liamine Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Hei, Jeg jobber som butikksjef og fikk i dag en sms av en av mine ansatte. Hun skrev at hun MÅ gå før fra jobb i morgen pga legetime til sin sønn. Noen som vet hvordan reglene på dette er? reagerte vel først og fremst på at hun skriver at hun MÅ og ikke er det greit at jeg... Hva syntes dere?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Nå er det jo nødvendig for alle å ta seg en tur til legen av og til. Siden du fikk så kort varsel så kan det tyde på en hastetime. Jeg har aldri fått negativ tilbakemelding når jeg gir beskjed om tannlege eller legetime. Jeg prøver dersom mulig å legge det i start eller slutt på arbeidstiden. Hva forventer du at arbeidstaker skulle gjort da? Hørt med deg når det passet og så snakket med legen og håpet på en time når det passet deg?
Britt Banditt Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 Man har rett på å få fri pga legetime mener jeg. Og jeg syns vel ærlig talt ikke hun har gjort noe galt her. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #5 Skrevet 9. februar 2011 Svar henne at hvis hun MÅ ta den legetimen under arbeidstid i morgen så MÅ du gi henne sparken.
Gjest navnelapp Skrevet 9. februar 2011 #6 Skrevet 9. februar 2011 Svar henne at hvis hun MÅ ta den legetimen under arbeidstid i morgen så MÅ du gi henne sparken. -Og då MÅ ho ringe advokaten sin? Ho har nemleg rett til fri for dette. kan bli dyrt for arbeidsgjevar å sparke folk for slikt. 1
juliane Skrevet 9. februar 2011 #7 Skrevet 9. februar 2011 Dette blir jo reneste Norvegia-reklamen! Man har rett til å gå til legen i arbeidstiden, og når hun skriver at hun MÅ gå i arbeidstiden tyder det på at det er såpass viktig og akutt at hun ikke har mulighet til å tilpasse i forhold til arbeidstid. Noe som kan skje oss alle.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #8 Skrevet 9. februar 2011 -Og då MÅ ho ringe advokaten sin? Ho har nemleg rett til fri for dette. kan bli dyrt for arbeidsgjevar å sparke folk for slikt. Naziregler hvis så er tilfelle. Det må være opp til arbeidsgiver å sparke folk hvis arbeidsgiver mener det er det eneste riktige.
Gjest navnelapp Skrevet 9. februar 2011 #9 Skrevet 9. februar 2011 Naziregler hvis så er tilfelle. Det må være opp til arbeidsgiver å sparke folk hvis arbeidsgiver mener det er det eneste riktige. Her kan det nok vere på sin plass med eit grunnkurs i arbeidsrett.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #10 Skrevet 9. februar 2011 Svar henne at hvis hun MÅ ta den legetimen under arbeidstid i morgen så MÅ du gi henne sparken. Såpass! Da kan hun like godt også ringe advokaten rett etter å ha sendt den meldingen. For mer usaklig oppsigelse skal man lete lenge etter. Da snakker vi erstatning og at oppsigelsen vil bli gjort ugyldig.
MellonCollie Skrevet 9. februar 2011 #11 Skrevet 9. februar 2011 -Og då MÅ ho ringe advokaten sin? Ho har nemleg rett til fri for dette. kan bli dyrt for arbeidsgjevar å sparke folk for slikt. Her kan det nok vere på sin plass med eit grunnkurs i arbeidsrett. Siden vi snakker om grunnkurs i arbeidsrett - hvo er det lovfestet at man har krav på fri for legetime? Legetimer er noe som er stort sett reguleres i velferdspermisjoner - og da om det er med eller uten lønn. Dersom virksomheten ikke er tariffbundet er det da opp til virksomheten hvordan dette tilrettelegges. Dersom legetimen er i forbindelse med svangerskap har den ansatte krav på fri med lønn, men ellers kan arbeidsgiver da pålegge den ansatte å jobbe inn timen igjen. Altså at den ansatte enten tar ut avspasering eller halv feriedag etc.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #12 Skrevet 9. februar 2011 noen privatklinikker tilbyr time om ettermiddag/kveld tror jeg. du kan jo tilby deg å betale for legetime på privatklinikk etter arbeidstid. 2
Marianne Skrevet 9. februar 2011 #13 Skrevet 9. februar 2011 Du vet vel ikke hva som feiler sønnen hennes. Jeg kan nok sende en sms med en uheldig ordlyd om jeg er stresset og bare vil gi beskjed så fort som mulig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå