Gjest skogstjerne Skrevet 11. februar 2011 #21 Skrevet 11. februar 2011 Ok, kanskje jeg forklarte litt diffust, men det jeg mener er, at hvis barnet mitt er sykt har det ofte høy feber dag 1 og allmenntillstanden er dårlig. Hvis feberen neste dag nesten er borte og bare synker og er under 38 grader om kvelden, og allmenntillstanden har vært lik den den pleier når de er friske, sender jeg dem i barnehagen neste dag der igjen. Barnet har da selv virket frisk som en fisk hele dagen, og har tydelig kjedet seg. Dette har i de 6 årene jeg har hatt barn aldri resultert i at de har hanglet lenge eller blitt syke igjen. Jeg ser alltid ann allmenntillstanden da litt feber ikke sier alt. Har f.eks hatt barn med temp over 38 grader da det har vært varm av klær og aktivitet. Jeg har derimot holdt barnet mitt hjemme hvis det har sovet dårlig en natt og virket slitent og trøtt og forkjølet UTEN feber. Så, jeg mener enhver kjenner sitt barn og kan selv vite når det er for sykt for barnehagen. Jeg mener nemlit at barn ofte blir sendt litt for fort hjem, (litt løs mave, øyekatarr etc....) Ja dette sier det meste..... jeg mener dette er toppen av egoisme. I mine år i barnehage har jeg utallige ganger set hvordan foreldre skal unngå de reglene som barnehagene setter. De kjenner barnet best og vi som jobber med dem skal ikke tro at vi vet hva som er best. Det merkelige er faktisk at det som er mest kranglete er foreldre som jobber innen helse eller omsorg. Vi gruer oss til å ringe og fortelle at barnet må hentes da vi vet at -foreldre sier at de ikke har mulighet til å hente -foreldre mener barnet er frisk -gir klart utrykk for irritasjon -Det med sikkerhet blir en diskusjon om når barnet kan komme tilbake i barnehagen Nei alle kjenner ikke barnet sitt så godt. Barn behøver ikke ha feber for å være utilpass, sliten, uvel og redusert. Har ikke tall på hvor mange ganger foreldre har sagt at barnet ikke er dårlig når det leveres.....for så å si "bare ring hvis det er noe" noe de aldri gjør ellers. Noen timer senere kommer det oppkast, feber eller diare. Behøver ikke vøre den skarpeste kniven i skuffen for å vite at dette var kald beregning. For noen år siden var det en undersøkelse som fastslo at 60% av foreldrene leverte syke barn i barnehagen med viten og vilje. Dette får konsekvenser som - At andre barn og personale blir syke - Ekstra belastning på vikar budsjetter - At barna ikke får den omsorg og hvile som de har krav på - At rutiner som er innført for å forebygge sykdom undergraves Så derfor slutt og analyser formen til barnet ditt, gled deg heller over at det er på bedringens vei. Overhold de reglene som barnehagen har de er ikke tilfeldige onder som er der for å irritere deg. o
Gjest Ungarn Skrevet 12. februar 2011 #22 Skrevet 12. februar 2011 Har ikke tall på hvor mange ganger foreldre har sagt at barnet ikke er dårlig når det leveres.....for så å si "bare ring hvis det er noe" noe de aldri gjør ellers. Tja... jeg sier gjerne " bare ring hvis det er noe" når jeg leverer i bhg etter at barnet har vært sykt, selv om barnet har vært hjemme en feberfri dag. Man kan ikke holde barna hjemme til de er helt symptomfrie heller. Første vinteren i bhg var jo alle barna snørrete i 4 mnd i strekk, eller de småhostet i tre uker etter at de var feberfrie og i full vigør. Jeg sender barna i bhg når de er feberfrie (1 feberfri dag) og allmenntilstanden er bra. De er ikke syke selv om de er litt snørrete.
Gjest skogstjerne Skrevet 12. februar 2011 #23 Skrevet 12. februar 2011 Snakker ikke om snørrete unger da skulle man stengt hele barnehagen.Jeg snakker om barn som lukter oppkast når de blir levert......etter noen timer så kaster de opp. Barn som kommer for tredje dag på rad med diaree. Barn som blir levert i barnehagen og hoster til de brekker seg og etter noen uker får diagnose kikhoste. Barn som hadde svineinfluensa men ble levert i barnehagen. Synes det er rart at enkelte foreldre ikke har mer omsorg for barna sine og mer respekt for ansatte og andres barn.
Jens Skrevet 12. februar 2011 #24 Skrevet 12. februar 2011 Snakker ikke om snørrete unger da skulle man stengt hele barnehagen.Jeg snakker om barn som lukter oppkast når de blir levert......etter noen timer så kaster de opp. Barn som kommer for tredje dag på rad med diaree. Barn som blir levert i barnehagen og hoster til de brekker seg og etter noen uker får diagnose kikhoste. Barn som hadde svineinfluensa men ble levert i barnehagen. Synes det er rart at enkelte foreldre ikke har mer omsorg for barna sine og mer respekt for ansatte og andres barn. Vennligst ikke putt meg inn i denne kategorien!!
Gjest lykkelig mamma Skrevet 14. februar 2011 #25 Skrevet 14. februar 2011 Øyekatarr er jo sinnsykt smittsomt da! I barnehagen vår blir de sendt etter to diarebleier, med mindre den første er veldig ille. Syns det er helt greit, og sånn det skal være. Ved øyekatarr burde barna bli sendt hjem etter min mening. I den barnehagen jeg jobber i var det en gutt som fikk det, vi ringte moren. Hun ville ikke komme å hente for den grunn, det gikk over av seg selv mente hun... Jada, nå har vi en hel avdeling med 15 små som har øyekatarr!! Great!
Wit1 Skrevet 15. februar 2011 #26 Skrevet 15. februar 2011 Jeg har alltid holdt Ida hjemme en feberfri dag. Både i barnehagen og nå på skolen. Vitsen er at hun skal føle seg helt frisk igjen, og jeg unngår at hun får alvorligere bivirkninger som infeksjoner og sånt i etterkant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå