Gå til innhold

Fregatt, marinen, Haakonsvern.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjæresten min er nå i rekrutten. Han har søkt om å jobbe som tredje maskinist(mener jeg!) på en Fregatt. Ellers så har han søkt om jobber i "lavere" rang. Alle innen motor, da han er utdanna industrimekaniker.

Vi er begge fra Bergen, og jeg gledet meg til han kanskje skulle få komme å fullføre tjenesten på Haakonsvern her i Bergen. Jeg snakket idag med en som er i flyvåpenet, og han sa at om han ble tredjemaskinist, så skulle han mest sannsynlig på en aktiv båt, om var ute i flere mnd. i strekk, og ofte uten dekning. Og da ble det svart for meg! Jeg har jo tenkt at endelig får jeg sett mer til han, men så er det mulig han blir enda mer vekke, og i tillegg er umulig å ha kontakt med mens han er ute?

Er det noen her som kan forklare meg om hvordan det er med disse fregattene? Er alle de med tredjemaskinist aktive? Hvor lenge er de til havs? Umulig med kontakt med han da?

Æsj :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere mnd i strekk er svært lite realistisk, generelt vil jeg tro at det blir lite seilingstid på fregattene i 2011. Neste gang en av dem skal til Somalia og gjøre nytte for seg er såvidt jeg vet i 2012, da er nok kjæresten din ferdig i marinen. Når fregatten ikke er til kai er det nok svært begrensede kontaktmuligheter, selv når man opererer kystnært og har mobildekning vil jeg tro og håpe at det hersker mobilforbud av sikkerhetsgrunner.

Slik budsjettet ser ut vil jeg tro dere får mye tid sammen.

Såvidt jeg husker har kystvakt nord turnus med 6 uker på, 3 uker av, kanskje det hadde vært å foretrekke?

Skrevet

Flere mnd i strekk er svært lite realistisk, generelt vil jeg tro at det blir lite seilingstid på fregattene i 2011. Neste gang en av dem skal til Somalia og gjøre nytte for seg er såvidt jeg vet i 2012, da er nok kjæresten din ferdig i marinen. Når fregatten ikke er til kai er det nok svært begrensede kontaktmuligheter, selv når man opererer kystnært og har mobildekning vil jeg tro og håpe at det hersker mobilforbud av sikkerhetsgrunner.

Slik budsjettet ser ut vil jeg tro dere får mye tid sammen.

Såvidt jeg husker har kystvakt nord turnus med 6 uker på, 3 uker av, kanskje det hadde vært å foretrekke?

Takk for svar. Håper da virkelig ikke de skal til Somalia mens han er der. Han har jo allerede søkt, er det ikke da for sent å se på kystvakten i nord? Han har tre uker igjen i rekrutten.

Skrevet

Kan hende det går an å trikse og fikse med fordelingen etter egentlig søknadsrunde, er alltid ting som dukker opp.

Somalia er som all annen utenlandstjeneste for ikke-ansatte 100 % frivillig, så han blir ikke sendt dit mot sin vilje uansett, men det kan være at han blir berørt av omrokeringer i forkant. Hvis f.eks. hans fregatt skal til Somalia og han ikke vil bli med kan han lang tid i forveien tvangsbyttes med en utenlandsvillig maskinist fra en båt som forblir i Norge, og plutselig har han et helt annet friopplegg.

Skrevet

Ok. Får håpe båten han eventuelt kommer på holder seg her hjemme :) Takk for svar Feuerstein ;)

Skrevet

Den eneste tjenesten for øyeblikket som slår meg hvor han blir borte i flere måneder av gangen er SNIFL styrken. Skal fregatten ut i den blir han borte i ca 4 måneder. Ombord på Nansen klassen er det slik nå at mobil ikke er tillatt etter helikopterdekk. Det vil si at du ikke vil kunne nå han via mobil om han er ute i tjeneste eller på øvelse. Samme som at du må levere fra deg din om du skal ombord og besøke han. Det er selvsagt måter både de og dere pårørende kan kontakte hverandre på, men det er begrensede muligheter. Om han er ute i flere måneder pleier det ofte å bli sørget for hjemreise når de har landlov, etc.

Du må nok gjøre regning med litt seiling innimellom, men tiden går overraskende fort når de er ute. Før du aner ordet av det så er han hjemme igjen :) Jeg tror ikke du skal tenke så mye på om at han kan ende opp med å være mye ute. Det varierer veldig. Uansett så vil de få planer, etc om seiling, øvelser etc. Bare husk at disse ikke skal deles med andre ;)

jeg tror nok dette vil bli en fin opplevelse for dere begge!

