Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Et lite gjennombrudd i dag! Også på ettermiddagen av alle ting!

Jeg sitter her med analysedelen. Jeg analyserer svarene jeg har fått i spørreundersøkelsen (og supplerer med tilleggsempiri) og forsøker å forklare resultatene jeg kommer frem til ved hjelp av teorien jeg tidligere har presentert. Og da ser jeg plutselig at jeg kan kombinere to teorier som tidligere ikke har blitt kombinert, og det er den kombinasjonen som passer til min empiri og som kan gi en (etter min mening) god forklaring på resultatene jeg har fått! Yay! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lite gjennombrudd i dag! Også på ettermiddagen av alle ting!

Hurra!!!! :5:

Selv har jeg vært på jobb i dag og ikke fått tid til noe som helst i forbindelse med oppgaven (eller "fremstillingen" som jeg konsekvent kaller det), men helt mot slutten av arbeidsdagen fikk jeg en brilliant ide om hvordan jeg kan argumentere for det noe spesielle perspektivet mitt. Hadde ikke det kommet hadde noe sånt som 15-20 sider vært :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med åpenbaringer både på den ene og den andres kant! :hoppendeglad:

Jeg har begynt med høytlesning av oppgaven for meg selv i dag, og får derfor ikke gjort noe mer nå som mannen har kommet hjem fra jobb. Det er forresten kjempenyttig (for meg ihvertfall) å lese alt høyt, for da er det mye lettere å oppdage rart språk, gjentakelser osv :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til deg også, Spirali! Gøy med slike gjennombrudd! :jepp:

Høres smart ut, Mazilla. Men tror ikke jeg orker å gjøre det med alle sidene etterhvert. :fnise: Har en samboer som er en flink språkvasker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres smart ut, Mazilla. Men tror ikke jeg orker å gjøre det med alle sidene etterhvert. :fnise: Har en samboer som er en flink språkvasker. :)

Skjønner hva du mener, det er ganske tidkrevende! Heldigvis føler jeg at jeg får noe igjen for det, ellers hadde jeg aldri orket.. ;) Det kan jo kanskje være et tips i forhold til avgrensa deler av oppgaven da, hvis det er noe av teksten som flyter litt dårlig f.eks. :jepp:

Heldiggris som har språkvaskersamboer! Her i huset er det jeg som er språkvaskeren, så jeg får pent gjøre jobben selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis man ikke får gjort ferdig oppgaven innen fristen?

Kan man søke om utsettelse? Vet om enkelte som har søkt om utsettelse i flere måneder, må man ha en særskilt grunn til å få den utsatt så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer hvis man ikke får gjort ferdig oppgaven innen fristen?

Kan man søke om utsettelse? Vet om enkelte som har søkt om utsettelse i flere måneder, må man ha en særskilt grunn til å få den utsatt så lenge?

Det tror jeg varierer fra fakultet til fakultet. Sjekk på nettsidene til universitetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis man ikke får gjort ferdig oppgaven innen fristen?

Kan man søke om utsettelse? Vet om enkelte som har søkt om utsettelse i flere måneder, må man ha en særskilt grunn til å få den utsatt så lenge?

Instituttet ditt har helt sikkert en administrativt ansatt som blant annet har dette som ansvarsområde, jeg foreslår at du finner ut hvem dette er og henvender deg til vedkommende.

Jeg måtte ikke søke om utsettelse selv, men kjenner mange som har gjort det, og det var ikke noe problem. På mitt gamle institutt var det slik at man hadde 4 innleveringsfrister i året, og man kunne fint søke om utsettelse til neste frist. Da må man også selvsagt vente til fristen før man får vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis man ikke får gjort ferdig oppgaven innen fristen?

Kan man søke om utsettelse? Vet om enkelte som har søkt om utsettelse i flere måneder, må man ha en særskilt grunn til å få den utsatt så lenge?

Det varierer veldig mellom fakulteter og også institutter. Noen steder er det én frist som en absolutt, andre steder kan man utsette omtrent i evigheter.

