Gå til innhold

Mobbeløfte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser at det går som en farsott over facebook å avlegge et "mobbeløfte". Jeg pleier aldri hive meg på sånne hype-ting på facebook, selv om tanken bak er aldri så god. Men det som slår meg er, hvorfor skal voksne folk egentlig behøve å avlegge et mobbeløfte? Er det ikke en selvfølge at man ikke skal mobbe? Jeg skal ikke stjele eller slå heller, men jeg trenger ikke avlegge noe løfte om det på facebook for at det skal gjelde. En annen ting er at jeg ser folk som jeg vet har mobbet folk selv, har avlagt dette mobbeløftet. Og jeg har en mistanke om at det ikke er fordi de har kommet på bedre tanker, men fordi de ikke innser at de selv er mobbere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mobbing forekommer da blant voksne også. Mobbing er ikke nødvendigvis at noen står og roper "ædda bædda, morra di har bæsja på seg!", det kan være alt fra utfrysning til små, frekke bemerkninger.

Skrevet

Mobbing forekommer da blant voksne også. Mobbing er ikke nødvendigvis at noen står og roper "ædda bædda, morra di har bæsja på seg!", det kan være alt fra utfrysning til små, frekke bemerkninger.

Har ikke sagt noe annet, tvert imot. Men jeg tror mange mobbere rett og slett ikke er klar over at de mobber. Da hjelper det lite at de avlegger en ed på facebook.

Skrevet (endret)

Det er synd det ikke er en selvfølge for alle at man ikke skal mobbe. Jeg håper mobbeløftet hjelper!

Endret av One
Skrevet

For meg fremstår dette mest som et slags "Se på meg, da. Jeg er bare såååå snill og likandes - skikkelig fortreffelig er jeg!", eller alternativt "Det er nok mest politisk korrekt av meg å gjøre dette... Ja, jeg gjør det, jeg!".

Man skriver under fordi det får det til å se ut som om man bryr seg, og/eller er opptatt av å gjøre det rette. Selv synes jeg det bare blir falskt når folk jeg kjenner som baksnakkere og mobbere (voksenversjonen, vel å merke) liksom støtter så voldsomt opp om dette. Tviler ikke på at det finnes mange som virkelig bryr seg, men jeg tror neppe et slikt løfte har noe å si for de som bare vil fremstå som PK/omtenksom. Det er nok først og fremst en "greie" som er populær å slenge seg med på.

Skrevet

Tvilar på at det hjelp at folk sleng seg "Mobbeløfte" (burde vel heite "anti-mobbeløfte"?), sjølv om tanken for så vidt er god.

Skrevet

Mye viktigere enn mobbeløftet er det at vi som foreldre hver dag får barna våre til å forstå at ingen er like og alle familier og alle mennesker er forskjellige og det er bra! Så utrolig mye av grunnlaget for mobbing går ut på annerledeshet, så jeg tror mye hadde vært gjort hvis foreldre var sitt ansvar bevisst på akkurat dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...