Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan gjøre noe så enkelt, som å kjøpe meg en MC Flurry med Oboy.. Når jeg setter meg i bilen finner jeg ut at det er knapt oboy oppi.. Jeg blir griseforbannet, og kaster MC Flurryen...

Jeg bestiller meg mat, der jeg spesifikt ber om en spesiell type saus. Når de så har laget maten, så finner de ut at.. oisann, de hadde visst ikke den sausen likevel. Jeg blir griseforbannet, men tar til takke med en annen saus.. Til tross for at den er hundre ganger dårligere.

Jeg bestiller en pizza med Scampi fra Dolly Dimples.. Jeg får med 4 scampier på en hel pizza.. ER DET MULIG? Tydeligvis.. Nok engang blir jeg griseforbannet..

Jeg kjøper meg en baguette med kreolsk kyllingsalat.. Når jeg får den, så er det som å spise tørt brød.. Sånn ca. NULL kreolsk kylling salat i den... HEEEEEEEEEELVETE.

Hva med en MEDIUM stekt biff på Egon? Når jeg får den er den så gjennomstekt at en skulle tro jeg spiste flattbrød.. Ikke biff.

F A E N S I N K O M P E T E T E I D I O T E R .

Jeg er visst borti slike tilfeller hele tiden. Jeg synes det er grusomt irriterende.. Det bobler i meg.. Inkompetente idioter hele gjengen, som ikke klarer ta imot en enkel bestilling / lage den maten de får beskjed om.

Men jeg er desverre slik at jeg bare blir forbannet inni meg, for jeg føler ikke for å lage kvalm der og da, eller gå tilbake med maten, for så å klage.. Jeg biter heller i det sure eplet, og spiser dritten, evt. kaster den. Jeg er høflig og smilende tilbake, alltid. Jeg er ikke kunden som lager KVALM. Det er vel kanskje derfor jeg velger å ikke gjøre noe med det.. da jeg tidligere har jobbet i en restaurant, og det er ingenting mer irriterende enn en vanskelig kunde. Men jeg skjønner jo godt at det går begge veier.

MEN MEN. Jeg velger altså å ikke gjøre særlig ut av det, annet enn å bli litt irritert.

Men neste gang jeg handler det samme, så kommer jeg nok til å nevne at jeg vil ha med OBOY, mer enn 4 scampi, osv.. Nevne det uten noen som helst sur tone ;)

Men så finnes det andre tilfeller da.. før var jeg litt slik at jeg gav blanke fanden i kommentarer folk slengte (tenker spesielt i fylla). Men nå er jeg blitt mer på hugget.. Var nylig ute med damen min, og vi tok turen innom en kebabsjappe, for å ha oss mat... Men så ombestemte vi oss, og fant ut vi ikke ville ha.. På veien ut døren sa visst en eller annen kar der inne at damen min var et billig tøs.. Dette hørte jeg ikke, men damen sa heldigvis ifra. Da begynte det å koke i meg, og jeg gikk inn igjen. Det var kun 4 stk der inne, og ingen ville si hvem som sa det.

Jeg ble mer og mer forbannet, og til slutt så "sprakk" en av de som satt der... "DET VAR HAN SOM SA DET... HERREGUD MANN, NÅ MÅ DU FAEN SE TIL Å STÅ OPP FOR DEG..".. så pekte han på "den skyldige". Dette var en VOKSEN mann som var iallefall 40 år. Han var full, vemmelig - og sa ikke unnskyld før jeg stod 1 meter ifra han, og skulle til å ta tak i han. Kunne se i øynene hans hvor redd han var.

GREIT, sa jeg.. Det var alt jeg ville ha.. En unnskyldning. Deretter gikk vi, igjen..

Var egentlig litt rart.. De som jobbet på kebaben bare stod der som noen idioter de også. Var jo rene underholdningen for dem dette. Hvorfor ikke bare si hvem det var, med engang..

Jeg er altså ikke typen som lager bråk / er ute etter bråk.. Men slike kommentarer som ble slengt etter damen min, får meg ikke til å nøle et sekund. Enten skal jeg ha en unnskyldning, eller så blir det bank.

Uansett.

SIER DU IFRA ?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kast Mc Flurry'en da!! Jeg vil ha den.. :sjenert:

Jeg mener at det må være greit å si ifra så lenge man sier det på en pen måte og ikke slenger dritt og kvalme. Man skal jo få det man har betalt for. Og det er veldig mange i service yrket som ikke gidder å legge ned den store innsatsen. Jeg prøver å jobbe med saken selv, å bli flinkere til å si ifra, men har nok en lang vei igjen. Liker ikke å være "den kranglete kunden". Men de gangene jeg har sagt ifra (og da har jeg sagt det høflig) så har det blitt tatt godt imot så skjønner ikke helt hvorfor det sitter så langt inne.

• Liker 1
Skrevet

Nå er det engang slik at man i de større kjedene får instrukser om hvordan ting skal være da. En mc flurry skal være den samme uansett hvor du kjøper den.

Skrevet

Velkjent tema dette her, ja. Nei jeg sier som regel ikke fra, bare går og irriterer meg og gnafser på småstein istedet. Det er i det hele tatt utrolig mange områder som er under pari når det gjelder hva man får for penga, men hvorfor? Jeg tror det er fordi vi nordmenn generelt er for dårlige til å klage/si fra. Sånn sett får vi akkurat som vi fortjener. Hvorfor skjerpe greiene hvis folk finner seg i det som det er.

Gjest Tsunade
Skrevet

I følge diverse forbrukerkontor, har nordmenn alltid vært svært tilbakeholdne med å klage på varer og tjenester.

Det henger nok igjen fra den fattige tiden da man skulle holde kjeft og være takknemlig for at man fikk noe som helst.

Dette er i ferd med å endre seg; folk klager mer, som regel med rette.

Etter å ha jobbet i et serviceyrke i flere år er jeg blitt flinkere til å si fra om jeg ikke er fornøyd, fordi jeg nå vet hvor enkelt det faktisk er å gi god service.

Har man gjort en feil, er det bare å rette den opp uten å mukke.

Resultat: fornøyd kunde!

Det er uhyre sjelden jeg har møtt på sure og frekke kunder, det er så ubehagelig at jeg gjør det jeg kan for ikke å være en selv.

Derimot er jeg nokså feig når det gjelder å si fra til sånne eklinger som TS fortalte om...

Skrevet

Jeg sier ifra.

Det meste i Norge er høyt priset, så dersom kvaliteten ikke holder mål sier jeg klart ifra. Tar ikke til takk med middelmådig kvalitet.

Dette gjelder spesielt mat og drikke ute på restaurant.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg sier sjelden i fra. Noe som er veldig dumt.

Når det gjelder andres oppførsel o.l mot meg eller andre rundt meg så sier jeg også sjelden i fra, men dette jobber jeg med. Ønsker ikke å være en push over som folk kan tråkke på.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har jobbet i serviceyrker og jeg syns ikke at kunder som sier i fra er kranglete. Bortsett fra de som sier fra på en frekk og nedlatende måte da.

Selv kommer det litt an på hva jeg har tid til og situasjonen rundt om jeg sier i fra eller ikke. Burde nok bli flinkere.

Skrevet

Ja, jeg sier ofte fra. Prøver å gjøre det på en høflig og hyggelig måte, men gjør det klart at "denne varen er jeg ikke fornøyd med fordi..." Jeg har riktignok ikke vært nødt til å klage på mat/restauranter, men andre varer har jeg klaget på av forskjellige grunner.

I de aller fleste tilfeller har jeg fått medhold og enten avslag på pris, eller erstatningsvare, alt etter hvor ille årsaken til klagen har vært.

Eneste gangen jeg kan huske jeg er blitt kontant avvist var da jeg gikk til butikken og klaget på en nøttesjokolade som inneholdt (ugh!) små biller.... Jeg hadde ikke tatt med den ødelagte sjokoladen (biller og sjokolade gikk rett i søpla) og betjeningen i butikken trodde jeg bløffet fordi jeg ville ha ny sjokolade, men sant og si var jeg ikke i modus for nøttesjokolade i lange tider etter den opplevelsen :fnise: . Der og da ville jeg bare gjøre dem oppmerksom på det i fall de fikk flere klager på samme partiet.

Skrevet

Jeg sa ikke fra en gang jeg fikk sur melk i cappuccinoen... :sjenert:

Jeg har jobbet mye med kundeservice på Posten i julerushet og har vel fått litt skrekken fordi jeg opplevde så ofte klagerne som ubehagelige og konfronterende, uten at jeg tror jeg var spesielt følsom. Men nå bor jeg i et land hvor det er helt normalt å gi tilbakemelding hvis man ikke er fornøyd, og da er det mye lettere for meg å si fra også. Jeg tror at i og med at det er uvanlig å klage i Norge, så må man hause seg litt opp for å tørre og da er det lettere å være brysk eller ufin.

Skrevet

Ja jeg sier så absolutt i fra. Men selvfølgelig på en høflig og hyggelig måte. Er biffen min gjennomstekt og jeg har bedt om blodig, så skal den være blodig.

