Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Oj, skal si han leser kjapt. :overrasket: Jeg hadde en runde med språkpirk og omskriving av dårlige setninger og slikt nå før jeg leverte. Så vil min samboer ta selve språkvasken før endelig innlevering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Jeg tror nok ikke han rekker å lese veldig grundig, men han får alltid inn imponerende mange røde rettinger og kommentarer! :fnise: Jeg skal også få sambo til å se på min, han har jo studert det samme som meg så der kan jeg få litt innspill på innholdet og. Også skal mamma få lov til å se på den også. :)

Uansett: synes godt du kan ta deg fri i noen dager, jeg - det lønner seg har jeg merket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du som har en samboer som har studert det samme. :smilbla: Ja, tror det skal bli godt med et par dager fri før siste innspurt. Jeg merket at stressnivået mitt roet seg flere hakk bare av å få sendt oppgaven avgårde.

God jobbings i natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde som dere sa her i går og valgte en liten del av oppgaven å skrive om. Det endte opp med at jeg skrev om en annen del enn den jeg hadde valgt, men hvem bryr seg så lenge noe blir skrevet :fnise:

Møtte masterpartneren min på biblioteket: i 2 timer diskuterte vi hvem som skulle gjøre hva. Så kjøpte vi kaffe og vaffel. Så begynte vi å skrive. Så kjøpte vi brus og sjokolade. Så skrev vi litt til. Lunsj og iskrem. Bittelitt til... en brus til. Jeg kommer til å trille hjem innen jeg er ferdig hvis dagene mine fortsetter sånn :gjeiper:

Har sendt avgårde mail til en lærer som er god i økonomisk teori fordi vi føler at vi ikke helt får grep på teorien vår. Dette er en annen lærer enn veilederen, men vi føler begge at vi forstår hans forklaringer, så vi håper han vil møte oss allikevel. Når vi har snakket med ham skal vi sette opp time med veileder, og så blir det en stund til vi rekker å møte ham igjen, for rundt påske har vi begge 2 innleveringer og en eksamen. Etter påske blir det skikkelig kjør, for vi må unnagjøre en del intervjuer innen utgangen av juni, og da må vi ha intervjuguide, spørsmål, møter osv. i orden. Og vi har ikke helt eh... begynt på den biten :fnise: (metoden som beskriver hvordan det teoretisk sett skal gjennomføres, derimot, er i boks)

Merker at jeg ble litt småstressa av å diskutere kalenderen og når til skal være ferdig sammen med partneren min, men samtidig forteller hodet mitt meg at det er leeeenge igjen til deadline ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner til både spisemønsteret (var flink i begynnelsen, men nå i innspurten har mengde sjokolade økt proporsjonalt med stressnivået) og kombinasjonen "Hjelp, jeg har dårlig tid/leeenge til innlevering". Men dere har jo kommet godt i gang, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Armule

Tabris! Hva mener du med at word ikke inkluderer overskrifter? Jeg kommer til å bruke den funksjonen, og vil gjerne høre fra andre som allerede har gjort det! Brukte det såvidt til en kort tisidersoppgave, og da gikk det fint?

Ellers et spørsmål til alle: noen som bruker EndNote til litteraturen? Jeg forelska meg i programmet for noen år siden, men aldri brukt det i større oppgaver. Blir jo å skrive ett og ett kapittel i hvert sitt worddokument, og kan tenke meg at det kanskje blir litt kluss mot slutten når alle kapitlene skal slås sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers et spørsmål til alle: noen som bruker EndNote til litteraturen? Jeg forelska meg i programmet for noen år siden, men aldri brukt det i større oppgaver. Blir jo å skrive ett og ett kapittel i hvert sitt worddokument, og kan tenke meg at det kanskje blir litt kluss mot slutten når alle kapitlene skal slås sammen.