Her på bruket er de ganske gavmilde på utsettelsen, men jeg tror også det har endel med faget å gjøre. Hvis man søker om utsettelse her (vi får da utsatt med ett helt semester, men kan selvfølgelig levere tidligere), så skal det helst oppgis grunn. Jeg har vel en følelse av at de ikke veier disse grunnene spesielt tungt, men likevel. En grunn som er veldig relevant for mange her er relevant jobb. Felterfaring er omtrent helt nødvendig for å kunne få seg jobb innen arkeologi senere - og de feltjobbene som er, er jo ikke bare i løpet av de 2-3 mnd man har fri på sommeren. Det skjer relativt ofte at folk er i felt til oktober-november og kanskje begynner på'n igjen i april/mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en velfortjent fridag etter at endelig utkast ble levert i går ettermiddag. Fikk mail fra veilederen min i stad om vi kunne møtes til torsdag, med forbehold om at hun rakk å lese alt innen det. Hva i alle dager skal jeg gjøre frem til det? :klo:

Jeg kan jo ikke bare sitte på gjerdet og gjøre ingenting i nesten ei uke, under tre uker før innlevering! :bond: Samtidig vil jeg ikke gjøre noen store endringer i oppgaven før jeg har hatt veiledning. Dessuten vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med den nå. Jeg føler meg for øyeblikket ferdig, selv om jeg regner med at det blir masse å gjøre etter veiledninga. Urk, hvorfor skal hun bruke så utrolig lang tid når jeg har dårlig tid? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en velfortjent fridag etter at endelig utkast ble levert i går ettermiddag. Fikk mail fra veilederen min i stad om vi kunne møtes til torsdag, med forbehold om at hun rakk å lese alt innen det. Hva i alle dager skal jeg gjøre frem til det? :klo:

Jeg kan jo ikke bare sitte på gjerdet og gjøre ingenting i nesten ei uke, under tre uker før innlevering! :bond: Samtidig vil jeg ikke gjøre noen store endringer i oppgaven før jeg har hatt veiledning. Dessuten vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med den nå. Jeg føler meg for øyeblikket ferdig, selv om jeg regner med at det blir masse å gjøre etter veiledninga. Urk, hvorfor skal hun bruke så utrolig lang tid når jeg har dårlig tid? :roll:

Er det noen småting du kan gjøre som det er greit å slippe å bruke tid på senere? Fikse bibliografi, lage forside, "takkeside", kanskje begynne litt på abstract om du ska ha det? Lete etter mer litteratur du kan name-droppe? Denslags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Mazilla! Enig med Ping om det er småplukk du kan gjøre. Hvis ikke, så kan du godt ta deg noen velfortjente avslappingsdager, slik at du er opplagt til siste innspurt med de siste endringene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sutring]

Hvorfor skal ting gå så treigt? :sur: Jeg sendte avgårde tre kapitler til veileder i går, har planer om å sende ett til i dag, ett på lørdag og ett på mandag. Det mest omfattende er definitivt det jeg sitter med nå, og det er så langt veldig uferdig. Og jeg er trøtt og tung i hodet, men har allerede hatt to amputerte arbeidsdager pga sykdom denne uka, så jeg kan liksom ikke ta fri heller. Og jeg har SÅ lyst til å få ferdig utkastet til det kapitlet i kveld, men jeg vet ikke helt om hodet er "tilstedeværende" nok til at jeg burde sende det. Samtidig så hadde det vært så greit å få det gjort, for da kan jeg konsentrere meg om noe enklere i morgen (er jo lørdag...). Pluss at jeg gjerne vil få levert så mye som mulig innen da, for å få tilbakemelding på det. ÅRH, det blir galt uansett!