Siste nå var to calzone fra ferskvaren som hadde feil fyll. Vi oppdaget ikke dette før vi var hjemme sent på lørdag, og butikken var da stengt. Hadde i utgangspunktet reagert på han som sto bak disken - han virket ikke som om han hørte etter på noen ting. Når dette da i tillegg ødela for min sønn som skulle ha calzonene, ja da ble jeg pissed.

Ringte butikken på mandagen for å gi beskjed. Og de la seg langflate gitt. Så når jeg skal tilbake dit får vi nye calzone samt noe ekstra til lørdagskosen :)

• 4 uker senere...
Gjest sardintroll
Skrevet

Jeg har gitt opp å si ifra når slikt skjer. Jeg er jo bare en "drittunge", så hva vet vel jeg om hvordan en burger skal smake, f.eks. :roll:

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg sier ikke ifra. Er ekstremt pysete på sånn. Går heller og irriterer meg!

F.eks i forrigår var jeg på Princess og kjøpte et kosedyr på 30% avslag (alt av barneting var nedsat, spurte for sikkerhetsskyld at det gjaldt også denne) På lappen stod det 199-,. Den gikk inn på kassa som 249,- og med 30% ble det 175,-. Grunnen til at jeg kjøpte den var avslaget, det endte jo med at varen var nesten like dyr som full pris.

Var fullt klar over det idet jeg betalte, men turde ikke si fra. Irriterte meg heller resten av dagen. Ikke pga pengene nødvendigvis, men at jeg er så forbanna feig med å si ifra.

AnonymBruker
Skrevet

Før var jeg pysete og turte ikke gjøre noe, men nå er jeg blitt bedre til å si i fra.

Dårlig mat klager jeg på. Jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg ikke turte før, det går jo alltid bra. Sier fra på en fin måte - får ny mat og en unnskyldning.

Hvis jeg er misfornøyd med ting som f.eks. en klipp hos frisøren, tør jeg fortsatt ikke si noe. Jobber med det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Før sa jeg nesten ikke i fra på noe, men nå sier jeg i fra på ALT! Riktignok veldig saklig og rolig da :)

Skrevet

Skulle ha ekstra krutonger på salaten min på jordbærpikene, 15kr betalte jeg for fem krutonger. HURRA

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ha ekstra krutonger på salaten min på jordbærpikene, 15kr betalte jeg for fem krutonger. HURRA

De har RIMELIG dyre priser fra før da, en Kuli drikk for barn der inne koster vel en 25-26 kr. Burde si sitt. Rart de ikke tok en tier for serviettene også :roll:

Gjest Lillekanin
Skrevet (endret)

Ja,jeg sier absolutt fra. Skulle bare mangle! Det er mine penger og da forventer jeg å få det jeg betaler for. Jeg har jobba i servicebransjen i mange år og syns det er MYE bedre om en kunde klager på en konstruktiv måte så jeg kan rette opp i feilen og gjøre kunden fornøyd enn at vedkommende biter det i seg og bedriften får et dårlig rykte pga en filleting. Da jeg jobba som servitør og fikk f.eks klager hvor kunden hadde helt rett,la jeg meg alltid langflat og gav kunden nytt produkt. Med mindre kunden kommer med en tom tallerken og sier "Dette er den verste hamburgeren jeg har smakt"...det blir litt feil:D

Min erfaring er at om en sier fra på en ok måte (ALT kan sies bare en sier fra på en ok måte!) så får en det gjerne slik en ber om også. Det siste seriøse butikker og serveringsteder vil ha er jo et rykte som slurvete og useriøs...da taper de jo kunder og penger.

Endret av Lillekanin
AnonymBruker
Skrevet

var på resturant en gang og bestilte burger. Det servitøren kom med var en flat tørr kjøttbit mellom to harde tørre brød. Da jeg gikk tilbake med den, var servitøren gretten og spurte hva som liksom var feil :sjokkert:

Heldigvis sa jeg at jeg ville snakke med kokken, eller daglig leder, og det fikk jeg. Ting løste seg, jeg fikk ny burger som virkelig så ut som den var laga der og da, og ikke i går :)

Skrevet

Jeg sier fra altfor sjelden.

Jeg har jobbet i restaurantbransjen selv, jeg er et menneske, og ja, jeg gjør feil. (særlig når det er 15 biffsnadder på bestillingslisten, der to skal være uten dressing, en uten mais og en uten tomat i salaten. Dessuten skal den ene som ikke skal ha dressing ha rømme i stedet, og ikke grillkrydder på chipsen, takk! )

Men jeg vil vite om det, altså, slik at vi kan ordne opp i det og at du kommer tilbake neste gang du skal ha biffsnadder også. Krev din rett til å motta det du har bestilt, men helst på en hyggelig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...