Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nådd 80 sider! Oppgaven begynner virkelig å ta form. Jeg skal levere endelig utkast til veileder på onsdag, så nå kan jeg bruke resten av tiden på å lese gjennom, forbedre, luke ut feil og dubletter osv. Herlig å ha kommet så langt!

Knallbra jobba!! 80 sider høres ut som himmelen! :tommelopp:

Vårt krav er 80-100 sider, og jeg har planer om å ligge på rundt 80. Jeg har et veldig komprimert språk, har alltid "fattet med i korthet", og jeg ser allerede at de tre kapitlene mine blir på rundt 20. 60 sider med kapitler, og ca 10 sider på innledning og 10 på konklusjon eller avsluttende bemerkninger. Eller hva man skal kalle det.

Er ikke så opphengt i kvantiteten i utgangspunktet, men merker at hvis jeg skal skrive det som for meg er kvalitet, så blir det mer komprimert enn de fleste jeg kjenner skriver. Jeg har aldri forstått de som klarer å skrive eviglange sider opp og ned og sliter med å kutte :fnise: Det er nok å skrive, altså, men jeg bare er sånn....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det litt som deg. Vi har 70-120 sider, men jeg ble sterkt rådet til å ha nærmere 80 likevel. Hovedkritikken jeg fikk på det ene analysekapittelet mitt var nettopp at det var oversiktelig og lettlest, men for kort. Jeg fatter meg for mye i korthet, jeg også. Så jeg måtte lese gjennom på ny, trekke pusten og bruke mer tid og avsnitt på det. Så jeg har kjempet meg gjennom de siste ti sidene. Nå kjenner jeg at jeg ikke har så mye mer, så jeg må vente på tilbakemelding fra veileder hvis jeg eventuelt skal skrive noe mer. Så nå vil jeg bruke de siste dagene på å forbedre det jeg allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-120 sider var virkelig et stort spenn.

Jeg skjønner hva du mener med å slite seg gjennom en tekst, og krote ned så mye som mulig. På hver eneste semesteroppgave på bachelor lå jeg akkurat på grensa for minimumskravet på antall sider. Reddet ofte inn antall sider med noen krampaktige personlige bemerkninger på slutten, og for en som ønsker å synse minst mulig i teksten, var det litt smertefullt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da sliter du kanskje litt mer enn meg. Har som regel gått greit, med visse unntak. På en lengre semesteroppgave hadde jeg misforstått sideantallet og hadde en syv-åtte sider mer enn hva jeg skulle. Jeg følte jeg hadde en god helhet og struktur på oppgaven, så det var virkelig vondt å fjerne så mye. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvordan ligger du an nå med skrivingen? :)

Vel, har snart 40 GODE sider. Dvs to kapitler som kan gjøres ferdig etter veiledning på tirsdag. Da har jeg det siste diskusjonskapitlet igjen, som jeg har gledet meg til å begynne på, samtidig som det er det mest krevende. Blir spennende å se om jeg føler meg genial eller ikke ;)

Jeg skriver ganske nøye fra første setning, så det er lite å rydde og språkvaske. Dvs jeg skal spandere på meg en språkvask helt til slutt, men den innholdsmessige ryddingen tar jeg underveis.

Enn du, Tabris? Er disse 80 sidene noe du føler du er "ferdig" med? Sukk, du er så heldig ;)

Jeg vurderer forresten å hyre et byrå til språkvasken, om jeg ikke får noen jeg kjenner til å lese for meg. Noen andre som vurderer det? Koster en del spenn, da. Har forsøkt å finne ut av hvor mye det koster, men de fleste ber deg om å laste opp dokumentet, for deretter å ta kontakt for et prisforslag. Jeg har jo bare halve dokumentet sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææærgnnnnhblæ.

Jeg sitter og jobber med konklusjonen, jeg... Det vil si: jeg har én setning. :rolleyes: Hvordan skriver man en god konklusjon, egentlig? Jeg vet jo at man helst ikke skal komme med noe nytt, men oppummere og samle trådene. Jeg synes bare at det blir så poengløst da! Selv om jeg VET at det er fordi jeg er så godt inne i stoffet, og det er ikke de som leser oppgaven. Blark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Oj! Her må jeg komme tilbake om ett års tid, kjenner jeg.. Så flinke folk er!

Her hos oss (institutt for arkeologi i tromsø) så skal sideantallet ligge på 50-70 skrevet tekst! Dvs. ganske mye mindre enn hos andre, ser jeg..

Har skrevet åtte sider til nå jeg xD Men vi har jo såvidt begynt på kapittelskrivinga da, så det går bra. Jobber med forskningshistoriekapittelet, og satser på å få maks 20 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, det blir fort bare noe pjatt! ;) Jeg løste det ved å gjenta problemstillingen og underspørsmålene og "besvare" dem med noen setninger hver. I tillegg brukte jeg litt plass på å forklare tittelen på oppgaven, si litt om begrensninger og mulig videre forskning osv.

