Gå til innhold

Grunnkurs og over 25 år


Dine

Anbefalte innlegg

Snakket akkurat med en kjørelærer som sa at man slipper å ta grunnkurset dersom man er over 25 år - stemmer det?

Synes han vimset sånn i hva han sa, så ble litt usikker på om jeg skal tro på det eller ikke...

Så dersom det han sa stemmer, så kan jeg begynne å øvelseskjøre nå uten grunnkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk :)

Noen som vet hvor lang tid disse tingene tar? Har en liten baby og kan ikke være borte mange timene, så da må jeg evt vente et par måneder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fersk lærer

Tok de kursene for tre uker siden. Mørkekjøring tok 2 timer (du kjører ikke selv) og førstehjelpskurs varte i 1,5 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det bruker over sier :) Det er ikke mange timene det er snakk om altså.

Men hva er grunnen til at man slipper grunnkurs hvis man er over 25 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det bruker over sier :) Det er ikke mange timene det er snakk om altså.

Men hva er grunnen til at man slipper grunnkurs hvis man er over 25 år?

Vegdirektoratet fant vel ut at det er litt rart med 30 åringer på ett grunnkurs. Man har jo endel mer livserfaring og de la vel vekt på det. Man tar jo likevel de viktigste trinnene.

fra trafikkopplæringsforskriften:

Det skal være 4 timer om førstehjelp, hvorav 1 time brukes til praktisk øving i forbindelse med en arrangert ulykke.

Det skal være minimum 3 timer om kjøring i mørket. Minst 1 av timene skal være demonstrasjon på et uteområde med liten eller ingen trafikk, der både gåendes og kjørendes perspektiv kan erfares. Denne delen kan gjennomføres med inntil 6 elever per lærer. Minst 1 av de 3 timene skal være demonstrasjon i bil på veg i reelle trafikksituasjoner med elevene som passasjerer. Denne delen kan gjennomføres med inntil 2 elever i bilen. Resterende tid disponeres til forventninger, mål, oppsummering og refleksjon med medelever og lærere i klasserom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...