AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #1 Del Skrevet 9. februar 2011 Førestanden står det her i boka hos meg, men hva betyr det? Boka er forøvrig på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 10. februar 2011 #2 Del Skrevet 10. februar 2011 Kan du skrive hele setninga? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #3 Del Skrevet 11. februar 2011 Forutsetningen? Høres ut som nynorsk for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mauna Lee Skrevet 11. februar 2011 #4 Del Skrevet 11. februar 2011 Forstanden? Syns det hørtes mer ut som kvasinynorsk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 11. februar 2011 #5 Del Skrevet 11. februar 2011 Førestand finnes ikke i ordboka, og når jeg googler det er denne tråden øverste treff... Jeg ser under at det brukes i noen artikler her og der, det virker ut fra disse som om det betyr noe sånt som "forutsetning"? Ein del av førestanden for ordninga var at ein skulle kome til med mange tilstandar heime i kommunane. (nrk.no) Innser ikkje statsråden at slik forskjellsbehandling vil undergrava førestanden for å ha eit vernepliktforsvar i Noreg?» (stortinget.no) Og, eh, dette veldig dekkende sitatet: Noreg har sia 1885 hatt to likestilte skriftspråk, Bokmål og Nynorsk. Begge desse språka er i all førestand norsk, men det gjer ikkje at ein lett kan lære seg den andre målforma. ...her ser det jo ut som det betyr "forstand". Jeg aner ikke, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. februar 2011 #6 Del Skrevet 12. februar 2011 Førestand finnes ikke i ordboka, og når jeg googler det er denne tråden øverste treff... Jeg ser under at det brukes i noen artikler her og der, det virker ut fra disse som om det betyr noe sånt som "forutsetning"? Jeg antar at ordet skulle vært "føresetnad", "forutsetning" på bokmål. Både på nynorsk og bokmål heter det "forstand", altså vett, fatteevne, innsikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå