Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Gjest Armule

Åh, spennende! :)

Ja, veldig! Det er en fryd å skrive :)

Veit ikke om du har nevnt det noe sted, men hva skriver du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, veldig! Det er en fryd å skrive :)

Veit ikke om du har nevnt det noe sted, men hva skriver du om?

Du har mest en faghistorisk vinkling da altså?

Jeg skriver om kulturminneforvaltning på kommunalt nivå, særlig i forhold til lokale kulturminneplaner. Om det er ekstra trøblete med automatisk freda kulturminner, og hvordan kommunen forholder seg til lokalbefolkningen mtp. formidling og å bruke de som ressurser og slikt. Gøy, men det er gjort ganske lite forskning på det så det blir en veldig oversikts-og-bare-skrape-litt-i-overflaten-oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Du har mest en faghistorisk vinkling da altså?

Jeg skriver om kulturminneforvaltning på kommunalt nivå, særlig i forhold til lokale kulturminneplaner. Om det er ekstra trøblete med automatisk freda kulturminner, og hvordan kommunen forholder seg til lokalbefolkningen mtp. formidling og å bruke de som ressurser og slikt. Gøy, men det er gjort ganske lite forskning på det så det blir en veldig oversikts-og-bare-skrape-litt-i-overflaten-oppgave.

Nei, ikke egentlig! Det er bare snakk om forskningshistorien. Selve oppgaven og materialet tar for seg utgravningene på Borg, og hvorfor mange stolpehull ikke har blitt tolket. Jeg har en refleksiv innfallsvinkel, der jeg skal se på utgravningsmetoder og valg som ble tatt gjennom utgravningene, med litt intervjuer :)

Åh! Jeg veit at ei i kullet over meg skrev en kulturminnevernoppgave, relatert til vern vs. vekst. Hvis du ikke allerede har tittet på den, og har tid forsåvidt, kan det jo være verdt å sjekke den ut! Hun gjorde det ganske bra på sensuren:

http://www.ub.uit.no/munin/handle/10037/2545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig i morgen tidlig. Mest spent, litt nervøs. For øyeblikket mest nervøs for om jeg får sove i natt, og om busskortet mitt fortsatt funker :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke egentlig! Det er bare snakk om forskningshistorien. Selve oppgaven og materialet tar for seg utgravningene på Borg, og hvorfor mange stolpehull ikke har blitt tolket. Jeg har en refleksiv innfallsvinkel, der jeg skal se på utgravningsmetoder og valg som ble tatt gjennom utgravningene, med litt intervjuer :)

Åh! Jeg veit at ei i kullet over meg skrev en kulturminnevernoppgave, relatert til vern vs. vekst. Hvis du ikke allerede har tittet på den, og har tid forsåvidt, kan det jo være verdt å sjekke den ut! Hun gjorde det ganske bra på sensuren:

http://www.ub.uit.no/munin/handle/10037/2545

Åh, den så kanskje litt nyttig ut! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :hoppe:

Nå er det på tide å si natta for meg. Skal opp i morgen igjen og møte samskribenten min. Kl. 10 sharp. På biblioteket. Det blir en lang dag kjenner jeg... :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig i morgen tidlig. Mest spent, litt nervøs. For øyeblikket mest nervøs for om jeg får sove i natt, og om busskortet mitt fortsatt funker :sjenert:

Hvordan gikk det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på veiledning!

:nigo:

Veileder påpekte at joda - det blir travelt, men han tror nok jeg kan klare å levere 2. mai! Og han som har vært SÅ skeptisk til det før!

Nå er det mest det tekniske som gjenstår. Jeg har ikke gode innledninger og konklusjoner, og det må jeg særlig få ordnet på. Også hater jeg å skrive dem, så det blir sikkert en "festlig" mnd med mye hårrøsking det her, men jaja. Jeg er i farta! :strix:

Skal ha én veiledning til før innlevering, da blir det bare en "grov" en noen dager før. (påska er jo sånn i veien i år!?)

Jælpes! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for Pingting! :)

Yes! Endelig tid for å gå og lage middag og la masteroppgave ligge en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? :)

For å være helt ærlig var det ganske grusomt.. :sjenert: Den eksterne sensoren kjørte på med kritikk uten å la meg slippe til, så ille at jeg faktisk avbrøt henne et par ganger for å komme med innsigelser. Jeg trodde litt av vitsen var at jeg skulle forsvare oppgaven, men det var det visst ikke rom for i hennes øyne. Et par ganger grep også den interne sensoren fra instituttet inn med avbrytelser og for å fortelle meg at ting faktisk var bra. Tror hun så at jeg var på randen av sammenbrudd et lite øyeblikk der.. :sjenert: Alt i alt er jeg fornøyd med å være ferdig, og jeg forstår kritikken, men jeg synes kanskje det positive med oppgaven kom vel i skyggen underveis. Nei huff, dette er jeg glad jeg er ferdig med!!

