Spatula Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 (endret) Hei. Jeg trenger hjelp til hva jeg skal spise for å holde meg mett lenge når jeg skal gå ned 4-5 kg helst mer men jeg begynner med disse kiloene. Pr i dag prøver jeg å spise sunt, men sklir ut da sukkersuget og småspisingen tar overhånd.. Av trening går jeg tur hver dag, har investert i Zumba og 30 Days Shred med Jillian. Rokkering bruker jeg hver dag for å stramme opp magen etter fødsel. Slik at jeg skal holde meg aktiv.. Det er hovedsaklig maten som er et problem og da fra ettermiddagen å utover kvelden hvor jeg småspiser egentlig det jeg kommer over.. Og hvis jeg skal begrense inntaket til 1400-1600 kalorier, hvordan skal jeg klare å finne ut dette jeg som ikke har peiling på slikt? Jeg gjør ikke dette bare fordi jeg skal ned i vekt, jeg gjør det også får min egen helse da alternativet er blodtrykksmedisin og blodfortynnende - noe som jeg alt for ung for. Lavkarbo vet jeg ikke om kroppen min er så glad i, da jeg er plaget med gallestein og skal muligens fjerne galleblæra. Jeg har også 57% sjanse til å få de nye livsstilssykdommene som hjerte og kar, sukkersyke osv.. Jeg høres ut som det overvektige vraket, jeg har en BMI på 27. Så jeg har litt og ta av. Er det noen der ute som kan hjelpe? Endret 10. februar 2011 av Icing
runekki Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 (endret) . Endret 20. februar 2011 av runekki 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Det første jeg tenkte var: i alle fall ikke matgruppen du har som avatar, værtfall Bytt ut vanlig pasta, brød, ris osv med fullkornsvarianter.
Spatula Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2011 Tusen takk for gode råd Jeg har avtale med fastlegen min, hver måned for mål av blodtrykk, kolesterol, og slikt. Å jeg ser jo at det lille jeg gjorde i november/desember faktisk gav resultater, så motivasjonen er på topp. Dessuten gleder jeg meg til å ha mer energi til lillejenta. Jeg lager all mat fra bunnen av, meierismør og fløte har blitt Nå er det vita pro aktiv og olje som gjelder.. Jeg vil svært gjerne se 70-tallet på vekta igjen og det er fire kilo til det vises
Spatula Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2011 Jeg spiser svært lite kaker, jeg elsker å lage dem - men ikke å spise dem. Å jeg er ikke blåst - jeg vet jeg skal holde meg unna kaker og snop. Jeg trenger bare en input på hva som holder meg mett lenge, og som man ikke nødvendigvis trenger å legge på seg av.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 En skikkelig god middag er mye av cluet. Feks jeg liker veldig godt å steke meg opp en laksefilet med masse gode grønnsaker til. Det holder meg mett i mange timer, selv om jeg har en svært aktiv hverdag i jobb og trening.
Fluffe Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 TS du høres ut som meg. Liker å lage de,men ikke spiser de. Er min måte å miste søtsuget på.
I Grosny Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 Det første jeg tenkte var: i alle fall ikke matgruppen du har som avatar, værtfall Bytt ut vanlig pasta, brød, ris osv med fullkornsvarianter. Av kjøpebrød, så er slikt som Ingers Rugbrød av de bedre. Det får ikke blodsukkeret til å stige så innmari fort.
LetThemEatCake Skrevet 10. februar 2011 #10 Skrevet 10. februar 2011 Maten måste vara god, annars kommer du bara att längta efter en massa annat! Men byt ut ditt vanliga pasta och ris till fullkornsvarianter. Detsamma gäller frukosten, ät havregrynsgröt, fullkornsbröd eller fullkornsflingor. Det säger ju sig självt att du ska hålla dig undan socker (typ honung och socker i thé, sylt på gröten, yoghurt och liknande). Ät frukt när du är sötsugen! Det tillfredsställer sockerbehovet samtidigt som du får i dig en massa vitaminer, mineraler och fibrer. Protein är ju väldigt mättande så ät lite extra fisk och skaldjur istället för att bara äta en stor tallrik pasta (om du nu gör det). Jag börjar alltid med att äta salladen när jag äter lunch och middag. På så sätt är jag inte vrålhungrig när jag börjar äta den riktiga maten och det blir mycket lättare att inte äta för mycket. Drick ordentligt också! Ibland när man är törstig misstar man det för hunger och äter istället för att dricka. Om du ser till att aldrig bli uttorkad så minimerar du den risken. Sätt upp delmål för dig själv och lägg upp ett belöningsschema! T.ex "jag ska gå ner 0.5kg den här veckan och då får jag ta ett varmt bad och läsa en modetidning med tända lys" eller "jag ska orka jogga 0.5km på torsdag och då får jag unna mig en massage i helgen". Det ska ju vara roligt att skaffa en sund livsstil, eller hur! Man behöver alltid en morot för att orka pressa sig den sista biten. Lycka till! 2
