Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Nice! :danse: FOrtsett med det!!!

jeg på min side ble aldri så forvirret i dag. Fant en kjempefeil i analysen min, som selveste veilederen min har greid å vikle meg inn i!!! Det er vanskelig å fortelle i detalj, men i min analyse må man holde tunga rett i munn for å skjønne hvem som har mer eller mindre av hva. Veilederen min ble tydelig forvirret sist og mente at jeg hadde gjort en feil her. Jeg rette opp feil (litt ukritisk merker jeg nå) og levde fin med det.

I dag begynte jeg å gå gjennom analysen og så fort at det var noe som ikke stemte. Jeg argumenterte på en måte mot det som stod i selve tabellen. Måtte kjøre analyser på nytt og se hvor feilen egentlig lå og nå driver jeg og skriver om en hel del....FAEN...

Skal sende han denne delen på nytt og be han om å gå gjennom den NØYE! Kjenner jeg blir kjempestresset når jeg ser sånne grove feil, som i tillegg veilederen min har greid å vinkle meg inn på!!! :frustrert: Best det blir den siste feilen jeg ser.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi igjen! Er det noe det kommer til å ta evigheter å rette opp i eller? Full sympati fra meg, jeg får litt panikk bare av tanken på noe sånt, merker jeg.

Mitt største problem akkurat nå er at jeg må ha en ny tittel på oppgaven min, og at det er så himla vanskelig å komme på noe som er deskriptivt, kort OG litt snertent. Luksusproblem. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke på det jeg og, men akkruat nå ble tittelen på oppgaven plutselig nedprioritert...

Har sittet og prøvd å knekke nøtten hele kvelden, men får faen meg ikke til. Kjenner jeg bare roter meg mer og mer inn i analysen, og slik det er nå, så må jeg endre ganske mye. :tristbla:

Men skal jobbe med det i morgen også og se om det er noen grep jeg kan gjøre, så jeg slipper å måtte gjøre om halve oppgaven. Kjenner jeg blir både sint, lei og kvalm samtidig.... Hadde ikke helt trengt det nå :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stress nå i innspurten, MsLeela! Krysser fingrer for at du ser det hele klarere i dag og at det ikke er så mye å gjøre som du frykter. :klem:

Tittel har jeg sånn sett på plass. Må innrømme at jeg faktisk har tatt litt påskeferie fra hele oppgaven denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som begynner å bli slitne nå? :tristbla:

Jeg har kjent det i kroppen i flere dager. Har et stress inni meg som gnager i brystet nesten hele tida. Det veldig ubehagelig, jeg klarer ikke å slappe av ordentlig. Samtidig kan jeg plutselig bli kjempetrøtt, selv om det er midt på dagen og jeg har sovet godt om natta. I går kveld kom denne tretthetsfølelsen for fullt, jeg måtte bare legge meg på sofaen, men selv om jeg prøver å slappe av så gnager stresset inni meg. Jeg fikk hodepine, og gikk og la meg klokka ti. Klokka fem på morgenen i dag våknet jeg med enda kraftigere hodepine og kvalme. Trodde jeg skulle kaste opp, men slapp heldigvis det. Da jeg gikk og la meg igjen lurte samboeren på om jeg hadde hodepine, og jeg rakk bare å svare "jeg er så sliten" før jeg begynte å grine. Tårene rant som et lite barn. Det gjorde godt, men samtidig er det litt skremmende. Hvis det er sånn jeg skal takle stresset fremover så er det helt klart at jeg ikke kan levere om tre uker, i hvert fall.

De siste dagene har jeg nesten ikke gjort noen ting, selv om jeg har prøvd. Konsentrasjonen er totalt fraværende. Krysser fingre og tær for at dette går over og at jeg klarer å bite tenna sammen det lille som er igjen nå. For jeg gidder ikke å holde på med dette i mer enn tre uker til! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det høres kjent ut. :kose:

Vet du hva: ta deg en fridag. Det er så undervurdert. En HEL DAG hvor du ikke har lov til så mye som å tenke på oppgaven! Sov lenge, og gjør ting som gjør deg glad (gå på kino, bak noe, gå ut for å spise, spill dataspill hele dagen, les en bok, se 14 episoder av en såpeserie etter hverandre, ta et lang bad. Hva som helst!). Jeg kan nesten garantere at det lønner seg. Jeg jobber ihvertfall MYE bedre etter en sånn dag, og har lagt merke til at det gjelder for endel andre også.

Nytter ikke å jobbe på tomme batterier, de bare MÅ lades av og til.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, kjenner meg igjen jeg og! Jeg hadde en sånn periode litt tidliger i prosessen, når alt føltes uoverkommelig og uoppnåelig. Ville bare sette meg ned og grine og var så stressa at jeg trodde jeg skulle kaste opp. Det som hjalp for meg er faktisk å få en oversikt over hva jeg har og hva jeg mangler. Man må gå veldig konkret til verks og få en ordentlig oversikt, slik at du vet konkret hva du har å jobbe med. Så lager du en ca plan for hvordan du skal gjøre ferdig resten. For meg hjelper det ikke å ta en pause når jeg er så stresset og det eneste jeg klarer å tenke på er oppgaven... Men når du har fått en oversikt og roet deg selv ned litt, så ta deg en pause! Så kan du sette i gang på siste innspurt med nye krefter. :kose:

Ellers så har jeg mest lyst til å legge meg ned og grine selv. HAr oppdaget en kjempefeil i analysen og det ser ut som jeg må gjøre noe vanvittig grep her (enten på teoribiten eller på analysebiten) for å få rodd dette inn til lands.... :sjokk: Har skrevet mail til veiledern, men han er ikke på plass før 26 apr. Så igjen hjelp å få der... Prøver å vrenge hjernene min for å få dette her til å stemme overens, men foreløbig til ingen nytte.... :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

Jeg sovnet settopp på lesesalen. Med hodet oppå oppgaven. Og jeg har sikla på den.

Kaffe. Kaffe nuh.

(og en :klemmer: til MsLeela, i mangel på bedre ord. Jeg føler virkelig med deg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på oss alle sammen! Er tydelig at vi er gode og slitne nå. Og MsLeela, så kjipt! Når skal du levere?

Og til AnonymBruker med den utro kjæresten: :klem::kose::troest::klemmer:

Til AnonymBrukers utro kjæreste: :frustrert::fy_fy::kjempesinna::kjefte::nei::balltre:

Håper det går bra med deg AB, og at du kommer deg så godt det lar seg gjøre gjennom dette.

Jeg føler meg faktisk bedre i dag. Har gjort litt på oppgaven, men har passet på å ikke stresse meg selv og tatt ting i et rolig tempo. Etterpå skal jeg ut og rake litt i hagen, så får jeg koblet av litt og rørt på meg samtidig.

Når det gjelder tipset med å få oversikt over hva som gjenstår, så har jeg ganske god oversikt. Jeg er avhengig av overblikk og orden før jeg setter i gang med ting, så planen er klar for hva jeg skal gjøre fremover. Hadde jeg ikke hatt det, hadde jeg gått dukken for lengst. Skal prøve å ta til meg tipset ditt Pingting, har prøvd det med hell tidligere selv, men det er bare tre uker igjen og jeg holder fremdeles på med analysen. Har igjen resten av analysen, konklusjonen, mer på innledninga, rette opp feil i metoden, rette opp feil overalt, skrive forord, lage forside, lage spennende tittel, you name it... Men blir det nødvendig, så må jeg bare.

:kaffekopp: til deg Ping, det høres ut som du trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så dårlig av veilederen å ikke være tilgjengelig i innspurten! Jeg opplever samme greie nå med min veileder, som har reist på ferie i nesten tre uker og er umulig å få tak i! Jeg har fått gjort en del i dag, skrevet i sinne mens jeg har forbannet min eks opp og i mente. Jeg mangler nå 18 sider og skal levere om 18 dager. Iik! Jeg føler at det sitter en høyere makt og pøser på med utfordringer til meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer du!! Fortsett å bruke temperamentet ditt på den måten, det er en god måte å få ut energi på nå! Jeg tror du kommer til å klare det! Spår at du har 18 sider om 14 dager, også bruker du resten til å finpusse! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en bra plan! Jeg er så glad nå for at jeg i late stunder har lest korrektur på de 60 sidene jeg allerede har, så de skal mer eller mindre være i orden. Jeg kjenner at jeg er veldig spent på hvordan det blir å levere, ettersom oppgaven har opptatt tankene mine i snart ett år og skapt mye frustrasjon og bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! Jævler av noen veiledere, som ikke skjønner hvor viktig det er at de er her i innspurten. Jeg leverer 16 mai. Tør ikke å telle dager... Har begynt å skrive om analysen og tilpassen den mer til den teorien jeg har, men kommer til å måtte forkaste veldig mye av den analysen jeg allerede har, ser det ut som.... :snurt: (og det er i beste fall...)

Endret av MsLeela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har smuglest her noen måneder nå..og fant ut det var på tide å si noe selv:) Skriver en kvalitativ oppgave innenfor samfunnsvitenskap/humaniora.

Lurte på om noen bruker tv-programmer som del av datamaterialet? Jeg er så usikker på personvern og anonymisering ifht dette. Veilederen (som aldri har brukt slike programmer selv i sin forskning) mener jeg bør ha fiktive navn på personene som uttaler seg i programmet jeg bruker. Er det å være overhysterisk på personvern når linken til nrk-programmet tross alt ligger et tastetrykk unna, og man der kan se navn og tittel og hva det så skal være om vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er å være overhysterisk. Tenk om en av dem googler seg selv etter oppgaven din er publisert på nett, også finner de ut at de har vært en del av en oppgave uten deres samtykke (eller skal du be om samtykke?). I tillegg er kanskje den omtalen du gir av personen ikke den mest positive. Jeg hadde ikke likt å oppdage noe sånt. Det er greit at sensor lett finner ut hvem personene er, men hele verden trenger ikke å få opp oppgaven din når de googler en av personene. Tenker jeg, da... :)

:velkommen: til tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er å være overhysterisk. Tenk om en av dem googler seg selv etter oppgaven din er publisert på nett, også finner de ut at de har vært en del av en oppgave uten deres samtykke (eller skal du be om samtykke?). I tillegg er kanskje den omtalen du gir av personen ikke den mest positive. Jeg hadde ikke likt å oppdage noe sånt. Det er greit at sensor lett finner ut hvem personene er, men hele verden trenger ikke å få opp oppgaven din når de googler en av personene. Tenker jeg, da... :)

:velkommen: til tråden!

Takk! :D

Ja, du har rett. Jeg ville jo heller ikke likt det! Sendte mail til vedkommende i går og ba om samtykke, håper jeg får tilbakemelding fra ham. Uansett bruker jeg nok fiktivt navn, selv om jeg fremdeles holder på at det ser littegranne komisk ut;)

Får lange metoderefleksjoner! Er oppe i 17 sider nå (sideantallet totalt sett skal ligge på mellom seksti og åtti), så det stresser meg litt. Det er ganske "gjennomskrevet" også, er ikke så mye jeg klarer å kutte:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hallo, la marionette! :vinke::velkommen:

Når skal du levere da? :)

Ang. personvern så kommer det veldig an på, synes jeg. Hvis det er et tema som kan være litt sensitivt, så synes jeg at man heller bør anonymisere litt for mye enn litt for lite - særlig når man ikke har mulighet til å spørre personen direkte. Spørs jo litt hva du sier OM dem også, om det er ting som ikke nødvendigvis er så positivt så gjelder det samme. Hvis det er ganske uskyldige greier, så vet jeg ikke om jeg ville gjort meg så mye bryderi med anonymisering. Hvis de først stiller opp i et TV-porgram så er det jo allerede ganske offentlig.

Fiktive navn synes jeg hørtes litt... rart ut. Hva med å kalle de "Person 1" "Mann 1" eller noe sånt?

Selv bruker jeg Facebook (!) som kilde (bittebittelitt), så jeg har hatt litt av det samme problemet. Bortsett fra at der er jo hvert vegginnlegg veldig korte, så for min del har det funka å bare ta for meg sitatene, uten noe slags henvisning til hvem som står bak. Fullt så enkelt er det kanskje ikke for materialet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker forum på nett, og henter sitater derfra. Da referer jeg bare til "innlegg på forum.no, webaddrese, hentet dato". Hvem som helst som leser oppgaven kan gå inn på lenken og se hvilket nick som har skrevet innlegget, men jeg tar ikke med nicket i oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting: Takk! :)

Innlevering er 15. juni – og ut fra når jeg har skjønt dere andre leverer, kommer jeg altså til å sitte her alene på masteroppgavetråden de siste ukene... Har en råkladd av oppgaven klar, men med utrolig mange kommentarer til meg selv underveis om ting som må forbedres, utdypes, leses på nytt etc. Blir ikke arbeidsløs med det første!

Temaet mitt er litt småsensitivt fordi det dreier seg om hvordan mennesker tilhørende en religiøs gruppe ser på en praksis. Synes som sagt også det er litt pussig med fiktivt navn, men synes også det er lite leservennlig å bruke koder eller for eksempel ”mann1”... Argh, begynner å bli så lei sånt småplukk som dette!

Tabris: Jeg bruker også litt nettdiskusjoner. Også her tenderer jeg i å bli en smule overhysterisk ifht anonymisering... Har lest mye om forskningsetikk ifht internettforskning og etniske grupper, og foreløpig er jeg usikker på hvordan jeg skal gå fram også her. Men har sendt mailer til eksperter på området, så håper på oppklarende svar:) Ønsker å bruke nickene til debattantene, men skjønner at det kan være problematisk. Har forsøkt å registrere meg som bruker på forumet jeg ser på sånn at jeg kan sende personlige meldinger og be om samtykke, men av en eller annen grunn får jeg det ikke til. Har sendt mail til admin av nettsida. Har du innhentet samtykke, selv om du ikke bruker nickene til debattantene du bruker?

Hoho, hvis noen av mine medstudenter leser denne tråden, veit de nå med en gang hvem jeg er...så lite anonymt kan et nick være :fnise:

Huff, flere enn meg som synes det tar lang tid å sende og forfatte mailer til mennesker av ulikt slag? Hele dager kan jo nesten gå med til å finne mailadresser og uttrykke seg forståelig. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt noen runder på dette, veileder og meg. Vi kom frem til følgende: Jeg bruker kun innlegg fra poster som er synlige for allmennheten, dvs, hvor hvem som helst kan lese innleggene uten å være registrert medlem. Siden dette er noe som er offentlig synlig for alle, så har jeg ikke innhentet tillatelse, men jeg bruker heller ikke nickene i oppgaven. For diskusjoner på lukkede forum (hvor man må være registert medlem for å lese) har jeg ikke hentet noen innlegg, siden disse er skrevet i god tro om at de skal holdes innenfor forumet. Jeg kunne kanskje ha bedt om samtykke der, men har valgt å la være. Det er den etiske linjen jeg har holdt meg på, og blitt enig med veileder om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...