Men nå er jeg ferdig, og det kan anbefales! :nigo:

Stå på alle sammen, målet nærmer seg for dere også! :hoppe:

Veileder påpekte at joda - det blir travelt, men han tror nok jeg kan klare å levere 2. mai! Og han som har vært SÅ skeptisk til det før!

Så bra! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være helt ærlig var det ganske grusomt.. :sjenert: Den eksterne sensoren kjørte på med kritikk uten å la meg slippe til, så ille at jeg faktisk avbrøt henne et par ganger for å komme med innsigelser. Jeg trodde litt av vitsen var at jeg skulle forsvare oppgaven, men det var det visst ikke rom for i hennes øyne. Et par ganger grep også den interne sensoren fra instituttet inn med avbrytelser og for å fortelle meg at ting faktisk var bra. Tror hun så at jeg var på randen av sammenbrudd et lite øyeblikk der.. :sjenert: Alt i alt er jeg fornøyd med å være ferdig, og jeg forstår kritikken, men jeg synes kanskje det positive med oppgaven kom vel i skyggen underveis. Nei huff, dette er jeg glad jeg er ferdig med!! Gratulerer med overstått! :danse:

Men nå er jeg ferdig, og det kan anbefales! :nigo:

Stå på alle sammen, målet nærmer seg for dere også! :hoppe:

Så bra! :hoppendeglad:

Uff så utrolig kjipt! Jeg trodde også at poenget var å forsvare oppgaven. Har hørt om andre som også har kommet utfor sånne sensorer som det der. Er så utrolig glad for at jeg ikke har muntlig! (Vi hadde noe liknende dog: vi leverte inn en rapport i begynnelsen som vi fikk karakter på, basert på hvordan vi planlegger å gjennomføre oppgaven vår osv. Var på en slags veiledningstime etterpå, hvor vi kunne argumentere for det som sto der og så fikk vi karakter.)

Har jobbet i 9 timer i dag på biblioteket (med litt småtjatring og en vaffel innimellom). Er storfornøyd med innsatsen i dag, og føler meg ordentlig flink! :fnise: Har brukt mesteparten av tiden på å oversette ting fra norsk til engelsk dog. Føler at alt går utrolig sakte når jeg gjør det, så skal prøve å holde meg til å finne engelsk litteratur i så stor grad som mulig, ellers mister jeg masse tid (ja, masteren er på engelsk). Må også finne ut hvordan de vil ha sitater osv. som er oversatt av lille moi personlig. Har hittils kun brukt parafrasing. Men men, en ting av gangen. :)

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Ping! Begynner å se lys i enden av tunnellen nå!

Gratulerer så mye, Mazilla! :hoppendeglad: Men det hørtes skummelt ut, det der. Nå gruer jeg meg enda mer til min muntlig. :haar:

Gratulerer med god jobbedag, Phaedra. Slike dager er gode. :tommelsmil:

Selv merker jeg at disse fridagene har vært som manna fra himmelen. Akkurat hva jeg trengte. En rolig og fri langhelg nå, så er det veiledning på mandag og jeg er klar til de siste ukene med innspurt. Er veldig spent på hva veileder sier, og hvor mye arbeid som gjenstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å skremme, Tabris. Håper du får en mer empatisk sensor og at det går helt strålende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer så mye Mazilla!!! Blås i om det ikke gikk kjempebra på muntlig, det viktigste er at du har bestått og er ferdig! Nå kan du bare slappe av og nyte det lille som er igjen av graviditeten - med verdens beste samvittighet :)

Jeg satte sammen alt jeg har skrevet så langt på teorien nå nettopp. Trodde jeg hadde 20, maks 25 sider (må ha 60). Så viste det seg at jeg har 30!! :danser: Og enda skal jeg skrive et par sider til før jeg har med alt jeg skal! Det betyr at jeg forhåpentligvis kan klippe vekk litt av det som ikke er så bra :)

Men det betyr også at jeg bare er halvveis, med seks uker igjen til innlevering... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, Mazilla! :blink: Jeg har hørt skrekkhistorier om sånne muntlig-eksamener jeg også, det finnes vel drittsekker i alle fag... Kritikk er dte man kan få som begrunnelse til karakteren - muntlig SKAL være et forsvar :nei:.

Uansett er du jo ferdig. Hurra! :klemmer:

Og hurra for KatteLatte som har kommet lenger enn hun tror! Flinka! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra veilederen min i stad. Hun hadde snakket med den interne sensoren både i går og i dag, og begge var sjokkert over hvordan den eksterne sensoren opptrådte i går! :overrasket: Hun interne hadde følt det ubehagelig å være der, og følelsen jeg hadde av at hun var på mitt parti var helt korrekt - hun hadde prøvd å forsvare meg, men måtte jo holde seg innenfor rammene. Uansett: De beklaget på det sterkeste at jeg hadde fått en fæl opplevelse. Det måtte ikke være noen tvil om at prestasjonen min var god, at muntlig ikke skulle være sånn som det ble, og at sensoren gikk langt over streken både i forhold til hva hun sa og hvordan hun sa det. De var også enige om at de aldri skulle bruke henne som sensor igjen!

:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...