Skrevet

Den eneste tjenesten for øyeblikket som slår meg hvor han blir borte i flere måneder av gangen er SNIFL styrken.

SNFL er vel fortsatt 100 % frivillig, som den var under gamlenavnet STANAVFORLANT? For all del, har ennå ikke hørt om noen som ikke synes det var kjekkere enn nasjonal tjeneste, men man har vel fortsatt mulighet til å bytte båt hvis man ikke vil ut? På sent 90-tall var det "jobbintervju" og trangt nåløye for å overhode få lov til å bli med.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Da min kjære var i førstegangstjeneste, så kom han til haakonsvern. Han ble stasjonert som maskinist på et fartøy der, og det lengste de var ute, var vel 3-4 uker på innenlandsoppdrag, og så var de en tur til England tror jeg det var. Han hadde perm nesten hver helg :hjerte:

Skrevet

SNFL er vel fortsatt 100 % frivillig, som den var under gamlenavnet STANAVFORLANT? For all del, har ennå ikke hørt om noen som ikke synes det var kjekkere enn nasjonal tjeneste, men man har vel fortsatt mulighet til å bytte båt hvis man ikke vil ut? På sent 90-tall var det "jobbintervju" og trangt nåløye for å overhode få lov til å bli med.

Jeg har aldri opplevd at SNIFL tjenesten er 100% frivillig nei. Er en på det fartøyet som skal ut neste gang i den tjenesten så skal en ut slik jeg forstår det. Hvis det hadde vært frivillig så hadde de stått i fare for at bemanningen ombord hadde blitt for liten til at de kunne ha seilt aktivt. Dette er dessuten en tjeneste Norge er forpliktet til å stille med styrker i, så en situasjon hvor de hadde hatt for få matroser, offiserer, etc er nok ikke en situasjon de utsetter seg for. Mulig at de vernepliktige har valg muligheter, men at tjenesten er 100% frivillig har jeg aldri vært borti. Jeg har aldri vært borti at noen jeg kjenner i sjøforsvaret har kunnet velge bort å seile under tokt, SNIFL, eller liknende. Jeg har og vært med på forlengelse av SNIFL tjenesten, og kunne ikke se at det var mulighet å reise hjem for de som ikke ønsket å forlenge. Å bytte fartøy er nok ikke en mulighet som er åpen for alle oppover i systemet. Det er nok en ordning som vil gjelde de vernepliktige og muligens noen få offiserer. Det er tross alt viktig at skipssjefen er kjent med mannskapet sitt når de skal ut, og en utskifting av store deler av mannskapet er nok ikke en mulighet. SLik jeg forstår det skal det tungtveiende grunner til for å bytte fartøy og. Jeg tviler på at det holder med "jeg vil ikke ut og seile akkurat nå". En har tross alt søkt seg til en operativ tjeneste.

Eneste måten en er sikker på å ikke måtte seile i fregattvåpenet er ved å søke landtjeneste.

men poenget mitt var uansett at velferden blir prioritert når de er ute. Det blir sørget for at folk får perm, og gjerne en litt lengre perm slik at de kan reise hjem når en er ute. Det er jo og mulighet for de pårørende å reise og besøke fartøyet der de ligger.

Skrevet

Mente kun frivillighet for ikke-ansatte. For ansatte er det ikke mye frivillighet, de har gjennom ansettelseskontrakten, evt. gjennom å ta befalsutdanning, forpliktet seg til å dra der forsvaret har behov for dem.

For personell i førstegangstjeneste er det juridisk veldig vanskelig å sende noen utenlands ufrivillig, så der er forsvaret nødt til å hente aksept på forhånd og bytte ut de (få) som ikke vil. Menige er heldigvis kompetansemessig som regel enkle å erstatte, f.eks. da KNM Trondheim skulle ut rundt 2000 var det en del bytting med KNM Narvik, samt at Narvik fikk påfyll fra rekruttskolen av nye som skulle ettersendes til Trondheim når en del på denne skulle dimme mens båten fremdeles var utenlands. Narviks menige var da to grupper, en "kom fra Trondheim og ville ikke ut", en "skal til Trondheim når denne dimmer folk".

Skrevet

Da missforstod jeg hva du mente. Jeg forstod det som at du mente det var frivillighet for alle ombord. og det ville jo vært vanskelig ;)

Jeg er kjent med situasjonen KNM Trodheim/ KNM Narvik i den perioden, og syntes derfor det var merkelig at det skulle gjelde hele besettningen. Men ser jo at vi bare har snakket forbi hverandre her. Vernepliktige kan selvsagt ikke "tvinges" ut i internasjonale oppdrag. Men seiling innenlands må de nesten gjøre regning med. Så seiling slipper en uansett ikke helt unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...