Pip Skrevet 25. oktober 2003 #1 Skrevet 25. oktober 2003 Inspirert av Maranna i tråden om Burka, vil eg no høyre kva de meinar om dette. Vil det skape mindre mobbing, mindre kjøpepress og mindre ulikskapar med skuleuniform? Eller vil det rett og slett gjere elevane til ein 'masse' snarare enn mange einskildindivid? Kva trur de?
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #2 Skrevet 25. oktober 2003 Har sagt det før og sier det igjen: JA. Mindre mobbing og press (kommer selv fra et område der 10-åringer gpr i designerklær de ikke må ødelegge, så de kan ikke leke i friminuttet), praktisk, kan bruke egne klær på fritiden (som norske barn har mye av). Må ikke være blazer og grå bukser, men eks olabukse og skolegenser (slik mange skoler alt har).
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #3 Skrevet 25. oktober 2003 Og jeg mener NEI. Dette reduserer mennesker til en flokk med sauer. Alle har ull, holder ulla ren med Milo, beskyttet i mengden stikker man seg ikke ut, Ulven tar dem ikke, man lukter godt og ser ordentlig og pen ut. Jeg er heller for å fremelske det faktum at vi alle er forskjellige, og tror heller på løsninger som godtar akkurat dette og formidler at det er helt greit å være annerledes.
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #4 Skrevet 25. oktober 2003 Man kan fint ha annerledeshet selv om man har like klær, personligheter har vi alle mann. Går jeg i unifor på jobb (butikk, tog, Narvesen, lege)-gjør det meg da til en sau uten evne til å være meg selv?
Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #5 Skrevet 25. oktober 2003 Argumentet om mobbing faller bort, da vi vet at det er andre mekanismer som fører til mobbing. Men er gjerne med å snakke om skoleuniform, med argumenter som motepress. :blunke:
Kid-a Skrevet 25. oktober 2003 #6 Skrevet 25. oktober 2003 Pft, ungene kjøper da merkeklær uansett, de har jo et liv utenfor skolen. Og tro meg på at de klarer å skille mellom "de kule" og "de kjipe" - skoleuniform eller ikke. Det handler ofte vel så mye om selvtillit og utstråling enn om klesstil. Hva med å lære ungene opp til å se ulikheter og mangfold som noe positivt?
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #7 Skrevet 25. oktober 2003 Man kan fint ha annerledeshet selv om man har like klær' date=' personligheter har vi alle mann. Går jeg i unifor på jobb (butikk, tog, Narvesen, lege)-gjør det meg da til en sau uten evne til å være meg selv?[/quote'] Uniform i disse tilfelle er ment for å synliggjøre deg, Poirot, at du er der, blant mange andre som ikke bærer uniform, fordi du utfører visse oppgaver. Slike paraleller kan man ikke trekke inn i en skolesituasjon.
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #8 Skrevet 25. oktober 2003 Argumentet om mobbing faller bort' date=' da vi vet at det er andre mekanismer som fører til mobbing. Men er gjerne med å snakke om skoleuniform, med argumenter som motepress. :blunke:[/quote'] Jeg sa : Har selv gått på skole der man eks ble mobbet for å ha kjøpt brukte klær, ikke ha riktig buske eller klær fra Cubus. Linker om tema: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hor...and/273417.html http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hed...nd/1423170.html http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...ld/2382930.html
Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #9 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg sa : Har selv gått på skole der man eks ble mobbet for å ha kjøpt brukte klær, ikke ha riktig buske eller klær fra Cubus. Vel, nå er dagens forskning på dette tema ganske så enstemming. Ytre kjennetegn (som f.eks klær, hår, etc) skaper ikke mobbing. Både OLWEUS og ROLAND er enig om dette. Har man kjøpt klær på cubus kan man villedes å tro at det er dette som skaper mobbing, men det i utgangspunktet er helt andre ting som: sosial kompetanse og motoriske ferdigheter. http://samtak.ls.no/cgi-bin/samtak/imaker?id=28368
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #10 Skrevet 25. oktober 2003 Vel, nå er dagens forskning på dette tema ganske så enstemming. Ytre kjennetegn (som f.eks klær, hår, etc) skaper ikke mobbing. Både OLWEUS og ROLAND er enig om dette. Har man kjøpt klær på cubus kan man villedes å tro at det er dette som skaper mobbing, men det i utgangspunktet er helt andre ting som: sosial kompetanse og motoriske ferdigheter. Man utvikler heller ikke sin sosiale kompetanse ved å iføre seg "moteuniformer"; som merkeklærne representerer.
Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #11 Skrevet 25. oktober 2003 Man utvikler heller ikke sin sosiale kompetanse ved å iføre seg "moteuniformer"; som merkeklærne representerer. Selvfølgelig gjør man ikke det, her er det helt andre mekanismer som spiller inn.
Gjest gloria Skrevet 25. oktober 2003 #12 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg tror ikke en innføring av skoleuniformer ville ført til at vi ikke lenger var individer. Så klart, klær har noe si for hvem vi er,hvordan vi er osv. Men likevel, går jeg i en joggedress en dag og kjole en annen, så vil jeg fremdeles være den samme. Jeg tror nok ikke vi vil oppleve en så ekstrem endring i skoleelevers oppførsel bare p.g.a. en innføring av skoleuniformer. Da jeg gikk på ungdomsskolen ble det diskutert om skoleuniformer burde innføres, og vi som elever var utrolig begeistret over denne ideen. Dessverre ble aldri skoleuniformene innført.. På en annen side har jeg hørt fra ulike kanter at motepresset ikke er like sterkt lenger. Vi er mer opptatt av å skille oss ut, enn å gå i klærne som "de kule i gata" sier vi bør gå i. Jeg jobber selv i klesbutikk og merker at kundene er mye mer ute etter å finne et plagg som vil skille dem ut. :blunke:
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #13 Skrevet 25. oktober 2003 Er for uniform selv om det ikke gir mindre mobbing også, jeg da... Tror klesbudsjettet vil bli billigere for barn, man slipper kranglin mht hva man kan gå i, mindre uanstendighet jfr. når moten var som i fjor sommer da at jenter kom i bikinitopp på skolen osv.
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #14 Skrevet 25. oktober 2003 Er for uniform selv om det ikke gir mindre mobbing også, jeg da... Tror klesbudsjettet vil bli billigere for barn, man slipper kranglin mht hva man kan gå i, mindre uanstendighet jfr. når moten var som i fjor sommer da at jenter kom i bikinitopp på skolen osv. Jeg for min del synes det er sunt at unger og ungdom krangler med foreldre om hva man får lov til å gå i og ikke. Klær er også uttrykk for personlighet, og personligheten formes av miljøet rundt en og ens egen respons på dette miljøet. Å bli hjernevasket til et bestemt personlighetsuttrykk igjennom klær, uten innvendinger, blir stusselig, tamt og åndelig fattigslig. Å godta en uniform; blir det lettere enn å godta foreldres formaninger om hva man skal gå med? Misforstå meg ikke, jeg mener ikke at klær er ens eneste utrykk for personlighet. Men at det er en del av det.
Kid-a Skrevet 25. oktober 2003 #15 Skrevet 25. oktober 2003 Unger er møkkete, de må da skifte klær hele tiden uansett. Om ungen har fire like bukser, eller fire forskjellige, vil sannsynligvis uniformen koste mest. Whatever, masseprodusering er teit. Skoleuniform er teit. La nå ungene få være seg selv. For å ta meg selv som et eksempel; jeg føler meg uvel i klær jeg ikke trives i, og det ville utvilsomt en skoleuniform definere som. Æsj, det bør være lov å skille seg ut. Det bør bli akseptert, og man bør jobbe for at mangfold blir ansett som noe positivt. Det bidrar ikke innføring av skoleuniform til. Drit.
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #16 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg for min del synes det er sunt at unger og ungdom krangler med foreldre om hva man får lov til å gå i og ikke. Klær er også uttrykk for personlighet, og personligheten formes av miljøet rundt en og ens egen respons på dette miljøet. Barn og ungdom er lite på skolen etter kl 15.00, da...
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #17 Skrevet 25. oktober 2003 He he...Riktig. Da skal de sitte hjemme og gjøre lekser, ta oppvasken, gå på trening eller øve i korpset og ellers innrette seg slik samfunnet rundt sørger for dem, for å utvikle dem til gode mennesker.
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #19 Skrevet 25. oktober 2003 ..og den friheten knebles ikke lett ved å tre uniformer ned over hodet på dem mellom 8 og 15. Ergo vil uniformbruk føre til mer krangel.
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #20 Skrevet 25. oktober 2003 Javel... Jeg kjenner flere nordmenn som er vokst opp i utlandet på skoler med uniform uten nevnverdige problemer hverken mht kneblet personlighet eller krangler. De roser det faktisk mye. Forøvrig må jeg si at stilen på klær blant barneskolen ikke er utpreget personlig, da de fleste har forledre som handler. Og mhr fargevalg osv produseres skolegensere alt i ulike farger. Vi blir nok ikke enige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå