Gjest Mann28 Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Jeg har pratet med psykologen min om at jeg har en ganske smal interesse som nærmest tar alt fokuset mitt i hverdagen, og gjør det vanskelig å konsentrere seg på jobb, være sosial, og finne på ting som jeg har likt før (se film, høre musikk osv). Har vært sånn i over et år nå, og jeg greier ikke legge det fra meg. Jeg hadde noen lignende greier som barn også, hvor jeg drømte meg bort inn i fantasiverdener og skrev og skrev og skrev diverse lister og tabeller. Psykologen sa at det kan være noe med meg som gjør at jeg har det sånn. Men hun sa ikke Aspergers der og da, men nå har jeg lest litt om Aspergers og kjente meg igjen i en del. Men jeg kjente meg ikke igjen i at Aspergere visstnok skal ha manglende empati som det stod på en nettside. Noen som har litt peiling på dette? Jeg kan selvsagt spørre psykologen neste gang, men får liksom ikke helt fred nå. Vet ikke om en sånn diagnose vil være en byrde eller en lettelse hvis jeg får den.
Gjesten Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Ut fra det du skriver får jeg ikke umiddelbart inntrykk av det er asperger du har, men jeg vet ikke nok om deg til å kunne si noe om det. Det er en selvtest du kan ta for å få en pekepinn på hvordan du ligger an, der du må skåre 32 poeng - hvordan man skårer står nederst. Husk at testen ikke er difinitiv: Selvtesting AQ på norsk Psykolog Simon Baron-Cohen og hans kolleger ved Cambridge's Autism Research Centre konstruerte en Autism-Spectrum Quotient eller AQ, som måler omfanget av autistiske trekk hos voksne. Grenseverdien for å diagnostisere Aspergers er 32 poeng. Poengsum i kontrollgruppen som ikke er diagnostisert som Aspergers er 16,4. Hvis man får 32 poeng i denne testen kan man med 80 prosent sikkerhet si at vedkommende lider av Aspergers. 20 prosent vil bli feildiagnostisert hvis man bare går etter dennne testen. Definitivt enig Litt enig Litt uenig Definitivt uenig 1 Jeg foretrekker å gjøre ting sammen med andre og ikke på egen hånd. 2 Jeg foretrekker å gjøre ting på samme måte, om og om igjen. 3 Hvis jeg prøver å forestille meg noe, synes jeg at det er veldig enkelt å se det foran meg. 4 Jeg blir ofte så sterkt opptatt av en ting at jeg mister andre ting ut av synet. 5 Jeg legger ofte merke til små lyder som andre ikke hører 6 Jeg pleier å legge merke til bilnumre, plakater eller liknende informasjon. 7 Andre folk forteller meg ofte at jeg har sagt noe uhøflig, selv om jeg tror at det er høflig. 8 Når jeg leser en historie, kan jeg lett forestille meg hvordan figurene kan se ut. 9 Jeg er fascinert av datoer. 10 I en sosial gruppe, kan jeg lett holde orden på flere ulike samtaler. 11 Jeg synes at sosiale situasjoner er lett. 12 Jeg pleier å legge merke til detaljer som andre ikke legger merke til. 13 Jeg vil heller gå til et bibliotek enn til en fest. 14 Jeg synes at jeg har lett for å finne på historier. 15 Jeg blir mer tiltrukket av mennesker enn av ting. 16 Jeg pleier å ha veldig sterke interesser og jeg er lei meg for hvis jeg ikke kan utøve dem. 17 Jeg liker sladder. 18 Når jeg snakker, er det ikke alltid lett for andre å få et ord i mellom. 19 Jeg er fascinert av tall. 20 Når jeg leser en historie, finner jeg det vanskelig for å finne ut hva karakterenes intensjoner er. 21 Jeg er ikke særlig interessert i å lese skjønnlitteratur. 22 Jeg finner det vanskelig å få nye venner. 23 Jeg ser hele tiden mønstre i ting. 24 Jeg vil heller gå på kino enn på museum. 25 Jeg blir ikke lei meg hvis min dagligdagse rutine blir forstyrret. 26 Jeg synes ofte at jeg ikke vet hvordan man skal holde en samtale gående. 27 Jeg synes det er lett å "lese mellom linjene" når noen snakker til meg. 28 Jeg pleier å få et inntrykk av hele bildet, snarere enn av de små detaljene. 29 Jeg er ikke veldig god på å huske telefonnumre. 30 Jeg pleier ikke å legge merke til små endringer i en situasjon eller en persons utseende. 31 Jeg vet hvordan jeg skal fortelle en historie om noen hører på meg uten at det blir kjedelig. 32 Jeg synes det er lett å gjøre flere ting samtidig. 33 Når jeg snakker i telefonen, er jeg ikke sikker på når det er min tur til å snakke. 34 Jeg liker å gjøre ting spontant. 35 Jeg er ofte den siste til å forstå poenget i en vits. 36 Jeg synes det er lett å finne ut hva noen tenker eller føler bare ved å se på ansiktet deres. 37 Hvis det oppstår et avbrekk, kan jeg raskt gå tilbake til det punktet hvor jeg ble avbrudd. 38 Jeg er god på å holde en samtale i gang. 39 Folk forteller meg ofte at jeg holder på å gjøre det samme om og om igjen. 40 Da jeg var ung, pleide jeg å liker å leke rollespill med andre barn. 41 Jeg liker å samle informasjon om forskjellige ting (f.eks typer biler, fugler, tog, planter). 42 Jeg finner det vanskelig å forestille meg hvordan det ville være å være en annen. 43 Jeg liker å planlegge nøye de aktivitetene jeg deltar i. 44 Jeg liker sosiale sammenkomster. 45 Jeg synes det er vanskelig å finne ut hvilke intensjoner folk har. 46 Nye situasjoner gjør meg engstelig. 47 Jeg liker å møte nye mennesker. 48 Jeg er en god diplomat. 49 Jeg er ikke veldig god på å huske folks fødselsdato. 50 Jeg synes det er veldig lett å leke rollespill med barn der jeg må late som om. Hvordan koder man : Hvis man er "Definitivt enig» eller «Litt enig» svar på spørsmål 2, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 13, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 33, 35, 39, 41, 42, 43, 45, 46 scorer man 1 poeng på hvert spørsmål. Hvis man er "Definitivt uenig" eller "Litt uenig" svar på spørsmål 1, 3, 8, 10, 11, 14, 15, 17, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 36, 37, 38, 40, 44, 47, 48, 49, 50 scorer man 1 poeng på hvert spørsmål.
Gjesten Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 Her er en liste over kjennetegn med folk på asperger: - dårlig (grov)motorikk, dårlig koordinasjon - stereotype bevegelser, tics - tvangspreget atferd ( noen ganger bare tanker) - ikke observant. Ser ikke hva som må gjøres, derfor noen ganger label "lat","egoistisk" - å foretrekker seg selv fremfor andre, vansker med gjensidighet, tar mer enn å gi, vansker med likeverdighet ved kontakter - når noen forteller noe, fremkaller det ikke alltid en følelse, vansker med å ha empati ut fra følelsen, lettere ut fra tanken - mindre kontakt enn de fleste menneskene, ser venner bare en gang i måned,eller maks en gang pr uke, intet behov for intensiv kontakt - kan ikke være i kontakt med andre mennesker over lengre tid. Vil ofte bort, trekke seg tilbake. Dissosierer med tankene - å være fraværende også med blikket - vansker med menneskegrupper, å være stille i gruppen, i delta i samtaler - vansker med overfladiske samtaler, vil heller være alvorlig - ikke kreativ - å jobbe selvstendig og gjøre ting på sin måte - vansker med teamwork - individualistisk - vil ikke tilhøre en gruppe. Heller kontakt under fire øyne - vansker med å berøre eller å bli berørt - stor sensuell oversensibilitet, f. eks. lyder - detaljer. Passer på detaljer og mister de store linjer. Ser ikke alltid sammenheng - å tenke visuelt. - å være veldig analytisk - å ha følelsen at man er veldig følsom (oversensibel) Noen er undersensibel ander oversensibel - å være heller rasjonell enn emosjonell - vansker med å uttrykke