Dine Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Hei! Vi ønsker å reise med babyen vår til varmere strøk til høsten (han vil da være 10-11 måneder i oktober/november når vi tenker å reise), men har lyst å oppleve noe annet enn de stedene vi allerede har vært (Mallorca, Kreta, Kypros, Gran Canaria, Rhodos). Noen forslag? Vi snakker om Thailand, men vi er veldig glad i stille og rolige steder som vi kan ha litt privatliv og romantisk tid også Babyen er jo ikke så stor og krever ikke så mye, så trenger ikke være bamseklubb der liksom Budsjett vet vi ikke enda, men vi har lyst å bo ordentlig og bruke litt penger på denne ferien uten å gå konkurs *Litt kravstore her kanskje, hehe*
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Nå anbefales man vel ikke å reise så langt med så små barn, pga smittefare for ulike sykdommer.
SmallTalk Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Hva med et av de litt mindre stedene på f.eks Gran Canaria eller Teneriffe? Ikke turistinfisert og ikke så lang reisevei. Jeg har ikke barn selv, så mulig jeg tar feil, men jeg ser for meg at det ikke er noe sjakktrekk å ha med en så liten unge til f.eks Thailand. At det kan bli veldig langt å reise og veldig varmt for ungen.
TøydukkeAnna Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Santorini! Det er en liten øy i Hellas. Har vært der før og anbefaler det på det sterkeste. Det er rolig og stille, ikke det størte party-stedet. Har vært i to forskjellige byer der, og det var masse par og småbarnsfamilier.
Dine Skrevet 11. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2011 Takk for tips dere Vi har vært på Gran Canaria, så det er ikke aktuelt. Har lyst å prøve noe nytt, men må selvfølgelig ta med i betraktning av han er såpass liten. Skal sjekke ut Santorini, det høres veldig fint ut Andre tips ?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #6 Skrevet 11. februar 2011 Vi har en baby på samme alder, og jeg har bestemt meg for at vår neste ferietur skal være på et cruise, f.eks. i middelhavet. Stor båt med basseng. Da ankommer man nye havner hver dag, kan trille turer der meg vogna, og får sett seg omkring litt overalt, og så har man lugaren på båten som fast tilholdssted, og det blå, blå havet rundt. Hvis man leier utvendig lugar med balkong, kan man sitte der og nippe til et glass vin og nyte utsikten og ha fin romantisk stemning om kvelden mens barnet sover der inne. Det kan jo være noe å vurdere - i allefall synes jeg det høres helt fantastisk ut, og lettvint med baby.
Dine Skrevet 11. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2011 Du, det var en kjempe god idé! Det skal jeg absolutt sjekke ut - takk for tipset! Hvor mye regner dere med at det vil koste? Og hvor lang tid kommer dere til å være på tur?
Dine Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 12. februar 2011 Har sjekket ut både cruise og Santorini og det virker som det er vanskelig å reise til Santorini i oktober/november? Sjekket ut Apollo, Ving, Startour, Solreiser, Expedia etc.. Finner ingenting og hvertfall ingenting som er ledig... Noen tips til hvor jeg kan finne det? Evt andre øyer i Europa som er eksotiske? Cruise virker veldig forlokkende, men så er det det at man må være over 1 år for å være på havet over 3 dager i strekk.. Og i tillegg så tar de betalt ca halvparten av ordinær pris og det synes jeg er ganske drøyt..
rachel who Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 Blir viktig å tenke på at det ikke skal være for langt. Alltid når jeg bestiller tur tenker jeg på dette, samt at flyturen ikke skal være for lang og at bussturen fra flyplassen inn til hotellet heller ikke skal være så alt for lang. Ergo, mest mulig barnevennlig. I år velger vi Mallorca.
SmallTalk Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 Dine: Meg bekjent så er de fleste øyer i Hellas forholdsvis iskalde på det tidspunktet dere vil reise på. Jeg har vært i Tyrkia helt på slutten av sesongen, og selv der begynte det å bli småkaldt. Hva med La Gomera? En liten øy hvor temperaturen er grei på det tidspunktet dere vil reise på?
Dine Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2011 Hvor ligger det? Vet du hvilke selskaper som tilbyr reise dit?
Dine Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #12 Skrevet 13. februar 2011 Fant ut hvor det ligger forresten Aldri hørt om det før.. Men så er det ikke mange som reiser dit har jeg forstått (på vinterstid) Apollo gjør ikke det blant annet (i november når vi har tenkt å reise).. Så det er jo avhengig av at vi kan reise i November
SmallTalk Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 Ving har reiser dit, og de har ikke reiser dit på sommerstid. Sjekka temperaturen der, og den er forholdsvis grei i November.