[/sutring]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du allerede har sendt inn to kapitler, gjør det noe om du sender inn det du holder på med nå på mandag og det siste på tirsdag? Lange uker og jobbedager går bare til et visst punkt, og hvis du ikke er i form og er litt sliten og stresset generelt, så kan det kanskje være bedre for både deg selv og oppgaven at du tar en frihelg, koser deg skikkelig med noe annet og er uthvilt og frisk nok på mandag til å få ferdig det tunge kapittlet og få det bedre enn du kanskje klarer i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

(Håper det er greit å snike seg inn selv om selv masteroppgaven ikke er påbegynt enda)

Lurer på om det er noen her som faktisk hadde mastertema klart da de begynte på master? Her blir vi stadig minnet på at vi må tenke på oppgaven selv om skrivingen ikke begynner før 2. året, men sannelig om jeg får tid til det når det konstant er et essay som skal jobbes med eller en presentasjon som skal jobbes med til fagene jeg tar dette semesteret. Ikke er det lett å komme på et konkret tema heller - har forkastet det jeg vurderte da vi skrev "liksom-prosjektskisser" og "liksom-metodekapittel" i metodefag i høst, og kommer ikke på annet enn "noe som har med det og det området å gjøre kanskje". SUKK!

...og hvordan skal jeg få tid til å finne en relevant sommerjobb. For de vokser jo på trær når man er samfunnsviter. Er det noen samfunnsvitere her som har klart å få det etter første år på master?

Er forøvrig veldig imponert over de som har fine strukturerte arbeidsdager - tror jeg skal prøve å blir inspireret alt nå i arbeid med semesteroppgave, slik at jeg er proff når Den Store Oppgaven skal skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg fant ut hva jeg skulle skrive om i løpet av sommerferien - og endret det på timen da jeg så en åpning til å få oppaven min som en del av et større forsknignsprosjekt. :fnise:

Relevante sommerjobber innenfor samfunnsfag ser jeg for meg kan være vanskelig, ja. Jeg hadde ikke det. I løpet av bachelorårene hadde jeg sommerjobb alle tre årene på universitetsbiblioteket. Kanskje du kan prøve der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du allerede har sendt inn to kapitler, gjør det noe om du sender inn det du holder på med nå på mandag og det siste på tirsdag?

Jeg har sendt inn tre! :opplyser: Men synes det er viktig å få sendt inn disse siste tre også, fordi jeg har endret vinkling litt og jeg gjerne vil få bekreftet at det funker som en helhet. Men jo - det kan nok forskyves litt. Frilørdag er uansett ikke aktuelt, det går bare ikke. (men skal ha fri på søndag, og passer på å kose meg ekstra både på fredags- og lørdagskvelden)

Tror egentlig problemet er at jeg er møkk lei av dette kapittelet og bare vil bli kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, tre. :sjenert:

Kjenner til det å være lei kapitler. Håper du er motivert nok til å gå tilbake og gjøre de endringer som veileder foreslår etterpå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen småting du kan gjøre som det er greit å slippe å bruke tid på senere? Fikse bibliografi, lage forside, "takkeside", kanskje begynne litt på abstract om du ska ha det? Lete etter mer litteratur du kan name-droppe? Denslags?

Jeg har i grunnen skrevet både forord og sammendrag allerede, i tillegg til å ha oppdatert litteraturlista så den er à jour med teksten. Forsida lager seg selv når jeg putter inn ting i de riktige rubrikkene på trykkeriets nettsider. Får kanskje prøve å finne/lage et forsidebilde, men det føles litt teit å bruke nesten en uke på det! :ler:

Lurer på om det er noen her som faktisk hadde mastertema klart da de begynte på master?

...og hvordan skal jeg få tid til å finne en relevant sommerjobb. For de vokser jo på trær når man er samfunnsviter. Er det noen samfunnsvitere her som har klart å få det etter første år på master?

Jeg var heldig og fikk relevant samfunnsviter-sommerjobb etter det første året på masteren. Jeg visste ikke hva jeg skulle skrive om, og endte med å skrive oppgave for dem jeg jobbet for i sommer :) Det var godt å få det ut av verden etter å ha gjort som deg og skrevet liksom-prosjektskisser og liksom-metodeoppgaver.. Lykke til! :)

Pingting: Lykke til med jobbinga! Du har det i deg, det vet jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syting på gang...

Ikke gjort noe store saker i dag heller. Skrevet litt på innledningen, lest en interessant og relevant artikkel, og vært søt med kjæresten min. Så valgte han å dra på fest, og spurte ikke engang om jeg ville være med :tristbla:

Som "straff" (for han) drar jeg på skolen i morgen og, selvom jeg utmerket godt vet at det er ryddedag :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...