Gå til innhold

Strikkaklær i barnehage

dreia

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å strikke noe til poden når han begynner i barnehagen, og lurer på hva som er mest praktisk. Planen min er vel først og fremst noe ulltøy i str. 1,5 år, som vil passe til vinteren, og som er gode og praktiske for både poden og de ansatte i barnehagen.

Foretrekker dere heldress eller delt dress? Genser eller jakke? Genser med eller uten hals? Selebukse eller bukse med strikk i livet? Ribbestrikket eller glattstrikket bukse? Andre gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tsunade

Vi foretrakk todelte strikkedresser, lettere å skifte hvis man har et bleieuhell.

Jeg lagde bukser med seler(siger ikke ned så lett da) i glattstrikk, med matchende genser og sokker.

Jakker er også praktiske.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Takker mamma for at hun strikket ullbukser til ungene. Det fungerte veldig fint med strikk i livet. Var enkleste type strikk så om det er ribbestrikk eller glattstikk var uinteressant. I tillegg så var jeg glad for hjemmestrikkede halser av babyull. Brukte veldig mye hjemmestrikkede votter og da som selbuvotter. Disse ble tovet av bruk. Varme og lette for småtroll å bruke hendene. Ullsokker strikket oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullbukser med strikk i livet og ullgenser er i alle fall veldig kjekt når ungane er ute i kulda, då treng dei berre tynn ulltrøye og stillongs under. Ullsokkar er og lurt. Ullvottar tykkjer eg er upraktisk til leik, då dei blir fort våte og ramler av for eit godt ord. Ullvottar er greit å ha til inn og ut av bil, sitte i vogn osv, men til leik føretrekk eg vantette, fora vottar som går utanpå dressen (heilt opp til albogen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to heldresser i ULL. Helt supert, og man unngår glipper.

Om det er bleieuhell, så må man jo ta av hele ytterdressen uansett ;)

Har også en ullbukse, og ulljakke.

Alt til sitt bruk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Vi bruker mest ribbestrikkede ullbukse og ullgenser, ikke så mye hel dress. I tillegg så bruker vi hals, sokker og tova votter (holder supergodt på varmen). Vi er heldige som har flinke bestemødre klare med strikkepinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vanskelig

Jobber på småbarnsavd., og tar meg frihet til å svare selv om jeg ikke har egne barn.

Jeg foretrekker bukser med solid strikk og gensere med hals strikket med elastisk garn (det skal ett hode igjennom der noen ganger for dag- å sitte fast er ekkelt), i tillegg til ull eller fleece hals.

Ullsokker kan man gjerne ha i både tykk og tynn versjon.

Unngå ullbukser med hel fot- de små vokser fort ut av de og man må bytte alt om de blir våte på beina.

Ullvotter som er tøva og "vanlige" er fantastiske, men send nå ikke ungen avgårde med ett par votter som er ett nummer eller to for store (mange har ok størrelse på votten men tomler til en voksen mann). Gleden ved å være ute blir fort borte når de ikke engang klarer å holde i en spade pga for store votter. Det gjelder egentlig alle slags votter, og veldig mange unger!

Veldig mange har veldig fine gensere med mye mønster. Disse har ofte veldig mange tråder inni som de setter fast fingrene i- Strikk inn trådene!

Ellers spiller det ingen rolle om de er ribbestrikket eller glattstrikket, prikkete eller rosa så lenge det ikke klør og ikke har mange "mønstertråder" på innsiden. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe boken "Strikk til nøstebarn". Der står det flere oppskrifter på praktiske bukser, gensere, strømper, hele dresser osv. De fleste er lette å ta av og på, og veldig raske og greie å strikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Og selvsagt er det kjekt å høre hva barnehageansatte foretrekker. De ser gjerne vel så mye som foreldrene hva som er praktisk nettopp i barnehagen. :jepp:

Jeg har nå sett meg ut en høyhalset genser og en ribbestrikket bukse (jeg innbiller meg at den vil passe lenger og sitte bedre enn en glattstrikket :klo: ) med strikk i livet, så jeg tror jeg ender opp med dette, iallfall i første omgang. Og genseren vil ha noen tråder på innsiden, men jeg skal passe på at de ikke er i veien for små fingre. ;)

Ullsokker vil det nok også bli en del av. Jeg elsker ull på føttene selv, så det er det som brukes på poden også.

Anbefaler deg å kjøpe boken "Strikk til nøstebarn". Der står det flere oppskrifter på praktiske bukser, gensere, strømper, hele dresser osv. De fleste er lette å ta av og på, og veldig raske og greie å strikke.

Det er ikke mangel på ting jeg ønsker å strikke - lista er egentlig altfor lang fra før. Men takk for tipset. Jeg har reservert den på biblioteket, og gleder meg til å se om det er noe fint der. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mangel på ting jeg ønsker å strikke - lista er egentlig altfor lang fra før. Men takk for tipset. Jeg har reservert den på biblioteket, og gleder meg til å se om det er noe fint der. :nigo:

Den ser jeg, er jo så mye fint! Kan tipse deg om en kombi-bukse, en som både har ribbestrikk og glattstrikk. Den kan strikkes med litt lange bein, slik at de kan brettes ned etterhvert som ungen vokser. Det er ribbestrikk i livet, som også kan brettes dobbelt, i tillegg til seler som holder den oppe. Et ganske praktisk plagg:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mine innlegg*

Selv skal jeg begynne å strikke litt smått til barnehagen! :nigo::Nikke: begynt med en fin genser, jeg, også skal lage matchende lue!

Men..... Dere som lager bukser & jakker, er det enkelt/greit? Øvelse gjør mester? (Jeg har sett på strikkeoppskriftene og det ser ikke enkelt ut!)

Endret av Krizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å strikke 10 par sokker og 10 par votter. Seriøst altså. Veldig praktisk! Både heldress og delt er fint. Delt er lettere å ta på selv. Halser er også fint. Og store trekantskjerf til kalde dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og strikk ullbukser nedover for da er det bare å strikke på mer på lengden så lenge de passer i livet. Unga vokser ofte fortere i lengden enn i bredden. Vi har både hel ulldress og todelt - de i barnehagen ville gjerne ha begge deler, når de sover ute er det greit å ha heldress og når de leker er det greit å kunne bytte ullbuksa fort...om de sa det fordi de visste at vi har hauger og lass med ulltøy og i tillegg har ei bestemor som elsker å strikke, eller om det var noe de sa til alle veit jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...