Dine Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #14 Skrevet 13. februar 2011 Så det Vi ønsker noe litt mer eksklusivt og privat enn det ene hotellet de hadde der.. Vanskelig det her
SmallTalk Skrevet 13. februar 2011 #15 Skrevet 13. februar 2011 Da foreslår jeg at dere setter dere på flyet de 10-12 timene der tar å komme seg til Østen.
reiseglad Skrevet 13. februar 2011 #16 Skrevet 13. februar 2011 I november er det neppe varmt noen steder i Europa/rundt Middelhavet. Skal du ha sol og varme, har du følgende alternativ: Kanariøyene, Egypt (dit ville jeg kanskje ikke dratt med en baby, og eg har opplevd bare 15 gr i Sharm i november) Dubai eller til Asia. Og så spør jeg meg: hvor mange timer på fly vil jeg utsette en 11 måneders baby for? En rolig baby, tja, gjerne til Asia. En utålmodig, vilter og utforskende kar? Jeg ville holdt meg hjemme...... 1
Vibi Skrevet 13. februar 2011 #17 Skrevet 13. februar 2011 Vet at det er blitt veldig populært å reise til Thailand med babyer, men jeg personlig ville ventet til han er gammel nok til å ta hepatitt A vaksine. Det må han være et år for. Hepatitt B kan han få en måned gammel, men du vil gjerne ha med A også. Oktober/november er dessuten monsunsesong over store deler av Thailand (hvertfall hele Phuketsiden, og alle de sørvestlige øyene), og du risikerer store mengder regn. Høstferien faller jo gjerne i oktober, og da er det fremdeles relativt varmt i Europa. Litt ustabilt vær kanskje, men det kan være greit å slippe unna den væste tropevarmen med et såpass lite barn. Tyrkia kan kanskje vurderes, det er vel der det blir tidligst varmt, og holder seg best lengst av de vanlige charterstedene i Europa (utenom kanariøyene, som tydeligvis ikke var så interessant). Jeg reiser sjelden charter selv, så jeg kan ikke si deg hvem som er best på Tyrkia, men det er jo bare å sjekke sidene til Apollo, Ving, Startour og Solia, og se om du finner noe som passer dere. Dere kan jo fly Norwegian og leie leilighet også, det er veldig praktisk med små barn - særlig om kvelden. Sjekk homeaway.com eller finn.no for dette. 1
Dine Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #18 Skrevet 13. februar 2011 Tusen takk for tips ang leie - det skal sjekkes ut!
Timar Skrevet 13. februar 2011 #19 Skrevet 13. februar 2011 Har sjekket ut både cruise og Santorini og det virker som det er vanskelig å reise til Santorini i oktober/november? Sjekket ut Apollo, Ving, Startour, Solreiser, Expedia etc.. Finner ingenting og hvertfall ingenting som er ledig... Noen tips til hvor jeg kan finne det? Evt andre øyer i Europa som er eksotiske? Cruise virker veldig forlokkende, men så er det det at man må være over 1 år for å være på havet over 3 dager i strekk.. Og i tillegg så tar de betalt ca halvparten av ordinær pris og det synes jeg er ganske drøyt.. Lurt å sjekke ut ulike cruise selskap. Vi reiste med norwegian cruiselines da frøken var 8 måneder, betalte ikke noe for henne og fikk flott service
reiseglad Skrevet 13. februar 2011 #20 Skrevet 13. februar 2011 Vet at det er blitt veldig populært å reise til Thailand med babyer, men jeg personlig ville ventet til han er gammel nok til å ta hepatitt A vaksine. Det må han være et år for. Hepatitt B kan han få en måned gammel, men du vil gjerne ha med A også. Oktober/november er dessuten monsunsesong over store deler av Thailand (hvertfall hele Phuketsiden, og alle de sørvestlige øyene), og du risikerer store mengder regn. Høstferien faller jo gjerne i oktober, og da er det fremdeles relativt varmt i Europa. Litt ustabilt vær kanskje, men det kan være greit å slippe unna den væste tropevarmen med et såpass lite barn. Tyrkia kan kanskje vurderes, det er vel der det blir tidligst varmt, og holder seg best lengst av de vanlige charterstedene i Europa (utenom kanariøyene, som tydeligvis ikke var så interessant). Jeg reiser sjelden charter selv, så jeg kan ikke si deg hvem som er best på Tyrkia, men det er jo bare å sjekke sidene til Apollo, Ving, Startour og Solia, og se om du finner noe som passer dere. Dere kan jo fly Norwegian og leie leilighet også, det er veldig praktisk med små barn - særlig om kvelden. Sjekk homeaway.com eller finn.no for dette. Store mengder regn må nok nyanseres litt..... Har vært i Thailand både i oktober og november, og det du kaller store mengder regn arter seg helst som et lite regnskyll en times tid i døgnet. Ikke nok til å la seg skremme av, ialle fall. Men jeg er enig i det med vaksine på forhånd, det ville jeg prioritert. Og når de er 11 måneder, da er de på gulvet og utforsker skitten som ligger der. Lett å bli syk. Norwegian begynner med vinterruter i november, og kutter da de vanligste charterdestinasjonene. Da ville jeg reist (til Middelhavet) senest i oktober. (usj, husker en uke på Kreta i oktober, vi satt i vinduet og så bilene bli feid avgårde av flom...., ja vi hadde ekstremt dårlig vær den uka...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå