Gå til innhold

Fete opp kattene mine


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 siamesere ca 8 år gamle. De har litt dårlige tenner, men de spiser tørrmat. Synes de er for tynne og vil gjerne ha tips til hva slags fõr jeg kan gi dem som vil øke vekta litt.Utekatter, men er late nå på vinteren, så de bruker ikke mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan mat får de? Får ikke sagt nok ganger at matbutikk-mat er som loff med banan.. Søppelmat! Alle puser fortjener skikkelig for!

Hadde en tynn og forlatt pus en gang, da fikk vi beskjed om å fore den opp på kattunge-for.. Men ikke sikkert det er rett for kattene dine- Det beste er sikkert å høre hos dyrlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustyvel

Hvor lenge siden er det de har fått ormkur? Kattungefòr er greit å fete opp katter på, men ikke noe pus bør gå på over lengre tid. Du kan også når du går over på vanlig fòr igjen, gi dem kattunge-våtfòr da det kan hjelpe litt på å ikke dette i vekt igjen.

Nå vet jeg ikke hvilket fòr du bruker, men du bør ikke bruke daglig-varefòr. Anbefaler Royal Canin sitt siameser-fòr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring till veterinären och spör! Om de verkligen är underviktiga så är ju kattungemat väldigt populärt även bland vuxna katter, haha. ;) Känner en kattuppfödare och varenda gång hon får tillökning så måste hon låsa dörren om kattungarna när de ska spise för att de vuxna katterna spiser upp kattungematen och blir feta.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Spiser de normalt av tørrforet sitt ?

Siden du sier at de har litt dårlige tenner så tenker jeg på om det kan være en forverring inne i munnen som gjør vondt og dermed fører til redusert spising.

Slikt kan det være greit å sjekke ut hos vetrinæren (og så tar jeg det nesten for gitt at dere har en god, fast vet. :) Har man flotte siamesere så har man gjerne skaffet en skikkelig dyktig vetrinær også :) ).

Om alt er i så god orden som det kan få blitt inne i munnen så ville jeg ptøvd å friste med litt våtfor i tillegg til tørrforet :)

Det er jo selvsagt stor variasjon i smak hos katter (som hos oss), men Royal Canin har en del veldig fine våtmat-utgaver som selges i dyrebutikker som fører RC.

Kan være verd et forsøk.

(Potensiell ulempe kan være at de to virkelig får smaken på våtmat, med de "høylytte" følger det kan få for deg som deler hus med dem :fnise: )

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har spurt om her:

Hvilket fôr spiser de nå? Hvor store dagsrasjoner? Hvor mye veier kattene? Og hvilke ormekurer har de gått på?

Gir du kun tørrfôr bør det i alle fall være kvalitetsfôr. Royal Canin, Eukanuba etc er ansett som gode tørrfôr, men inneholder mye fyllstoff som katter overhodet ikke trenger. Jeg vil anbefale Orijen. Det er laget av råvarer katten faktisk har behov for, ikke korn og tull, og har høy fettprosent.

Les her: http://www.orijen.no/om-orijen/

I tillegg vil jeg understreke at det er viktig å gi våtmat. En av de viktigste årsakene til dette er at katter ofte får i seg alt for lite væske av å kun drikke vann og spise tørrfôr. I og med at du nevner at kattene dine har dårlige tenner, kan våtfôr også være et godt alternativ for å få i dem mer mat (og variert mat). Husk å velge fullkostfôr som for eksempel Bozita.

http://www.dyrekildenshop.no/?nr=90&idkategori=96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei - og takk for alle gode råd. Jeg ringte dyrlegen igår og ble enige om enn skikkelig tannrens og helsesjekk på begge. De hadde tid med en gang på klinikken. De var visstnok IKKE spesielt tynne, så jeg skulle ikke bekymre meg.Men plakk var det nok av !

De tennene som manglet (de bitte små foran) hadde visstnok ikke betydning for matinntak/tygging.

Så da er alt vel i heimen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hei - og takk for alle gode råd. Jeg ringte dyrlegen igår og ble enige om enn skikkelig tannrens og helsesjekk på begge. De hadde tid med en gang på klinikken. De var visstnok IKKE spesielt tynne, så jeg skulle ikke bekymre meg.Men plakk var det nok av !

De tennene som manglet (de bitte små foran) hadde visstnok ikke betydning for matinntak/tygging.

Så da er alt vel i heimen:)

Så fint å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og takk for alle gode råd. Jeg ringte dyrlegen igår og ble enige om enn skikkelig tannrens og helsesjekk på begge. De hadde tid med en gang på klinikken. De var visstnok IKKE spesielt tynne, så jeg skulle ikke bekymre meg.Men plakk var det nok av !

De tennene som manglet (de bitte små foran) hadde visstnok ikke betydning for matinntak/tygging.

Så da er alt vel i heimen:)

Fjerning av plakk og tannsten er viktig, enkelte katter er utsatt for dette og alle trenger en rens med alderen. Du vil nok få helt andre katter, både på matfronten og humørmessig. Katter som har vondt i tennene er ofte litt humørsyke. Men rart at dyrlegen ikke har sagt dette på den årlige kontrollen? De ser det ofte tidlig, slik at man får fikset problemet før det går utover matlyst og humør.

Kjøp et godt fôr som også virker bra mot tannproblemer, større biter er bedre. Jeg anbefaller Eukanuba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...