Gå til innhold

11- åring kjører scooter alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en som lar sønnen sin på 11 år kjøre snøscooter alene. Riktignok på egen tomt, men uten tilsyn. Vil jo ikke blande meg opp i andre sine regler, men har reagert på dette. Hadde aldri tort å la mine egne unger gjøre det. Er det lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som lar sønnen sin på 11 år kjøre snøscooter alene. Riktignok på egen tomt, men uten tilsyn. Vil jo ikke blande meg opp i andre sine regler, men har reagert på dette. Hadde aldri tort å la mine egne unger gjøre det. Er det lov?

Ikke lov, selv om det er på egen eiendom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lov, selv om det er på egen eiendom

Veitrafikkloven gjelder kun offentlig eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikkloven gjelder kun offentlig eiendom.

Dette burde alle vite som har tatt førekortet.

Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om motorvognen brukes på offentlig veg, på privat veg, på offentlig eiendom, på privat eiendom, i terrenget, på lukket bane eller på annet avsperret område. Det betyr at slik kjøring de drive med er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener loven ikke nevner privat vei, men opererer med vei som er åpen for alminnelig ferdsel, noe som altså også inkluderer privat vei. Men lukkede baner, jorder, osv vil derimot være fritatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikkloven gjelder kun offentlig eiendom.

Helt feil!

Naturligvis gjelder også veitrafikkloven på privat vei; hvis veitrafikkloven bare gjaldt ferdsel på offentlig eiendom, så ville jo feks fyllekjøring på privateid eiendom være tillatt. Og hva hadde så skjedd da om det gikk noen langs den privateide veien som ble påkjørt og drept; fyllekjøreren ville ikke blitt straffet fordi straffbarhetsvilkårene i veitrafikkloven i så fall ikke var oppfylt... :fnise:

Det fremgår av veitrafikklovens § 1 at loven "gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn."

Av § 2 fremgår det at "med veg forstås ... også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg." Av samme bestemmelses annet ledd fremgår det at "med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor."

Altså, veitrafikkloven gjelder:

1. For all trafikk med motorvogn, enten denne trafikk skjer på vei eller på område utenfor vei.

2. For all annen ferdsel på vei, f.eks. trafikk med annet kjøretøy enn motorvogn, for ridende trafikk og for gående, uansett om trafikk av disse ferdselsarter skjer hver for seg eller samtidig.

3. For andre ferdselsarter enn motorvogn på område utenfor vei bare dersom området har alminnelig trafikk med motorvogn

Utgangspunktet er altså at vtrl. gjelder overalt for motorvogner, uten hensyn til om denne trafikken foregår på vei, på område utenfor vei eller inne i en bygning, og uten hensyn til om det er privat eller offentlig grunn. Den gjelder f.eks. for kjøring på islagt vann, i en garasje, på en campingplass, i skog og mark og på fjell og vidde.

For andre ferdselsarter enn motorvogn, f.eks. hestekjøretøy, syklist, fotgjenger eller rytter, gjelder loven derimot bare når disse ferdes

1. på vei eller

2. på område utenfor vei dersom området har alminnelig trafikk med motorvogn.

Endret av TheaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener loven ikke nevner privat vei, men opererer med vei som er åpen for alminnelig ferdsel, noe som altså også inkluderer privat vei. Men lukkede baner, jorder, osv vil derimot være fritatt.

Ja, jeg skal ikke være skrå sikker, men som guttunge kjørte vi noen gamle biler på et jorde hos en kompis, og da kom Onkel politi og kjftet oss og han som hadde jordet huden full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ikke være skrå sikker, men som guttunge kjørte vi noen gamle biler på et jorde hos en kompis, og da kom Onkel politi og kjftet oss og han som hadde jordet huden full.

Da har dere vært heldige. Spes eieren av jordet dersom han tillot slik kjøring. Enda værre dersom han tillot kjøring i utmark. Da blir det fort dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det har noe å si men dette er mange år siden, han var litt rundere i kantene muligens.

Vi skulle få en advarsel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...