Gå til innhold

Bruk bilen til jobben!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I disse dager er det en sykle-til-jobben aksjon på gang. Men det er mange gode grunner til å la være å sykle til jobben:

1. Det er for dårlig vær til å sykle mange av dagene (på Vestlandet der jeg bor er det kanskje 20 dager i løpet av vår og sommer det er opplett og ikke for surt og kaldt). Bruker man buss til vanlig, blir det derfor en dyr affære å sykle - man må jo betale for månedskortet uansett!

2. På mange strekninger er det sykkelveier. Men disse kan normalt ikke brukes. Grunnene til det er at de er ujevnt asfaltert (humpete) å sykle på med mye steiner og knuste flasker som øker punkteringsfaren betraktelig, det er mange omveier rundt og over og under veier frem og tilbake over fortau og gangfelt til en blir helt svimmel. Skal man sykle, er man derfor henvist til bilveien, der bilene tuter og bærer seg fordi man ikke sykler på fortau el. sykkelsti.

3. Punkterer man, kommer man for sent til jobben.

4. Når man endelig kommer fram til arbeidsplassen, finnes der ikke muligheter for å sette sykkelen trygt ifra seg. Og trygt vil si innelåst i egen bås. Det hjelper ikke meg å ha registrert sykkelen hos falken hvis noen har punktert dekkene eller gjort annet skadeverk på sykkelen eller kanskje stjålet den. Hvordan skal man da komme meg hjemover? Nei, det er en forutsetning at man kan ta fatt på dagen i trygg forvissing om at sykkelen er like hel som da man satte den ifra meg når man skal hjemover.

5. Etter å ha syklet en halvtime til en time, blir en ofte varm og svett. Derfor er det også en forutsetning at man har tilgang på garderobeskap til sykkelklær/utstyr og omkledningsrom med dusj.

Så jeg oppfordrer dere til å bruke bilen til jobben og heller ta dere en sykkeltur på kveldstid eller i helgen. De som har funnet på dette med å sykle til jobben er sjefene som kjører rundt i Mercedeser, parkerer på faste plasser i garasjeanlegg med egne uttak til motor- og kupe-varmerne om vinteren. De vil egentlig bare ha bedre plass på veiene til de flotte bilene sine!

Om samfunnet Norge AS en gang tilrettelegger skikkelig for sykling med jevne sykkelstier kostet for stein og glasskår, med sykkelfalken som kan rykke ut til punkteringer, med låsbare sykkelbåser og med garderober på arbeidsplassene, da kan vi heller revurdere mulighetene for å sykle til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Bildekk er mer solide og punkterer ikke så ofte som sykkeldekk, mens sykkeldekk punkterer jevnlig. Men frekvensen er selvsagt i sterk grad avhengig av underlaget. Bilveien er så å si fri for glasskår og småstein, fordi bilene som kjører der "koster" dette til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med innlegget ditt egentlig? Greit nok om du skriver et innlegg fordi du synes det er dårlig tilrettelagt for sykler, men å oppfordre folk til å bruke bil i stedet er vel å gå litt langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bor også en værutsatt plass. jeg sykler hver dag. Hos oss er det ikke dårlig vær, men dårlig klær.

Blåser det for j...kan du vel gå.

Poenget er at du skal bruke kroppen din. Du behøver ikke sykle, men vær aktiv. Er du en smule lat kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Flytt til Trondheim. Bra vær, svært gode sykkelveier. Kjøp bedre sykkeldekk/slanger. Fyll dekket med riktig trykk.

Jo lengre det er jo sprekere blir du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Nei jenter la bilen stå,nå er det sommer å tenk på hvor opplagt en er når en kommer på jobb,etter en fin sykkeltur.

Min bil står om sommeren for da bruker eg sykkel til jobb.det er jo godt for helsa og

ha en fortsatt fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det der var et fryktelig fjollete innlegg. At folk sykler til jobben er kjempebra! Greit at du har valgt å la være, men å oppfordre andre til det...???!

Det er vel ikke bare det at man skal holde seg i form. Her er det vel også snakk om å spare miljøet litt. Hvis dere ikke vil sykle, er det en god løsning med kollektivtrafikk...

Ha en fortreffelig dag, dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

LilleMika, Jeg har ikke selv valgt å ta bilen til jobben. Det har samfunnet gjort for meg ved å umuligjøre å bruke sykkel til det formålet.

Elles er jeg enig i at poenget er å holde seg i form. Jeg er ikke lat, ser du, bare oppgitt over dobbelt-moralen i aksjonen.

Derfor mener jeg fremdeles det er bedre å ta seg en sykkeltur eller gå-tur om ettermiddagen eller i helgen istedet.

Ser også at noen mente jeg burde bruke bena om det var for mye vind. Til opplysning bor jeg 12 km unna jobben. Litt langt å gå, synes nå jeg, da. Men kanskje finnes det noen spreke sjeler der ute, hva vet jeg...

Og forøvrig driter jeg langt i hensynet til miljøet, da dette bare brukes som et stedfortredende argument overalt der det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg skikkelige dekk til sykkelen din du, og REGNKLÆR!!! Virker ikke som vi nordmenn vet hva det er lenger...

Det er langt ifra umulig å sykle til jobb. Dersom du opplever det slik, tror jeg "feilen" ligger hos deg, og ikke hos samfunnet/politikerne/staten. Ganske lett å skylde på "dem" gitt, men glem ikke at du er en del av samfunnet/staten, og politikerne er jo delvis et resultat av din stemme. For du stemmer vel?

Lykke til med syklinga. Håper ikke du lar deg stoppe av noen humper og litt glass!!!

Lise icon_smile.gif - som også tenker miljø. Jeg vet at det ikke alltid er like lett, men alle monner drar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er alltid en unnskyldning for å slippe å gjøre noe som er bra. Letter å sitte på rompa og uffe seg. Over dårlig vær og alt man kan syte over. Lat er du, gørre lat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sykkla til jobb i mange, mange år jeg, litt vind og regn skader da ikke. Blir bare opplagt av det icon_wink.gif Joda jeg blir svett, og må skifte og vakse meg litt...men så er jeg mye mer våken og opplagt til og gjøre en god innsats på jobben også!!

Tenk på miljøet og helsa, bruk sykkel icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...