Var også på besøk hos en familie langt ute på landet som var ganske så fattige (de bodde i et hus bygget av kumøkk og halm), der fikk vi masse frukt og hveteboller, kunne ikke se et fnugg med ris.

I Asia er ikke matmangel et veldig stort problem i forhold til Afrika på tross av fattigdom, fordi det er gode forhold for å dyrke mat der.

Men som AB#12 sier, det er ikke farlig med hvit ris eller poteter så lenge kostholdet ved siden av er sunt og næringsrikt.

Skrevet

Det er ingenting gale med hvit ris. Du har blitt offer for lavkarbomafiaens propaganda.

Hvit ris inneholder mindre vitaminer og sporstoffer en upolert, rå ris. Den smaker anerledes også. Antagelig hadde det vært billigere med ris som var helt ubehandlet siden den ikke trenger noen raffineringsprosesser. Men den smaker ikke like godt skal man tro markedet.

Det pekes på at hvit, polert ris har høyere glykemisk indeks enn upolert. Det stemmer. Det stemmer også at den gir deg en raskere blodsukkerstigning enn ris med lavere glykemisk indeks. Det du blir tjukk og feit av er for lite aktivitet i forhold til næringsinntaket.

Når du nevner asiatisk matlaging så må jeg innrømme at jeg er svært fascinert over hvor mye de får ut av et måltid med så lite kjøtt.

Selv er jeg svært bevisst på det med måtehold når det gjelder f.eks. ris. Derfor tilbereder jeg ikke så veldig mye ris når jeg lager til meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...