Jeg er forresten ikke noen stor fan av begrepet konklusjon, for jeg synes det virker så bombastisk. Jeg foretrekker "oppsummering" eller rett og slett "avslutning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææærgnnnnhblæ.

Jeg sitter og jobber med konklusjonen, jeg... Det vil si: jeg har én setning. :rolleyes: Hvordan skriver man en god konklusjon, egentlig? Jeg vet jo at man helst ikke skal komme med noe nytt, men oppummere og samle trådene. Jeg synes bare at det blir så poengløst da! Selv om jeg VET at det er fordi jeg er så godt inne i stoffet, og det er ikke de som leser oppgaven. Blark.

Ja, den der er kinkig. Hva gjør du på slutten av kapitlene dine? Har du forskjellige deltemaer du diskuterer og deretter oppsummerer på slutten av et kapittel? Hva med å begynne med å oppsummere kapitteloppsummeringene, og ta det derfra? Plutselig løsner det!

Jeg tror ikke jeg har noen kjempebra tips, jeg pleier bare å minne meg selv på hvordan jeg som leser liker å ha det. Jeg er nemlig en lat leser. Jeg liker at forfatteren bestemmer tankebanene mine, det vil si at denne poengløse oppsummeringen er hjertelig velkommen etter å ha lest et langt dokument!

Vi er litt blinde på stoffet vårt.

Og jeg skal ikke sitter her og være kjepphøy, jeg sliter med det samme selv hver gang jeg skal avslutte noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Jeg er forresten ikke noen stor fan av begrepet konklusjon, for jeg synes det virker så bombastisk. Jeg foretrekker "oppsummering" eller rett og slett "avslutning".

Da er vi to! Jeg har alltid brukt oppsummering. For, man kan jo egentlig ikke konkludere så mye. Det eneste man kan konkludere med er at man ikke kan konkludere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sånn sett 80 gode sider. (Hvis veileder er enig). Det jeg er mest redd for, og der jeg tror jeg har litt jobb å gjøre, er at jeg er redd jeg har gjentatt meg selv litt for mye.

1. I dette kapittelet skal jeg gå gjennom teori X og Y

2. Masse om X

3. Masse om Y

4. Sammendrag om X og Y

Så kommer analysedelen:

1. Analyse blablabla analyse blabla pga X blabla

2. Analyse blablabla analyse blabla pga Y blabla

3. Sammendrag - analyse sånn og slik pga X og Y

Så kommer endelig sammendrag på slutten av oppgaven:

1. Jeg har gått gjennnom teori X og Y

2. Jeg har analysert blabla og kommet frem til blabla grunnet X og Y

Føler jeg har gjentatt meg selv til døde. Så mulig noe av det må omskrives litt. Så selv om jeg har 80 sider nå, så får vi se hva det blir til når jeg har snakket med veileder og eventuelt ryddet opp litt.

Når det kommer til språkvask så har jeg en samboer som gjør det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppmuntring til alle masteroppgavestudenter som skal jobbe med oppgaven i helgen :-)

ÅHH :) Det var hyggelig!

Jeg bruker nå hver eneste kveld og helg på oppgaven. Jobber som sagt ved siden av, så har i utgangspunktet veldig dårlig tid. Så takk til deg! Jeg er nok en av de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok jobbe i helgen jeg og! Det blir et avbrekk i morgen pga deltagelse i et norgesmesterskap, men så er det rett tilbake på lesesalen etterpå. Kjempefin forberedelse til konkurranse å sitte 12 timer på lesesalen kvelden før :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh som jeg gleder meg til den dagen jeg har 80 sider :D Og det må jeg forhåpentligvis få til i løpet av en måneds tid.. Jeg har vært veldig lat med oppgaven jevnt over, men tjener på at jeg er helt rå når jeg først setter i gang :P I dag har jeg for eksempel lest hele romanen jeg skal analysere en gang til og skrevet nesten 15 (ganske gode) sider på analysen! BRA DAG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh som jeg gleder meg til den dagen jeg har 80 sider :D Og det må jeg forhåpentligvis få til i løpet av en måneds tid.. Jeg har vært veldig lat med oppgaven jevnt over, men tjener på at jeg er helt rå når jeg først setter i gang :P I dag har jeg for eksempel lest hele romanen jeg skal analysere en gang til og skrevet nesten 15 (ganske gode) sider på analysen! BRA DAG!

Har du seriøst gjort alt dette på en dag???? :hakeslepp:

Dæven!!! Imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Jeg stod opp halv 6 fordi jeg hadde vondt i magen og ikke fikk sove, så leste jeg hele romanen frem til lunsj og satte i gang med analysen etterpå. Jeg hadde cirka på plass de ulike avsnittsoverskriftene, så det har egentlig gått veldig greit :D Og når jeg først er på gli så våkner konkurranseinstinktet også, så i kveld har det blitt et par sider til, men NÅ er det slutt for i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som skriver oppgaver med kvantitativt fokus? Jeg har et hat-/kjærlighetsforhold til datasettet mitt og det føles ikke som om vi får et mer stabilt forhold med det første heller... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...