I Grosny Skrevet 10. februar 2011 #11 Skrevet 10. februar 2011 Hei. Jeg trenger hjelp til hva jeg skal spise for å holde meg mett lenge når jeg skal gå ned 4-5 kg helst mer men jeg begynner med disse kiloene. Pr i dag prøver jeg å spise sunt, men sklir ut da sukkersuget og småspisingen tar overhånd.. Av trening går jeg tur hver dag, har investert i Zumba og 30 Days Shred med Jillian. Rokkering bruker jeg hver dag for å stramme opp magen etter fødsel. Slik at jeg skal holde meg aktiv.. Det er hovedsaklig maten som er et problem og da fra ettermiddagen å utover kvelden hvor jeg småspiser egentlig det jeg kommer over.. Og hvis jeg skal begrense inntaket til 1400-1600 kalorier, hvordan skal jeg klare å finne ut dette jeg som ikke har peiling på slikt? Jeg gjør ikke dette bare fordi jeg skal ned i vekt, jeg gjør det også får min egen helse da alternativet er blodtrykksmedisin og blodfortynnende - noe som jeg alt for ung for. Lavkarbo vet jeg ikke om kroppen min er så glad i, da jeg er plaget med gallestein og skal muligens fjerne galleblæra. Jeg har også 57% sjanse til å få de nye livsstilssykdommene som hjerte og kar, sukkersyke osv.. Jeg høres ut som det overvektige vraket, jeg har en BMI på 27. Så jeg har litt og ta av. Er det noen der ute som kan hjelpe? Jeg har høyere vekt enn deg, og raser ned en minst en halv kilo i uka, uten å kutte særlig på maten. Skiturer er min kur. Jeg tar i litt og mister ca en kilo pr 70 km. Det bør være mulig å spise 2000 kalorier, og gå ned i vekt. Hvis du trimmer godt og spiser nok, så tar du vare på musklene dine, og blir derfor ikke feit med en gang etter slankekuren.
Sequax Skrevet 10. februar 2011 #12 Skrevet 10. februar 2011 Egg!! Sunt, godt og gjør deg mett LENGE!
runekki Skrevet 10. februar 2011 #13 Skrevet 10. februar 2011 (endret) . Endret 20. februar 2011 av runekki
Spatula Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2011 Jeg er takknemelig for alle svar som kommer All mat blir laget fra bunnen av - jeg har på lassvis med kokebøker og det siste tilskuddet er kalorifattig mat. Har testet ut Ingers Rugbrød, men når jeg bakte det selv ble det egentlig bare en smørje.. Har sjekket ut Lavkarboforumet, og har funnet et brød jeg vil prøve. Jeg bruker knekkebrød, rugsprø eller grovt knekkebrød med makrell i tomat til frokost 2-3 stk. Har også prøvd meg på omeletter til frokost, men ble fort lei.. Juice skal jeg kutte ut, jeg skal prøve meg på skummet melk. Frukt har jeg så å si alltid i hus og grønnsaker. Jeg merker allerede en bedring på magen etter knekkebrødfrokoster og kutting av brusen Jeg har funnet ut av kaffe med litt skummet melk hjelper meg å få magen i gang. Vann drikker jeg masse av, men jeg må bli flinkere på det også
Spatula Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #15 Skrevet 10. februar 2011 Oi, da skal jeg ikke bruke maisoljen til steking lengre, men olivenolje.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #16 Skrevet 10. februar 2011 Jeg synes olivenolje smaker helt forjævlig når det blir stekt. Det frigjør en ille lukt og svært sterk smak. Er det virkelig noen som liker det?
Spatula Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #17 Skrevet 10. februar 2011 Jo, jeg er enig med den ekle smaken, men jeg mener den fra Vita Hjertegod ikke har en slik forferdelig smak.. Eller den fra Yabara eller noe slikt..
runekki Skrevet 10. februar 2011 #18 Skrevet 10. februar 2011 (endret) . Endret 20. februar 2011 av runekki
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #19 Skrevet 10. februar 2011 Men kan vi steke i vita hjertegod margarin, som er egnet til steking, eller er det ille også, runekki?
Gjest Nanne70 Skrevet 10. februar 2011 #20 Skrevet 10. februar 2011 Oi, da skal jeg ikke bruke maisoljen til steking lengre, men olivenolje. Det finnes en norskprodusert kaldpresset rapsolje beregnet på steking som beholder de gode egenskapene under oppvarming, Odelia heter den. Kaldpresset olivenolje er ikke beregnet på oppvarming. Kaldpresset olivenolje og kaldpresset rapsolje er regnet som de sunneste oljene fordi de har den gunstigste sammensetningen av fettsyrer, og du klarer deg lenge med disse to oljene. Soya-, solsikke og maisolje inneholder svært mye av den flerumettede omega-6 fettsyren linolsyre, som kan fremme betennelsesreaksjoner i kroppen. De fleste av oss får i oss mer enn nok Omega-6 via kostholdet og trenger ikke ekstra tilførsel av denne fettsyren. Disse oljene er dessuten også alltid varmpresset og inneholder derfor endel transfett, som ikke er bra. Du kan lese mer om oljer her: Min lenke Hvis du prøver å gå ned i vekt, bør du uansett begrense fettmengden i maten med mindre du går på lavkarbo, da. Husk at alt fett inneholder like mange kalorier enten det er meierismør eller olivenolje. Ellers er all proteinrik mat mettende - kjøtt, fisk, fugl, nøtter, frø, bønner, linser og egg. Nøtter og frø er sunne men kaloririke, så pass på mengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå