Gå til innhold

Avdragsfrihet på boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr dette?

Er det noe man må søke om?

Hvor lenge kan man ha dettE?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at du bare betaler renter på boliglånet, ikke avdrag. Dvs. du betaler ikke ned på lånet, du betaler bare det som det koster å HA lånet, så lånet går ikke nedover.

Husk at vanligvis er størsteparten av det du betaler i måneden på huslånet renter (men hvor mye spørs jo hvor høy renta er og hvor stort lån du har, såklart).

Du må snakke med banken om du kan få avdragsfrihet, hvor lenge du kan ha det kommer an på banken.

Skrevet

Vi har det! Vi fikk beskjed om att vi fikk ha det i fem år! De pengene som låne koster, setter vi rett på bsu konto og fyller begge våres kontoer opp hvert år. Så nå har vi litt over 1 år igjen, og når de fem årene er over, setter vi alle bsu pengene inn på lånet...Da har vi betalt ned MER på HELE låne enn om vi skulle ha betalt vanelig renter+lån! Dette er fordi renten på bsu er så god+ avskriving på skatten! Om du forstod hva jeg mente....!!? Vi snakket med banken, og fikk tilsendt noen papirer som vi skrev under på...! :jepp:

Skrevet

Kindy: Enten så har dere ekstremt lavt lån eller så har dere veldig lang løpetid. Det der er ikke lønsomt for alle, for å si det sånn.

Et eks: Jeg og samboeren har huslånet på 15 år og betaler ned over 116.000 i året kun i avdrag på lånet. Dette tilsier da at vi over en periode på 5 år betaler ned over 583.000 kr på lånet. I steden så betaler vi fullt ned på lånet i tillegg til å fylle opp BSU kvoten vår hvert år.

Skrevet

SmallTalk: begge deler...men dette har vi gjordt fordi vi har levd på en inntekt, siden jeg har vert hjemme i nesten 6 år med våres tre barn. Nå er jeg begynnt i jobbet igjen for litt over 1år siden, så da sparer vi alt vi kan til huset vi skal begynne å bygge på om to måneder! Så for våras del, funket det veldig fint, men sier selfølgelig ikke att det skal passe for alle!

Men den muligheten du har med bare å betale rentene over en liten periode, kan være til stooor hjelp i en tøff, økonomisk periode i livet...!

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er en myte at man får bedre råd av avdragsfrihet. Dersom man har anuitetslån betaler man svært lite avdrag og svært mye rente i begynnelsen av nedbetalingstiden. Dersom man velger å gå for avdragsfrihet betyr det at man sparer noen få 100-lapper hver måned.

Bankene er svært keane med å tilby dette fordi det er til fordel for banken. Et lån med normal nedbetalingstid på 25 år blir jo tross alt forlenget med 5 år av dette - og man betaler MENGDER med renter - hele 5 år - som gjør lånet svært mye dyrere.

Unntaket er som Kindy sier dersom man har råd til å spare det avdraget kostet - men da må sparerenten være høyere enn lånerenten ellers går man i tap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...