Gå til innhold

Alternativ til jerntabletter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sambo var og gav blod for første gang på fredag. Han har som vanlig fått et par brett med jerntilskudd som han skal ta i tiden fremover. Han fikk den "snilleste" varianten (husker ikke navnet), men magen hans reagerer likevel endel på dem - såpass at det går ut over søvn etc. Jeg reagerer litt på disse jernatblettene jeg og, og har vel skjønt at det er ganske vanlig. Det jeg da lurer på er om det finnes gode alternativer til slike jerntabletter? Holder det å pumpe på med litt ekstra kjøtt og fullkorn i kombinasjon med c-vitamin-rik mat (såvidt jeg husker fremmer dette opptaket av jern?), eller kan det være ugunstig?

(jeg vet at dette strengt tatt er et spørsmål som burde vært stilt til helsepersonell, og det skal jeg neste gang jeg er inne og gir blod, men jeg foretrekker å hente svar fra flere kilder. Og jeg vet det er endel kompetente personer her inne.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke en del jern i leverpostei?

Skrevet

Brokkoli, tomater,spinat, grønnkål, blodpudding, lever, storfekjøtt, fjerkre og blåskjell inneholder alle mye jern.

Og det bør tas sammen med C-vitamin ja.

Skrevet

Stek maten i jernstekepanne. Mener å ha hørt at det også kan hjelpe.

Ikke drikk melk eller spis melkeprodukter. Det skal visstnok hemme opptaket av jern.

Skrevet

Rødbetejuice! Du får det i helsekosten og den har masse, masse jern. Der finnes flere forskjellige sorter, og der er iallfall en sort som har noe greier oppi som gjør at det ikke er så voldsomt for magen. Jeg hadde ingen problemer med å drikke den, men OBSOBS; den smaker helt forjævlig! Spesielt om du ikke liker rødbeter i utgangspunktet :fnise:

Skrevet

TS her. Takk for tips! :) ...men jeg tror dere misforstod litt (eller så var jeg uklar, samma det, jeg setter pris på å få svar, jeg). Jeg spør ikke etter forslag til mat med mye jern, men om det vil være fornuftig å bytte ut jerntabletter med jernholdig mat, eller om det blir for "svakt". Og eventuelt om det er hemjern eller ikke-hemjern det er best å få i seg nok av.

Skrevet

Jeg har hatt samme problemet, og har gått på apoteket og bedt dem gi meg de snilleste jerntablettene de har. Det har fungert for meg, for der har de litt annet utvalg enn blodbanken har. Jeg spiser brokkoli og rødt kjøtt som bare det, men trenger boosten fra jerntabletter etter å ha gitt blod.

Skrevet (endret)

-

Endret av Fantomina
Skrevet

Jeg har hatt samme problemet, og har gått på apoteket og bedt dem gi meg de snilleste jerntablettene de har. Det har fungert for meg, for der har de litt annet utvalg enn blodbanken har. Jeg spiser brokkoli og rødt kjøtt som bare det, men trenger boosten fra jerntabletter etter å ha gitt blod.

Takk for tips! Husker du hvilket merke du har brukt?

Er det Hemofer han har fått? Får han diaré eller forstoppelse? En av bioingeniørene i blodbanken ga meg et "insider-tips" som kanskje kan hjelpe: start med én tablett annenhver kveld, etter to uker trapper han opp til én tablett hver kveld, så to én dag og én neste dag, og så to om dagen, og om han får til, opp til tre om dagen. Jeg er klar over at det ikke var det du spurte om, men kanskje det kan hjelpe? Om han startet rett på tre tabletter om morgenen, er jeg ikke veldig overrasket over at han får vondt i magen.

Takker! Jeg husker ikke helt hvilket merke han har fått, det kan jeg sjekke i kveld. Han får løs mage, og veldig urolig (noe han forøvrig får veldig fort). Men jeg tror han bare har tatt én tablett om dagen så langt? :klo: Skal dobbeltsjekke det og.

Skrevet

Takk for tips! Husker du hvilket merke du har brukt?

Nei, det gjør jeg visst ikke. Sorry.

Gjest lunastar88
Skrevet

hei bruker en type fra helsekosten SUnkost etc. den er den nyeste på markedet. poenget med den, er at man ikke skal få diare eller forstoppelse. og heldigvis virker det utmerket. på meg, ihvertfall. spør der. tror den heter Amino.

Skrevet

Jeg gir også blod og tåler ikke jerntabletter, får diarè av dem. Jeg spiser mat med jern i og det holder for meg. Nå har jeg i utgangspunktet et godt jernlager og høy Hb, det kan jo ha noe å si. Menn tåler ofte blodtapping bedre enn kvinner og trenger mindre jern etterpå.

De måler jo Hb hver gang og jernlageret en gang i året, så han får jo en viss peiling etterhvert hvordan det står til med verdiene.

• 3 uker senere...
Skrevet

Chlorella (billig på iherb) fungerer greit. Men enkelte kan bli løs i magen av det i starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...