Gå til innhold

Overvektig samboer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min er overvektig. Stor mage og mannepupper, men han har muskuløse armer da. Han er ca 180 høy og veier over 100 kg (aner ikke hvor mye, vekta gikk ikke lengre enn til 100). Vil tippe den ligger på 115-120. I følge bmi så er han 35,49/37,04 - i fedmesonen med andre ord. Jeg vil gjerne at han skal ta av noen kilo og spise sunnere, for sin egen skyld og litt for min og evt fremtidige barn sin skyld. Han klager en del på magen, det har han gjort i flere år egentlig. De første seks årene av vårt forhold nekta han å vise seg uten t-skjorte, til slutt ble jeg ganske lei at han kalte seg selv feit og var helt "nazi" på å ha t-skjorta på seg, så jeg gav beskjed om at nok var nok og at han fikk løsne litt opp med meg. Den har han på hele tiden, under sex, under soving. Er nesten litt sjokkert over at han tar den av seg når han dusjer. Etter at jeg gav beskjed har jeg sett han uten t-skjorte flere ganger. Han var tynnere når vi møttes, men har lagt seg ut litt i løpet av årene, det har jeg også gjort. Han gjør særs lite for å bli kvitt magen eller overvekten, spiser mye sjokolade (kvikklunsj og mørk kokesjokolade) og potetgull + cheese doodles og "dritt mat". Mye poteter, pasta og vanlig kjøttdeig, og han spiser bare en eller to ganger for dagen (gidder ikke lage mat). Enkel søppelmat. Jeg vil jo hjelpe han, men jeg aner ikke hvordan. Jeg spiser sunt, mye grønnsaker, litt frukt og nøtter. Men, han "liker" ikke grønnsaker, han liker ikke frukt (annet enn bananer), han liker ikke svin- eller kylling kjøttdeig. Og jeg kan ikkje akkurat tvinge han til å spise slikt heller. Og han beveger seg ikke så mye heller i grunn. Spiser kun grønnsaker om det er i suppe eller lapskaus, men det har vi ikke så ofte (blir lei etterhvert).

Noen som har noen lure råd her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

Meld der opp på treningssenter sammen og få hjelp til treningsprogram og kostholdsveiledning. Tviler på at du greier å "snu" fyren uten hjelp.

Skrevet

Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig

Fullkornsris og fullkornspasta i stedet for vanlig

Ikke saus

Skrevet

Jeg tror han egentlig ønsker sterkt å bli kvitt vekten, men det er faktisk veldig såt for mange å innse at de er nødt å foreta en endring - fordi dette krever at du er ærlig med deg selv.

Det kan gjøre vondt for mange.

Jeg har hatt tidligere kjærester og en nåværende samboer som alle hadde mange/enkelte restriksjoner på grønnsaker og sunn mat.

Men de har alle endret totalt smaksløker og syn på mat etter de begynte å bevege seg endel - og spesielt samboeren min idag endrer drastisk kosthold, og hva han faktisk hadde lyst på når han begynte å trene mye.

Han begynte å få mer lyst på veldig sunn mat, og langt mindre lyst på usunn.

Det er noen, men ikke mange menn som har stått ofentlig frem med livsstilsendringen sin. Eksempelvis han SV-ansatte(skrevet bok nettopp) - samt noen brukere på VGs vektklubb.

Det kan være lettere for ham å lese disse rådene selv, og komme igang ved hjelp av andre enn kjæresten sin.

Vær med på kostholdsendringen, og avtal med ham at dere begge skal totalt endre livsstilen deres. Så blir et et slags felles prosjekt, selv om han nok har langt flere endringer å foreta enn du.

Skrevet

Krevd at han gikk til legen og snakket med legen om vekten...Hjelper ofte å høre det fra noen utenforstående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...