Gå til innhold

Noen som ber?

Ber du?  

1 stemme

1. 1. Ber du?

• Ja, ofte
      26
    • Nei, aldri
      29
    • Noen ganger
      24

Anbefalte innlegg

Det hender at jeg ber til gudinnen. Ber som i å snakke med. Aldri noen fast bønn. :)

Hvem er gudinnen?

En dame-gud, eller en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seleena

Da jeg var liten gikk jeg ofte i kirken på noe som het "hobbytreff6-10år"

og da satt vi å lagde ting til påske, jul og slikt og sang og ba til Gud i lag. Dette syntest jeg var koslig og ba ofte hjemme. Ikke ting jeg ville ha eller få, men ting jeg ville dele med denne ganske så luftige guden.

Jeg trodde det var ganske vanlig........ Det føltes trygt vertfall og det er det som er meningen.

Nå i senere tid så gjør jeg ikke dette lenger. Jeg må ærlig si at jeg aldri er i kirken lenger. Kun når det er barnekonsert i jula (fordi niesen skal synge) og noen ganger når min bestefar vil ha et følge. (2 ganger kansje)

Jeg tror det er rett og slett fordi jeg ikke er enig med alt som står i bibelen det kristendommen står for. Jeg kunne nok skrevet leeeenge om hvorfor jeg ikke liker kristendommen, men da hadde nok mangen av dere falt i fra.....

Men sånn kort og greit, så syntest jeg det er kommet ganske mye vitenskaplige bevis på ditt og datt at jeg vet jo ikke hva jeg skal tro...

JO! Jeg tror på en felles styrke. At alt har en sammenheng. Ingenting er større enn det som er på jorden lissom (Ingen Gud!).

Derfor er det så herlig å meditere ute i marka. Jeg fanger opp mye styrke da....

Merklig det der... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke ber til vanelig, ber enn bønn... Når f.eks. livet virker hardt og urettferdig...

Men det er vel bedre at man ber da, enn at man ikke ber i det hele tatt.

Men hva med å takke litt? Takke for alt det fine som skjer... Ikke bare de STORE tinga.. men for de små også? Som takk for at jeg kan se, takk for at jeg har ti fingre, takk for at jeg ikke er syk...

I stede for å bare "ta kontakt" når man trenger noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber stort sett hver kveld. Sier "Kjære Gud jeg har det godt" som jeg har sunget siden jeg var liten, og så legger jeg til min personlige bønn på slutten. Ber for familie, venner og for de jeg vet har det vondt. Ber om at de skal finne frem til Gud og få styrke. Så takker jeg for at Gud passer på meg og alltid er der for meg, og ber om styrke og mot til å være slik Gud vil jeg skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber ikke så ofte som jeg kanskje burde.. Jeg ber i kirken og når jeg får lyst. Som regel er det når noe er godt eller vanskelig eller når jeg bare trenger å få ting ut til noen.. Ber for familie og venner som har det vondt, eller bare fordi jeg ønsker at Gud holder et spesielt øye med de for meg..

Ber iallefall hver gang jeg skal fly :ler:

Har ingen faste rutiner på det, men det blir jo ganske ofte..

Jeg er ganske flink til å takke Gud for tingene som skjer og for de jeg er glad i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Ja jeg ber også til Gudinnen!

Men jeg er også helt enig med Shivani. Å si at min guddom er bedre enn en annen virker arrogant på meg. Men personlig føler jeg meg mest vel med Gudinnen.

Helt enig! At en religion er rett for meg betyr jo ikke at den nødvendigvis er rett for andre... Men for meg føles det mest riktig å be til Gudinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Gudinnen et annet ord for Gud - bare at dere ser på Ham som en Hun?

Hvem er gudinnen?

En dame-gud, eller en annen?

Hvem Gudinna er varierer faktisk fra person til person. For meg er hun kraften som finnes i alt og alle og overalt. Ellers synes jeg denne siden forklarer det bra:

http://manesigden.wicca.no/religionen/diana.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber litt. Både sammen med andre og alene. Det er godt å vite at man alltid her noen man kan hendvende seg til,at man ikke er alene.

Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Gjesta

Nei, jeg ber ikke...Tror ikke på gud, og anser meg ikke som religiøs. (Holder på å melde meg ut av statskirken)

Men, det hender at jeg snakker til de døde. Når jeg savner de som har dødd, hjelper det å snakke litt sånn ut i luften,..eller bare snakke inni meg..(Jeg tror på gjenferd...)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ber ikke...Tror ikke på gud, og anser meg ikke som religiøs. (Holder på å melde meg ut av statskirken)

Men, det hender at jeg snakker til de døde. Når jeg savner de som har dødd, hjelper det å snakke litt sånn ut i luften,..eller bare snakke inni meg..(Jeg tror på gjenferd...)

Clea

Det kaller jeg faktisk aa be.

Man kan be paa mange maater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danielle 73

:) Ja jeg ber flere ganger for dagen, hver dag. Ikke fordi jeg føler det som en plikt, men fordi jeg trenger det. Trenger noen å "snakke" med som jeg vet forstår meg. Vet at Gud er ved min side, og vil aldri forlate meg.

Men vet at han vil gå med meg i vanskelige tider. da blir

byrden lettere å bære. Jeg ber om alt og har opplevd å få utrolig mangen bønnesvar. Det som er så fantastisk, er at når jeg får bønnesvar på noe, så kommer det alldri slik jeg hadde tenkt at det ville bli.

Sånn er det med de fleste. De tør jeg å påstå. Har i hvertfall hørt av andre som jeg har veldig god kontakt med. Vi har som regel en viss teori på hvordan ting kanskje kommer til å skje. Men sånn blir det som oftest ikke.

Dette sier bare litt om hvilken begrensninger vi mennesker har. For Gud er en god gud, og ligger alltid forran oss.

Når jeg ber, så ligger jeg ikke på knær og folder hendene. Men jeg ber i alle situasjoner uten at noen idet heletatt er klar over at jeg faktisk ber. Når jeg rydder,handler, er på sykkeltur, sitter på bussen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nope, det gjør jeg ikke. Logisk nok kanskje, med tanke på at jeg ikke tror det finnes noen høyere makt der ute som kan være til hjelp for meg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date= jeg ber selvsagt ikke til en gud som ikke eksisterer.

Nei, kven vil vel det?

Eg for min del ber til ein Gud som eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ber hver kveld før jeg sovner for å takke for dagen som har vært,og håpe at dagen etter blir bedre om jeg ikke er fornøyd.Ber også når jeg står opp,noen ganger husker jeg å be før maten men det er ikke ofte.Ellers går jeg i kirken på søndager når jeg har fri fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber, hver kveld.

Jeg er gnostiker...

Tror at det finnes en Gud, men tror ikke på religioner.

Typen min er muslim da så jeg har vært med han i moskeen, men trivdes ikke helt i skaut, lol :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber en gang i ny og ne, hvis det er noe jeg er takknemlig for, når jeg trenger styrke eller hvis noen jeg kjenner trenger det.

Jeg ber aldri om goder, eks bra karakterer osv. Ber heller om konsentrasjon og pågangsmot.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...