Gå til innhold

Førestanden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Førestanden står det her i boka hos meg, men hva betyr det? Boka er forøvrig på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Førestand finnes ikke i ordboka, og når jeg googler det er denne tråden øverste treff... :rolleyes:

Jeg ser under at det brukes i noen artikler her og der, det virker ut fra disse som om det betyr noe sånt som "forutsetning"?

Ein del av førestanden for ordninga var at ein skulle kome til med mange tilstandar heime i kommunane.

(nrk.no)

Innser ikkje statsråden at slik forskjellsbehandling vil undergrava førestanden for å ha eit vernepliktforsvar i Noreg?»

(stortinget.no)

Og, eh, dette veldig dekkende sitatet: :fnise:

Noreg har sia 1885 hatt to likestilte skriftspråk, Bokmål og Nynorsk. Begge desse språka er i all førestand norsk, men det gjer ikkje at ein lett kan lære seg den andre målforma.

...her ser det jo ut som det betyr "forstand".

Jeg aner ikke, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Førestand finnes ikke i ordboka, og når jeg googler det er denne tråden øverste treff... :rolleyes:

Jeg ser under at det brukes i noen artikler her og der, det virker ut fra disse som om det betyr noe sånt som "forutsetning"?

Jeg antar at ordet skulle vært "føresetnad", "forutsetning" på bokmål. Både på nynorsk og bokmål heter det "forstand", altså vett, fatteevne, innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...