Det er ikke noe problem å bruke EndNote i større oppgaver. Jo større oppgaven er, jo viktigere blir det å bruke det, synes jeg. Det skal ikke bli noe problem når dokumentene flettes sammen, for referansene henviser jo til kilden i EndNote som har sitt faste nummer. Dette nummeret blir ikke endret på om du fletter sammen flere dokumenter. Bare ikke formater referanselita før du har flettet sammen absolutt alt og alt er klart til printing. EndNote sparer deg for utrooolig mye jobb! Jeg tror jeg har over 50 referanser allerede, tenk den jobben å skrive alle manuelt i kildelista etterpå...

Du kjenner sikkert til funksjonen å laste inn EndNote-referanser fra Bibsys så du slipper å legge dem til selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris! Hva mener du med at word ikke inkluderer overskrifter? Jeg kommer til å bruke den funksjonen, og vil gjerne høre fra andre som allerede har gjort det! Brukte det såvidt til en kort tisidersoppgave, og da gikk det fint?

For selve kapitteloverskriften så har jeg valgt å bruke det som Word kaller "title". Og "title" blir ikke med i innholdsfortegnelsen. Kun "Heading 1", "Heading 2" osv. Så du må passe på at du til kapitteloverskriftene velger "Heading 1" og ikke "title", da fungerer alt som det skal.

Ellers et spørsmål til alle: noen som bruker EndNote til litteraturen? Jeg forelska meg i programmet for noen år siden, men aldri brukt det i større oppgaver. Blir jo å skrive ett og ett kapittel i hvert sitt worddokument, og kan tenke meg at det kanskje blir litt kluss mot slutten når alle kapitlene skal slås sammen.

Jeg bruker ikke EndNote. Jeg started med å skrive hvert kapittel for seg, men har nå slått det sammen. Har slettet, flyttet og redigert avsnitt, og Word klarer å endre fotnotene uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris, jeg skjønner heller ikke hva du mener med at den ikke inkluderer overskrifter? Når du markerer overskriftenen dine, står de som "overskrift nr.1" eller noe sånt, eller står det som "normal" på verktøylinja ved siden av skrifttype? Er overskrifta definert som overskrift så skal den bli tatt med i innholdsfortegnelsen, med mindre du har noen rare innstillinger du kan endre på?

Kjenner igjen det der med godteri, brus, sjokolade osv... I dag har jeg begrensa det til ei glassflaske Tropo (husker dere den brusen?), men i går ble det både smågodt og sjokolade... :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For selve kapitteloverskriften så har jeg valgt å bruke det som Word kaller "title". Og "title" blir ikke med i innholdsfortegnelsen. Kun "Heading 1", "Heading 2" osv. Så du må passe på at du til kapitteloverskriftene velger "Heading 1" og ikke "title", da fungerer alt som det skal.

Da skjønner jeg :) Lurer på hva title er til da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Det er ikke noe problem å bruke EndNote i større oppgaver. Jo større oppgaven er, jo viktigere blir det å bruke det, synes jeg. Det skal ikke bli noe problem når dokumentene flettes sammen, for referansene henviser jo til kilden i EndNote som har sitt faste nummer. Dette nummeret blir ikke endret på om du fletter sammen flere dokumenter. Bare ikke formater referanselita før du har flettet sammen absolutt alt og alt er klart til printing. EndNote sparer deg for utrooolig mye jobb! Jeg tror jeg har over 50 referanser allerede, tenk den jobben å skrive alle manuelt i kildelista etterpå...

Du kjenner sikkert til funksjonen å laste inn EndNote-referanser fra Bibsys så du slipper å legge dem til selv?

Er generelt veldig godt rutinert med EndNote, ville bare høre om det kanskje var noen som hadde møtt på eventuelle problemer. Importfunksjonen på Bibsys er som gudesendt av og til. Av alle i mitt masterkull er jeg den eneste som bruker det, har ikke klart å omvende de andre enda.. Noe av det beste er å kunne lage egne stiler! Eller, stilen jeg bruker/har laget baserer seg på Harvardstilen. Men standardversjonen som lå i Endnote var ikke heeelt slik jeg liker å sette opp litteraturlista.

Jeg har 49 referanser allerede..og jeg har bare skrevet 9 sider totalt, på forskningshistoriekapittelet.. Er jo selvfølgelig det kapitlet man får mest referanser på, men uansett!

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

For selve kapitteloverskriften så har jeg valgt å bruke det som Word kaller "title". Og "title" blir ikke med i innholdsfortegnelsen. Kun "Heading 1", "Heading 2" osv. Så du må passe på at du til kapitteloverskriftene velger "Heading 1" og ikke "title", da fungerer alt som det skal.

Ah, ok! Det er sikkert derfor jeg ikke hadde noe problem med det selv, brukte kun Heading. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det beste er å kunne lage egne stiler! Eller, stilen jeg bruker/har laget baserer seg på Harvardstilen. Men standardversjonen som lå i Endnote var ikke heeelt slik jeg liker å sette opp litteraturlista.

Der jeg studerer ble vi bedt om å holde oss til en bestemt stil (sociological perspectives) men vi gjorde noen endringer i stilen i felleskap med læreren. Ser at det fremdeles ligger noe småplukk i den som jeg må rette på, som f.eks. engelske ord i stedet for norske (men det kan sikkert endres i word etter jeg har formatert referansene også hvis jeg ikke skulle finne det igjen i stilen?).

En som ligger litt foran i løypa på mitt studie bruker ikke EndNote, noe han var dypt fortvila over da han skulle begynne med kildehenvisningene... Stakkars :fnise: Han hadde heller ikke brukt overskrifter i Word og kunne ikke lage automatisk innholdsfortegnelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "kildehenvisninger", mener du litteraturlisten i slutten av oppgaven?

Jepp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den skrev jeg i går. Men oppgavene er nok forskjellige alt etter hva man skriver om og hvilket fag det er, for jeg har ikke så mange ulike referanser som det virker som dere har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Der jeg studerer ble vi bedt om å holde oss til en bestemt stil (sociological perspectives) men vi gjorde noen endringer i stilen i felleskap med læreren. Ser at det fremdeles ligger noe småplukk i den som jeg må rette på, som f.eks. engelske ord i stedet for norske (men det kan sikkert endres i word etter jeg har formatert referansene også hvis jeg ikke skulle finne det igjen i stilen?).

En som ligger litt foran i løypa på mitt studie bruker ikke EndNote, noe han var dypt fortvila over da han skulle begynne med kildehenvisningene... Stakkars :fnise: Han hadde heller ikke brukt overskrifter i Word og kunne ikke lage automatisk innholdsfortegnelse...

Engelske ord og diverse i referansene kan man ikke endre i word. Man kan gjøre det "der og da", men med en gang du legger til en ny referanse eller oppdaterer litteraturlista, faller den tilbake på hvordan det skal være i følge stilen. Men det er ikke så vanskelig å endre på stilen, er veldig intuitivt :) Enkelte småting man lærer etterhvert som man bruker programmet. Som at man f.eks. skriver "s. 14-18" under pages når du legger til en referanse. Om du legger til "s." i selve stilen, vil alltid "s." dukke opp selv om du ikke har lagt til sidetall.

Tror jeg skal ymte på litt ekstra at de burde begynne med det.. I alle fall de som blir å få endel litteratur! Hvis ikke tror jeg nok de kommer til å angre bittert på det om ett år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Den skrev jeg i går. Men oppgavene er nok forskjellige alt etter hva man skriver om og hvilket fag det er, for jeg har ikke så mange ulike referanser som det virker som dere har. :)

Jepp! Jeg skriver f.eks. om publiserte langhusutgravninger fra 1927 til idag, samt metoder.. Da blir det endel referanser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Jeg skriver f.eks. om publiserte langhusutgravninger fra 1927 til idag, samt metoder.. Da blir det endel referanser :D

Åh, spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...