følelser - å ha tydelige meninger - vansker med å bygge opp relasjoner og holde på dem, vennskap - å kunne bare gjøre en ting ad gangen - å miste fort oversikten - treg - Prosopagnosia. ikke huske ansikter - behov for ro og rolige omgivelser, vansker med stress - motsetninger innvendig. åpen-lukket, stille- mye snakk, fleksibel-ikke fleksibel, tilpaning-ikke tilpasning, optimistisk-depressiv, fri-hemmet, nærhet-distans, lat-flittig, rasjonell-emosjonell osv - klosset - forvirret ved spøk - å tenke hele tiden mens man gjør noe - "professor” i andres øyne - vansker med grensesetting - vansker med avgjørelser, usikker - ærlighet - å føle seg drevet - viljestyrke - å få gehør - sterk rettferdighetstrang - føler seg annerledes enn andre - oppfattes som egosentrisk - rigid, vansker med forandringer - stereotyper interesser som kan være veldig intensive - tar ting bokstavelig - behov for struktur - vansker til å ta selv initiativ - å utsette ting - å ha dysfunksjonelle rutiner - å være påståelig - emosjonell sårbarhet - naivitet - pedantisk (lærd) talemåte - vansker med intimitet og/eller seksualitet - Ingen relasjoner - behov for forutsigbarhet, problemer med uforventete hendelser - perfeksjonistisk osv
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 Anbefalte forum: Autismesiden Bokstavbarna
Gjest Mann28 Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Ut fra det du skriver får jeg ikke umiddelbart inntrykk av det er asperger du har, men jeg vet ikke nok om deg til å kunne si noe om det. Det er en selvtest du kan ta for å få en pekepinn på hvordan du ligger an, der du må skåre 32 poeng - hvordan man skårer står nederst. Husk at testen ikke er difinitiv: Tusen takk for alt dette! Men jeg skjønner ikke poeng-givingen. Skal jeg ikke svare på alle spørsmålene? Kan du forklare det? Var veldig forvirrende.
lulle Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Tusen takk for alt dette! Men jeg skjønner ikke poeng-givingen. Skal jeg ikke svare på alle spørsmålene? Kan du forklare det? Var veldig forvirrende. Nå er det ikke jeg som har lagt ut den listen, men .. skriv den ut, det er lettere å svare når den ligger foran deg. Begynn med spørsmål 1, gå deretter tl 2 osv. Ikke hopp over noen. For hvert spørsmål svarer du enten definitvt enig, litt enig, definitivt uenig eller litt uening. Bare ett svar. Når du har gjort dette, sjekker du nederst på arket, der står det nummer på spørsmålene og om det gir poeng eller ikke. Til slutt summerer du antall poeng du har fått. Ang det at personer med aspergers ikke har empati tror jeg er ment som : De har empati, men de har vanskelig for å ta andres perspektiv på ting. dvs at du kan bli lei deg og føle sorg over noen man opplever, men om en venn/familiemedlemmer el.a. har problemer er det vanskelig for en med aspergers å sette seg inn i dette. Det samme gjelder det å si sårende kommentarer. Mange med aspergers er "bare ærlige" de skjønner ikke at den andre kan oppfatte dette sårende. Dette er bare mine tanker, og jeg er slett ikke ekspert på dette området.
Gjest Mann28 Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 Ut fra det du skriver får jeg ikke umiddelbart inntrykk av det er asperger du har, men jeg vet ikke nok om deg til å kunne si noe om det. Det er en selvtest du kan ta for å få en pekepinn på hvordan du ligger an, der du må skåre 32 poeng - hvordan man skårer står nederst. Husk at testen ikke er difinitiv: Okei nå tror jeg jeg skjønte det Fikk bare 20 poeng, så da er det kanskje ikke Aspergers. Får bare høre med psykologen. Hadde mange av symptomene på listen over da, men det kan kanskje være symptomer på noe annet også.
