Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Men det er jo ikke din skyld at du ikke ble ferdig når du ble tvunget til å gå hjem! Flink, var du! Du var helt sikkert full av innsatsvilje og lyst til å fullføre, og så fikk du ikke lov :sukk: Og dessuten er det en dag igjen av uka, det kan skje masse da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal snart levere alt jeg har til veileder for en siste gjennomlesing. Jeg har endel tekst jeg er litt i tvil om relevansen til.

Skal jeg:

a) La det stå og se om veileder kommenterer noe

b) La det stå, men skrive en merknad til veileder om at jeg er i tvil

c) Fjerne det før jeg sender inn teksten

:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart levere alt jeg har til veileder for en siste gjennomlesing. Jeg har endel tekst jeg er litt i tvil om relevansen til.

Skal jeg:

a) La det stå og se om veileder kommenterer noe

b) La det stå, men skrive en merknad til veileder om at jeg er i tvil

c) Fjerne det før jeg sender inn teksten

:vetikke:

For siste gjennomlesing?! Er du helt ferdig med hele oppgaven???

Ja, jeg ville også gått for b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. I dag har det vært boklansering på instituttet, og da må man selvfølgelig gå og vise fjeset sitt. Så nå sitter jeg med en Cava og en øl innabords, og skal prøve å skrive noe fryktelig smart fryktelig fort. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for b)! :Nikke:

Jeg ville latt det stå og skrevet en merknad om at du er i tvil. :)

B it is! :Nikke:

For siste gjennomlesing?! Er du helt ferdig med hele oppgaven???

Ja, jeg ville også gått for b.

Jeg begynner å nærme meg ferdig ja! :bolledeig: Skal levere 1.april, så det er jo bare en drøy måned til. I dag sendte jeg forresten mail til veileder og spurte om muligheten for å levere litt tidligere, for å rekke muntlig også før termin. Det hadde vært greit, men er litt i tvil om det er gjennomførbart! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b) La det stå, men skrive en merknad til veileder om at jeg er i tvil

Jeg ville nok gått for b) ja :)

En myyyyyyyye bedre dag i dag. Satte meg ned og gjorde akkurat det jeg hadde sagt at jeg skulle. Da jeg var ferdig med det satte jeg meg ned med noe jeg har skrevet for en stund tilbake og redigerte, utbedret og slaktet med store strøk. Og det ble SÅ bra :)

*lykkelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, Spirali! :happy:

Synsing ønskes:

Strukturen på oppgaven min så langt er ganske konvensjonell:

- Kort innledning med problemstillinger

- Bakgrunn og rammer

- Material og metode

- Analyse/funn del 1

- Analyse/funn del 2

- Analyse/funn del 3

- Diksusjon

- Oppsummering/konklusjon/veien videre

Men: nå satt jeg med Analyse/funn del 3 og innså at den på en måte inneholder to temaer, pluss at den blir veldig lang (ihvertfall i forhold til de andre). Jeg kan kalle de to delene 3a og 3b. Analyse/funn del 1, 2 og 3a går på konkret analyse av dokumenter med litt annen info som blir trukket inn underveis, mens 3b er mer en slags overliggende diskusjon - men den bruker også noe dokumentanalyse.

Nå lurer jeg på om 3b kan gjøres til diskusjonskapittelet? Men jeg trekker jo inn endel nye funn der, er det "lov" å gjøre det? Jeg tror (er ikke sikker enda) at jeg kan få trukket inn hovedpoengene som bør diskuteres fra de andre funnkapitlene. "Må" man ha et rent diskusjonkapittel til slutt? :klo:

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at nå har hjernen min definitivt tatt helg, for jeg måtte lese innlegget ditt flere ganger før jeg forsto det.

Jeg tør ikke si så mye bastant her, jeg tror dette er et perfekt spørsmål til veileder, egentlig. Etter hva vi har fått beskjed om, så kan vi godt presentere og analysere funn i samme kapittel. Faren med å ikke gjøre det er at man kan lett gjenta seg selv en del i analysekapittelet, siden man der må ta opp og igjen skrive om funnene man har for å analysere dem. Kan verdidelen spres over i de andre funnkapitlene også, f.eks? Uansett tror jeg du bør høre med veileder her. :)

Og flott, Spirali! Føles så godt når man virkelig har fått gjort noe!

Og nå må jeg ta helg, hjernen har gått til streik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh, jeg tror det ble skrevet litt rotete og. ;)

Jeg har planer om å ta det opp med veileder! :) Men det er ikke før onsdag om 1,5 uker, og jeg vil gjerne komme så langt som overhode mulig innen da. (Hodet mitt har veldig lyst til å levere en fiks, ferdag masteroppgave, som hevn for at han tydeligvis tviler på at jeg klarer å bli ferdig i tide... heh [/selvinnsikt])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hodet mitt har veldig lyst til å levere en fiks, ferdag masteroppgave, som hevn for at han tydeligvis tviler på at jeg klarer å bli ferdig i tide... heh [/selvinnsikt])

:ler:

Det du uansett kan gjøre er jo å skrive ut verdidelen. Så har du selve brødteksten der, og kan flytte, klippe og lime litt rundt og leke med ulike oppsett for å se hva som ser best ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at stresset begynner å sette seg i kroppen :tristbla: Jeg prøver så smått å jobbe i helgene og kjenner at jeg ikke får ro i kroppen hvis jeg ikke sitter og gnur foran pcen (selv ikke da forsåvidt). Åh... Det kommer til å bli noen tøffe måneder framover...

Men! Jeg har faktisk gjort ferdig metodekapitlet mitt og sendt det til veileder. Det er nok ikke heeelt ferdig, men nok tekst til å kunne jobbe med konkrete problemer.

Og til uka har jeg som mål å gjøre ferdig (nogenlunde ihvertfall) deskreptiv empiri kapittel. DETTE kapitlet skjønner jeg ikke noe av. Kan noen som har litt erfaring med kvalitativ metode si hva som skal være med i dette kapitlet? For meg virker det som et overflødig kapittel som bare skal være med, men det hadde liksom ikke gjørt noe hvis det ikke hadde vært der... BLÆÆÆ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deskriptiv empiri kapittel? Betyr det at du her skal presentere hvilken empiri du har samlet inn? Hva har du samlet inn, hvordan har du samlet det inn, og hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deskriptiv empiri kapittel? Betyr det at du her skal presentere hvilken empiri du har samlet inn? Hva har du samlet inn, hvordan har du samlet det inn, og hvor mye?

Nja, jeg tror egentlig ikke det. I mitt tilfelle er det ikke jeg som har samlet inn data. Jeg analyserer dataene som er samlet inn av et norsk institutt (og jeg presenterer undersøkelsen i begynnelsen av metodekapitlet).

Har tidligere spurt veileder min om hva som skal med i dette kapitlet, så sa han bare at det er "data som er nødvendige for å forstå analysen, men som ikke skal inn i analysekapitelet", hva det en nå betyr. Også sa han at det kan være små enkle analyser av data som f.eks. hvor mange observasjoner det er i de forskjellige gruppene osv. En slags overordnet presentasjon av data kanskje? Skjønner virkelig ikke hva det er for et mystisk kapittel jeg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg tror egentlig ikke det. I mitt tilfelle er det ikke jeg som har samlet inn data. Jeg analyserer dataene som er samlet inn av et norsk institutt (og jeg presenterer undersøkelsen i begynnelsen av metodekapitlet).

Har tidligere spurt veileder min om hva som skal med i dette kapitlet, så sa han bare at det er "data som er nødvendige for å forstå analysen, men som ikke skal inn i analysekapitelet", hva det en nå betyr. Også sa han at det kan være små enkle analyser av data som f.eks. hvor mange observasjoner det er i de forskjellige gruppene osv. En slags overordnet presentasjon av data kanskje? Skjønner virkelig ikke hva det er for et mystisk kapittel jeg... :P

Det høres ut som om det kan være et slags summary statistics-kapittel? Snitt, median, antall observasjoner, etc. Og kanskje si noe om spredning og åpenbare skjevheter i observasjonene og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mislykket uke for min del, men det har vært veldig travelt og tusen andre ting å ta seg av, så jeg er ikke så streng med meg selv og flytter planen min til neste uke! Greit å være sin egen sjef, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver på engelsk og vil bruke en svensk kilde hvor jeg har oversatt tekst og sitater selv - hvordan blir da kildehenvisningen? Bruker MLA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar fra veilederen min, og jeg skal levere en uke tidligere enn planlagt for å (forhåpentligvis) rekke muntlig også før termin! :bond:

Kjenner jeg ble litt stressa nå. Plutselig skal jeg levere i mars, ikke april. Herregud, dette gjør jeg mot meg selv frivillig??! :scorpis:

:daane:

Nå er det bare en ting som gjelder: Jobbe jobbe jobbe!

(Må bare se Slankekrigen først.. :flau: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida! Men du - tenk så deilig det blir å ha dette ferdig FØR termin? Kan liksom ikke tenke meg at det er noe særlig lett å forberede seg til eksamen med et lite knøtt å tenke på. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...