Gå til innhold

Et år i utlandet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vurderer å dra et år til utlandet.

Hvor mye ekstra koster det?

Har kommet på:

-reiseforsikring

-flybilletter

Hvilke andre utgifter må jeg tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du gjøre ett år i utlandet? Skal du jobbe? Studere? Trenger litt mer kjøtt på benet for å gi råd.

Skrevet

Regner med at du allerede vet hvor du skal, og har funnet ut hva det koster å leve der (forbruksvarer, f.eks.)? For å ta et par eksempler: Australia er på nivå med Norge, mens i Thailand kan du leve fett for en brøkdel.

Må du ha vaksiner for å dra dit du skal? Det koster jo en del.

Skrevet

Det avhenger sterkt av hvilket utland du skal til.

En kamerat av meg kom nylig hjem etter å ha bodd ett år i Thailand. Selve flyreisen var rundt 10.000 tur/retur. I tillegg hadde han brukt rundt 30.000 kroner på husrom, mat og alt annet. Så 40.000 for ett år.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for fine svar!

Jeg skal til et land som er like dyrt som norge. Lurer på hva som juridisk regnes som "Merutgifter ved å bo i utlandet". Man må jo sikkert bruke en del på etablering. Alt fra nytt mobilabbonement, til møbler, husholdningsartikler.. Har noen erfaring med hvor mye dette koster? ca? 20000?

Skrevet

Blir husleie regnet som en merutgift? Eller ikke, siden man uansett hadde betalt husleie om man var i Norge?

Skrevet

Skal du jobbe så bør det jo finansiere seg selv, skal du derimot studere eller bare drive dank vil det jo koste, men hvor mye vil jo avhenge av hva du gjør og hvor det er.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å forutse hva dine utgifter vil bli. Det vil avhenge av så mye.

Men, sist jeg flyttet brukte jeg 30-40 000 de første ukene. Det var alt fra reise, vandrerhjem den første tiden, depositum, møbler og alt annet man trenger av huslige ting, opprettelse av mobilabonnement, internett, og en hel masse anna. Og så kom jo det skyhøy mobilregning på norsk mobil måneden etter og en del andre ugifter som man ikke tenker over når busjettet skal settes opp. Summa summarum; det blir dyrere enn man tenker. Det er det i hver fall min erfaring fra de tre gangene jeg har flyttet over landegrenser. :)

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

Bailaora,

har selv bodd mesteparten av mitt voksne liv utenlands ...

Lei det meste, ikke kjøp noe av store investeringer, vær heller fleksibel. Da har du en buffer for eventualiteter, for du vet ikke hvordan ting kan endre seg. Blir du derimot lenger, så tilpasse deg heller etter behov. Skaff deg god helseforsikring, lokalt og mulig via Norge eller som gjelder internasjonalt. Ikke meld flytting, siden det er masse styr - og veldig mye papirbyråkrati som forvanskes. Ordne deg med mottak av vanlige papirer i Norge.

Husk at du minsker risikoen for alt mulig i livet hvis du har nok midler til å kunne leve minst 6 måneder uten noen form for inntekt osv. Da klarer du greit omstille deg til "ting som skjer" i løpet av livet, og kanskje oftere utenfor Norge.

Cheers!

-runekki

;-)

Må bare legge til at om man ikke skal melde flytting, må man være student eller bo i landet en kort periode (som oftest mindre enn 6 mnd.) Ellers kan det som skulle være "ikke styr" bli veldig mye styr..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...