Gjest Mann28 Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Nå er det ikke jeg som har lagt ut den listen, men .. skriv den ut, det er lettere å svare når den ligger foran deg. Begynn med spørsmål 1, gå deretter tl 2 osv. Ikke hopp over noen. For hvert spørsmål svarer du enten definitvt enig, litt enig, definitivt uenig eller litt uening. Bare ett svar. Når du har gjort dette, sjekker du nederst på arket, der står det nummer på spørsmålene og om det gir poeng eller ikke. Til slutt summerer du antall poeng du har fått. Ang det at personer med aspergers ikke har empati tror jeg er ment som : De har empati, men de har vanskelig for å ta andres perspektiv på ting. dvs at du kan bli lei deg og føle sorg over noen man opplever, men om en venn/familiemedlemmer el.a. har problemer er det vanskelig for en med aspergers å sette seg inn i dette. Det samme gjelder det å si sårende kommentarer. Mange med aspergers er "bare ærlige" de skjønner ikke at den andre kan oppfatte dette sårende. Dette er bare mine tanker, og jeg er slett ikke ekspert på dette området. Takk for hjelpen Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg noe særlig igjen det å ha vanskelig for å sette seg inn i andres problemer, og si sårende ting.
Gjesten Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 lulle forklarte det fint. Hvis du fikk 20 poeng vil jeg ikke tro det er Asperger du har - du kan jo faktisk bare være litt over gjennomsnittet interessert i det som opptar all tiden din. Prat med psykologen din, du, h*n kjenner deg bedre enn vi gjør
Gjest Mann28 Skrevet 12. februar 2011 #10 Skrevet 12. februar 2011 lulle forklarte det fint. Hvis du fikk 20 poeng vil jeg ikke tro det er Asperger du har - du kan jo faktisk bare være litt over gjennomsnittet interessert i det som opptar all tiden din. Prat med psykologen din, du, h*n kjenner deg bedre enn vi gjør Skal snakke mer om det med psykologen. Tingen er at denne interessen, som jeg ikke orker å skrive om her, forårsaker psykiske problemer for meg, og det føles ikke sunt at jeg ikke bryr meg om jobb og interesser jeg hadde tidligere. Når jeg ikke føler for å jobbe, men bare holde på med dette, så har det "gått litt mye oppe i hodet på meg" kanskje. Men selv om jeg vet dette, så er det umulig å slutte. Hmm...dette virker sikkert helt kryptisk når jeg er så generell.
Gjesten Skrevet 12. februar 2011 #11 Skrevet 12. februar 2011 Det høres ut som det skaper et problem for deg ja, men det høres ikke ut som Asperger. Kanskje du rett og slett må være litt streng med deg selv, sette grenser for hvor mye du kan drive med dette hver dag/uke. Dette kan psykologen hjelpe deg med.
Gjest Mann28 Skrevet 12. februar 2011 #12 Skrevet 12. februar 2011 Det høres ut som det skaper et problem for deg ja, men det høres ikke ut som Asperger. Kanskje du rett og slett må være litt streng med deg selv, sette grenser for hvor mye du kan drive med dette hver dag/uke. Dette kan psykologen hjelpe deg med. Jeg vet, det er bare en ulevelig smerte å ikke holde på med det. Men blir vanskelig å forklare uten å gå mer inn på det. Men det blir litt for privat.
Gjest Ambassadør Kosh Skrevet 12. februar 2011 #13 Skrevet 12. februar 2011 Angående det å ikke være på den samme tralten som alle andre så kan det være en viss mulighet at en er født med absolutt gehør (1/10000), blandt autister og folk som er født blind så forekommer denne evnen oftere. Kan være verdt å sjekke bare sånn for sikkerhets skyld, det kan forklare veldig mye og da har man noe mer håndfast. Kan være at du har veldig godt relativt gehør, men kjenner du deg igjen i dette TS: Musicians with absolute perception may experience difficulties which do not exist for other musicians. Because absolute listeners are capable of recognizing that a musical composition has been transposed from its original key, or that a pitch is being produced at a nonstandard frequency (either sharp or flat), a musician with absolute pitch may become distressed upon perceiving tones they believe to be "wrong". An absolute listener may also use absolute strategies for tasks which are more efficiently accomplished with relative strategies, such as transposition or producing harmony for tones whose frequencies do not match standard equal temperament. F.eks. på språklaben på skola når de tyske setningene ble veldig lange og en virkelig måte konsentrere seg?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå