AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Jeg sliter med betennelser i kroppen. Mye. Har gått jevnlig til manuellterapeuter og alskens andre behandlere. Men det løser ikke problemet. Det bare demper det litt. Og Voltaren tåler jeg virkelig ikke. Blir bare dårlig. Uansett hvilken vei jeg får den i meg. Spiser ingefær og magnesium for å roe ned noe. Men nei ingen ting hjelper. Finnes det andre tips der ute? Idag har jeg ligget rett ut uten å klare å bevege meg pga smertene. Har ikke jobbet på to år men har så vidt begynt å komme igang nå. Vil IKKE at dette skal hindre meg i å jobbe normalt. Prøver å være fysisk aktiv for å holde ting i sjakk.
Lysets kriger Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Har du prøvd akupunktur? Det hjelper mange som sliter med betennelser. I tillegg er forsiktig styrketrening viktig!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Har du prøvd akupunktur? Det hjelper mange som sliter med betennelser. I tillegg er forsiktig styrketrening viktig! Ja men har desverre ikke råd til dette fortiden
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Har ikke jobbet på to år men har så vidt begynt å komme igang nå. P.g.av betennelser i kroppen? Jeg fikk beskjed av revmatolog i min 10`ende mnd sykemelding at betennelser ikke lever så lenge, de dør ut, det kunne ikke være det som var problemet lengre, og gav meg en hestekur av kortison for å drepe den 0,001% muligheten for at det skulle være noe betennelse igjen, før han etter noe uker foretok en klinisk undersøkelse der jeg fikk diagnosen fibromyalgi.
MarilynM Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 Jeg anbefaler deg å lese boka "Frisk med Lavkarbo". De har den sikkert på biblioteket hvis du ikke vil kjøpe den. I den boka står det en god del om hvordan karbohydrater kan skape betennelser i kroppen, og hvordan flere pasienter av forfatteren (Dr. Sofie Hexeberg) har behandlet betennelser (alt fra ledd til hud) med lavkarbokosthold. Ellers anbefaler jeg deg Kamut (Purely Greens), store doser Omega 3 (f.eks fra chiafrø, eller WholeMega) og evt Gurkemeie. Alle disse tre kan du kjøpe på iherb.com, hvis økonomien er trang. Så lenge du holder deg under 200,- (ca 33$) slipper du tollgebyrer, og frakten er kun på 4$ (ca 20,-). Jeg fant noen linker til deg: Kamut (pulver, kan blandes i eplejuice): http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Green-Kamut-Pure-Juice-Powder-90-g/4994?at=0 Kamut (Kapsler, hvis du ikke vil ha pulver): http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Green-Kamut-Wheat-Grass-Juice-240-Veggie-Caps/4993?at=0 Chiafrø (Smaker ingenting, kan puttes i juice, smoothies eller youghurt, sveller i væske): http://www.iherb.com/Nature-s-Answer-Chia-Seed-16-oz-454-g/15743?at=0 Wholemega (Veldig bra fiskeolje-tilskudd): http://www.iherb.com/New-Chapter-Wholemega-Extra-Virgin-Omega-Rich-Fish-Oil-1000-mg-60-Softgels/18176?at=0 Gurkemeie: http://www.iherb.com/Now-Foods-Curcumin-120-Vcaps/13441?at=0 Det er sant at ingefær og magnesium kan hjelpe mot milde betennelser, men jeg tror du er way past det stadiet.. Jeg føler veldig med deg! Lykke til med å finne din vei til en fungerende kropp!
Gjest Consensio Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Og jeg vil råde TS å prate med lege før man evnt begynner med lavkarbo... 2
Sugerøret Skrevet 13. februar 2011 #7 Skrevet 13. februar 2011 hva er crp'en din ? Hvor har du betennelser? Hva slags tester har du fått gjennomført? Lege første stopp er mitt tips
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Jeg anbefaler deg å lese boka "Frisk med Lavkarbo". De har den sikkert på biblioteket hvis du ikke vil kjøpe den. I den boka står det en god del om hvordan karbohydrater kan skape betennelser i kroppen, og hvordan flere pasienter av forfatteren (Dr. Sofie Hexeberg) har behandlet betennelser (alt fra ledd til hud) med lavkarbokosthold. Ellers anbefaler jeg deg Kamut (Purely Greens), store doser Omega 3 (f.eks fra chiafrø, eller WholeMega) og evt Gurkemeie. Alle disse tre kan du kjøpe på iherb.com, hvis økonomien er trang. Så lenge du holder deg under 200,- (ca 33$) slipper du tollgebyrer, og frakten er kun på 4$ (ca 20,-). Jeg fant noen linker til deg: Kamut (pulver, kan blandes i eplejuice): http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Green-Kamut-Pure-Juice-Powder-90-g/4994?at=0 Kamut (Kapsler, hvis du ikke vil ha pulver): http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Green-Kamut-Wheat-Grass-Juice-240-Veggie-Caps/4993?at=0 Chiafrø (Smaker ingenting, kan puttes i juice, smoothies eller youghurt, sveller i væske): http://www.iherb.com/Nature-s-Answer-Chia-Seed-16-oz-454-g/15743?at=0 Wholemega (Veldig bra fiskeolje-tilskudd): http://www.iherb.com/New-Chapter-Wholemega-Extra-Virgin-Omega-Rich-Fish-Oil-1000-mg-60-Softgels/18176?at=0 Gurkemeie: http://www.iherb.com/Now-Foods-Curcumin-120-Vcaps/13441?at=0 Det er sant at ingefær og magnesium kan hjelpe mot milde betennelser, men jeg tror du er way past det stadiet.. Jeg føler veldig med deg! Lykke til med å finne din vei til en fungerende kropp! Og for å hjelpe på økonomien enda litt mer har man alltids rabattkoder til iherb Eneste jeg kommer på nå er den på http://iherbguiden.wordpress.com/ , men den gjelder ennå.
Gjest gjest Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Lavkarbo er den nye trenden som påstås å skulle hjelpe mot absolutt alt. Før i verden var det vegetarianer man skulle bli. Så ble det gluten og gjær man måtte unngå. Før noen fant ut at det er et marked i lavkarbo. Lavkarbo er ikke noe mer enn en trend som kommer til å gi seg, når folk finner ut at de ikke fikk perfekt helse av dette allikevel... Dersom TS har leddgikt kan hun godt slite med smerter i flere år. Det trenger altså ikke være fibromyalgi, selv om andre har fått denne diagnosen. Jeg sliter med kroniske smerter på grunn av gikt og vet at det ikke finnes noen mirakelkur, dessverre. Håper du har en ok relasjon til leger og folk hos NAV, som kan hjelpe deg å komme i en situasjon med fleksibel arbeidsgiver og tilrettelagt arbeid som du kan mestre. For meg er "å jobbe normalt" noe jeg måtte bruke år på å akseptere at jeg ikke kan gjøre, i min situasjon.Jeg må yte det jeg kan, og få det beste ut av livet slik min helse er. Føler med deg
Gjest gjest Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Prøver å være fysisk aktiv for å holde ting i sjakk. Fysisk aktivitet når man har en aktiv betennelse er for øvrig noe som ikke er anbefalt før etter at betennelsen har lagt seg. Så jeg håper du er aktiv i samråd med fysioterapeut. Ellers er det muligheter for at du kan gjøre vondt verre..
MarilynM Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 (endret) Til TS: Hvordan går det? Har du lest boka? :happy: Innlegget er endret. Supramundane, mod. Endret 15. februar 2011 av Supramundane
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 Jeg sliter med betennelser i kroppen. Mye. Har gått jevnlig til manuellterapeuter og alskens andre behandlere. Men det løser ikke problemet. Det bare demper det litt. Og Voltaren tåler jeg virkelig ikke. Blir bare dårlig. Uansett hvilken vei jeg får den i meg. Spiser ingefær og magnesium for å roe ned noe. Men nei ingen ting hjelper. Finnes det andre tips der ute? Idag har jeg ligget rett ut uten å klare å bevege meg pga smertene. Har ikke jobbet på to år men har så vidt begynt å komme igang nå. Vil IKKE at dette skal hindre meg i å jobbe normalt. Prøver å være fysisk aktiv for å holde ting i sjakk. Jeg har selv vert ute av funksjon pga betennelser i lang tid. Langvarig sykemld osv. Til tider ¨å jeg rett ut. Det kom etter perioder med belastende arbeide osv. Spiste smertestillende, muskelavslappende,betennelsesdempende. Uten at det hjalp. Hjalp der og da,men måtte til slutt ha mere og mere medisin. Jeg kastet opp da jeg prøvde å gå,hadde dundrende hodepine,nakkesmerter,og vondt i hele kroppen. Smertene styrte min hverdag. Løsningen kom med kiropraktikk i lang tid. Passet på å strekke ut etter arb.dagen. Og ike minst gå lange turer hver dag. Sitter jeg for lenge,så kommer det smerter. I dag, tar jeg ikke en tabl. Det vi kaller betennelser er ofte selvpåført,og en føler seg virkelig syk. Man må lytte til kroppen. Det kreves mye av en selv med å snu. Den første tiden ble smertene mye verre etter gåtur i skog og mark. Selvfølgelig,musklene som ikke var brukt, eller brukt feil fikk sjokk. Å være i jobb er min beste medisin. Det er da jeg er som friskest. Ikke trodde jeg på det den gang. Lykke til
Supramundane Skrevet 15. februar 2011 #13 Skrevet 15. februar 2011 Tråden er ryddet for avsporing. Supramundane, mod.
Havbris Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 Ts - du sier ikke noe om hva legen sier - og om du har vært utredet hos revmatolog - klinisk og med røntgen og blodprøver. Ved mange revmatiske sykdommer (autoimmune sykdommer) så angriper immunforsvaret "sin egen kropp" - det dannes betennelser i ledd, brusk og ben nært leddet, samt slimposer og senefester. Disse sykdommene påvises først og fremst hos revmatolog. Medisineringen av mange av disse autoimmunne sykdommene har hatt en "revolusjon" de siste årene etter at de såkalte biologiske legemidlene ble tatt i bruk. Det er viktig at du kommer deg til en revmatolog, vil jeg tro!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #16 Skrevet 16. februar 2011 "Vidunderkurer" og dietter vil jeg anbefale deg å holde deg veldig langt unna. Hadde leddbetennelser blitt kurert av gurkemeie og helkornbrød så hadde legen din fortalt deg det for lenge siden. Jeg har en revmatisk sykdom som jeg gikk med i mange år før den ble diagnostisert, og det var ikke tall på hvor mange "kurer" og gode råd jeg fikk og prøvde uten hjelp. Resultatet ble bare at jeg gikk enda lengre ned i dumpa fordi jeg var skuffet over meg selv fordi jeg ikke var "flink" nok. Filosofien til alle kurene er at du skal være flink med maten, flink med søvnen, flink med treningen, flink med det mentale... Og tenker du ikke positivt og spiser gojibærene dine så går det deg ille:( Min sykdom ligger i genene, ergo var det ikke mye jeg kunne ha gjort. Statistisk sett lå det an til at sjansen for at den skulle bryte ut var større enn at jeg skulle gå fri. Drit i helsekosten, gå til legen. Kom deg videre til ortoped eller revmatolog. Håper du får en diagnose eller blir bra snart. 3
Havbris Skrevet 16. februar 2011 #17 Skrevet 16. februar 2011 "Vidunderkurer" og dietter vil jeg anbefale deg å holde deg veldig langt unna. Hadde leddbetennelser blitt kurert av gurkemeie og helkornbrød så hadde legen din fortalt deg det for lenge siden. Jeg har en revmatisk sykdom som jeg gikk med i mange år før den ble diagnostisert, og det var ikke tall på hvor mange "kurer" og gode råd jeg fikk og prøvde uten hjelp. Resultatet ble bare at jeg gikk enda lengre ned i dumpa fordi jeg var skuffet over meg selv fordi jeg ikke var "flink" nok. Filosofien til alle kurene er at du skal være flink med maten, flink med søvnen, flink med treningen, flink med det mentale... Og tenker du ikke positivt og spiser gojibærene dine så går det deg ille:( Min sykdom ligger i genene, ergo var det ikke mye jeg kunne ha gjort. Statistisk sett lå det an til at sjansen for at den skulle bryte ut var større enn at jeg skulle gå fri. Drit i helsekosten, gå til legen. Kom deg videre til ortoped eller revmatolog. Håper du får en diagnose eller blir bra snart. Har mye av samme historie - og jeg har også fått allverdens gode - og sikkert velmente råd - om kurer, dietter, oljer og fanden og hans oldemor. Har også opplevd at folk kan bli fornærmet fordi jeg ikke umiddelbart hopper i taket av glede når jeg blir fortalt at selolje og middelhavsdietter vil kurere sykdommen helt. Etter å ha levd med denne sykdommen i mange år, funnet treningsformer som er bra for meg og etterhvert fått medisiner som bremser skadene som sykdommen kan påføre - har jeg lært å si "takk - jeg skjønner at det er godt ment - men jeg blir godt ivaretatt av de revmatologene som behandler meg."
Gjest Tonje Holmvik Skrevet 22. desember 2011 #18 Skrevet 22. desember 2011 Har du sjekket om du kan ha raumatisme? Eller du kan teste deg for fibromyliagi eller hva det heter, er en kronisk sykdom men greit å få sjekket opp så du kansje kan jobbe igjen
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #19 Skrevet 22. desember 2011 P.g.av betennelser i kroppen? Jeg fikk beskjed av revmatolog i min 10`ende mnd sykemelding at betennelser ikke lever så lenge, de dør ut, det kunne ikke være det som var problemet lengre, og gav meg en hestekur av kortison for å drepe den 0,001% muligheten for at det skulle være noe betennelse igjen, før han etter noe uker foretok en klinisk undersøkelse der jeg fikk diagnosen fibromyalgi. At de ikke lever lenge? Hvilke betennelser er det snakk om? Har hatt betennelse i beina i sart 4 år.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #20 Skrevet 22. desember 2011 At de ikke lever lenge? Hvilke betennelser er det snakk om? Har hatt betennelse i beina i sart 4 år. Jeg hadde betennelse i begge armene, og da sa revmatologen da jeg kom til han i den tiende mnd at bennelsen var mest sannsynlig brent ut/dødt ut, fikk da kortisonkur, som ikke gjorde noe endring, noe som bekreftet hans utsang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå