AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Hei:) Jeg bare lurte på noe. Jeg vet at viss man har et barn som er sykt og har hatt feber så skal det ha en feberfri dag hjemme før barnet skal gå i barnehagen igjen. Men er det da best at barnet er inne hele dagen på den feberfrie dagen, eller kan barnet få seg en liten tur ut viss almenntilstanden ellers er bra? Noen som vet?
Sophie-Ann Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Min fastlege sier at det er tull med en feberfri dag. Så lenge barnet er feberfritt om morgenen, kan h*n gå på skole/bhg. Så jeg hadde tatt med barnet ut
Klematis Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Ifølge f.eks. Apotek1 sine retningslinjer er det OK å sende barn i barnehage med lav feber så lenge de har bra almenntilstand og ikke er smittefarlige.
Jens Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Har tempen sunket mot kvelden og allmenntilstanden er god, sender jeg barna i barnehagen neste dag.
Gjest Annaires Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 Du gjør da selv hva du vil med barna dine Men grunnen til at man skal holde barne hjemme etter feber er jo for at de skal få muligheten til å komme seg 100%. Tempoet i barnehagen er høyt, og egner seg ikke for småsyke unger.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Vi gir alltid ungene en feberfri dag hjemme før vi leverer dem i barnehagen igjen. Ikke fordi noen sier at man må, men fordi jeg selv vet hvor sliten jeg blir av feber. Den feberfrie dagen tar vi gjerne en tur ut hvis barnet er i slag, h*n er jo ikke syk lenger. Men det er godt for små og store å få komme seg litt. Vi voksne går selvfølgelig på jobben selv om vi ikke er i toppform en dag, for vi kan regulere innsats og tempo selv. Men i barnehagen er det enten–eller, og det vil jeg ikke utsette hanglete småtroll for. 3
Jade Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Man kan lett bli smittet av andre ting hvis man går i barnehagen før man er helt frisk igjen
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Har tempen sunket mot kvelden og allmenntilstanden er god, sender jeg barna i barnehagen neste dag. Er det rart barna i barnehagen aldri blir helt friske!! Enkelte foreldre er så korte i knappen. Hilsen ped.leder 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Har tempen sunket mot kvelden og allmenntilstanden er god, sender jeg barna i barnehagen neste dag. Er det rart barna i barnehagen aldri blir helt friske!! Enkelte foreldre er så korte i knappen. Hilsen ped.leder
Ta Meg Vekk Skrevet 8. februar 2011 #10 Skrevet 8. februar 2011 Ifølge f.eks. Apotek1 sine retningslinjer er det OK å sende barn i barnehage med lav feber så lenge de har bra almenntilstand og ikke er smittefarlige. Ifølge de som holdt det årlige førstehjelpskurset i vår barnehage (en meget erfaren helsesøster og en meget erfaren sykepleier som jeg nå dessverre ikke husker navnene på), så er det ikke OK å sende barn i barnehage med feber høy eller lav, uansett almenntilstand, liten eller ingen smittefare. Erfaringen min etter mange år som ansatt i barnehage, er at barn som er hyppig, gjentagende syke enten er barn med kroniske lidelser/nedsatt immunforsvar, eller barn som blir sendt for tidlig tilbake/ikke holdes hjemme også ved lettere sykdomstegn som feber. Jeg opplever årlig at enkelte barn hangler så og si hele høsten, vinteren og våren; fellesnevner for alle disse barna er gjerne foreldre som ikke forstår/ikke gidder å forstå viktigheten av at barna blir skikkelig friske før de sendes i barnehagen igjen. Dette sikrer man bl.a ved å holde barnet hjemme/borte fra barnehagen en helt symptomfri dag. De barna som blir holdt hjemme denne ene (ekstra) symptomfrie dagen, er de som holder seg friskest, og som ikke pådrar seg ny sykdom igjen like raskt. Jeg er mor selv, og vet utmerket godt hvor vanskelig dette med sykedager og barn kan være. Ikke bare bare å være hjemme over flere dager. Så har full forståelse for at dette er vanskelig å få til. Men det må da være langt mer frustrerende og belastende for alle parter at barnet blir rammet av sykdom og sykdomssymptomer gjentagende gjennom hele året? 4
Umuriel Skrevet 8. februar 2011 #11 Skrevet 8. februar 2011 Vi holder ham alltid hjemme første feberfrie dag, både for barnets egen skyld og fordi retningslinjene til barnehagen vår sier at vi skal gjøre det (men neppe alle som overholder det). Merker på barnet at han blir fortere sliten og trenger et par dager på å gå seg inn i barnehagerutinene igjen etter sykdom, selv etter en feberfri dag hjemme. Så det kunne ikke falt meg inn å sende ham i bhg dagen etter at han har hatt feber.
Klematis Skrevet 9. februar 2011 #12 Skrevet 9. februar 2011 Ifølge de som holdt det årlige førstehjelpskurset i vår barnehage (en meget erfaren helsesøster og en meget erfaren sykepleier som jeg nå dessverre ikke husker navnene på), så er det ikke OK å sende barn i barnehage med feber høy eller lav, uansett almenntilstand, liten eller ingen smittefare. Erfaringen min etter mange år som ansatt i barnehage, er at barn som er hyppig, gjentagende syke enten er barn med kroniske lidelser/nedsatt immunforsvar, eller barn som blir sendt for tidlig tilbake/ikke holdes hjemme også ved lettere sykdomstegn som feber. Jeg opplever årlig at enkelte barn hangler så og si hele høsten, vinteren og våren; fellesnevner for alle disse barna er gjerne foreldre som ikke forstår/ikke gidder å forstå viktigheten av at barna blir skikkelig friske før de sendes i barnehagen igjen. Dette sikrer man bl.a ved å holde barnet hjemme/borte fra barnehagen en helt symptomfri dag. De barna som blir holdt hjemme denne ene (ekstra) symptomfrie dagen, er de som holder seg friskest, og som ikke pådrar seg ny sykdom igjen like raskt. Jeg er mor selv, og vet utmerket godt hvor vanskelig dette med sykedager og barn kan være. Ikke bare bare å være hjemme over flere dager. Så har full forståelse for at dette er vanskelig å få til. Men det må da være langt mer frustrerende og belastende for alle parter at barnet blir rammet av sykdom og sykdomssymptomer gjentagende gjennom hele året? Det kan godt være du har rett. Jeg er ingen medisinsk ekspert. Men jeg HAR en forskerutdannelse innet et annet fagfelt, og vet at det ofte er veldig vanskelig å skille årsak og virkning. Her kan det godt være at foreldrene til de barna som (fra naturens side) ikke er så ofte syke har lettere for å ta en ekstra dag hjemme med dem etter sykdom siden det totalt gjennom et år ikke blir så ofte. Har man et barn som "får alt" eller der forkjølelsene sitter i lenge så kan man ikke nødvendigvis være hjemme til snørringa har stoppet helt opp og barnet har hatt en helt symptomfri dag hjemme. Da ryker gjerne de 10 dagene man har til disposisjon allerede i februar... Når det er sagt så ser det ut som vi er velsignet med et barn med godt immunforsvar og har den ene gangen hun har vært syk holdt henne hjemme en dag lenger enn jeg følte var strengt tatt (medisinsk) nødvendig. Og det kommer vi sikkert til å fortsette med dersom sykdomsperiodene ikke kommer "annenhver uke"
Umuriel Skrevet 9. februar 2011 #13 Skrevet 9. februar 2011 Symptomfri blir jo noe helt annet, vi vet jo alle at en forkjølelse kan henge i i ukesvis etter feberen er borte.
Gjest Chanè Skrevet 9. februar 2011 #14 Skrevet 9. februar 2011 Er det rart barna i barnehagen aldri blir helt friske!! Enkelte foreldre er så korte i knappen. Hilsen ped.leder Enig. Jens, du burde virkelig hatt deg en ukes praksis i en barnehage
Vibi Skrevet 9. februar 2011 #15 Skrevet 9. februar 2011 Er det rart barna i barnehagen aldri blir helt friske!! Enkelte foreldre er så korte i knappen. Hilsen ped.leder Helt enig. Er jo ikke rart at unger aldri blir friske, og at avdelingene aldri blir kvitt de ulike sykdommene hvis alle tenker sånn...
Batteri Skrevet 9. februar 2011 #16 Skrevet 9. februar 2011 Er det rart barna i barnehagen aldri blir helt friske!! Enkelte foreldre er så korte i knappen. Hilsen ped.leder Jeg støtter også denne. Hadde alle foreldre fulgt "feberfri dag"-regelen, hadde det jevnt over blitt mindre sykdom i barnehagen. Man kan jo også spørre seg hvorfor man sender barnet for tidlig tilbake. I ni av ti tilfeller vedder jeg på det er fordi man selv ikke vil gå glipp av jobb. Og det er jo ren og skjær egoisme.
Jens Skrevet 9. februar 2011 #17 Skrevet 9. februar 2011 Ok, kanskje jeg forklarte litt diffust, men det jeg mener er, at hvis barnet mitt er sykt har det ofte høy feber dag 1 og allmenntillstanden er dårlig. Hvis feberen neste dag nesten er borte og bare synker og er under 38 grader om kvelden, og allmenntillstanden har vært lik den den pleier når de er friske, sender jeg dem i barnehagen neste dag der igjen. Barnet har da selv virket frisk som en fisk hele dagen, og har tydelig kjedet seg. Dette har i de 6 årene jeg har hatt barn aldri resultert i at de har hanglet lenge eller blitt syke igjen. Jeg ser alltid ann allmenntillstanden da litt feber ikke sier alt. Har f.eks hatt barn med temp over 38 grader da det har vært varm av klær og aktivitet. Jeg har derimot holdt barnet mitt hjemme hvis det har sovet dårlig en natt og virket slitent og trøtt og forkjølet UTEN feber. Så, jeg mener enhver kjenner sitt barn og kan selv vite når det er for sykt for barnehagen. Jeg mener nemlit at barn ofte blir sendt litt for fort hjem, (litt løs mave, øyekatarr etc....)
Gjest Annaires Skrevet 9. februar 2011 #18 Skrevet 9. februar 2011 Jeg mener nemlit at barn ofte blir sendt litt for fort hjem, (litt løs mave, øyekatarr etc....) Dette viser jo hvor lite kunnskaper du har om dette. De tingene du nevner er jo ting som er veldig smittsome, og da syns jeg det er MYE bedre at de sender hjem barnet med en gang, enn at hele avdlingen skal bli smittet.
Gjest Chanè Skrevet 10. februar 2011 #19 Skrevet 10. februar 2011 Ok, kanskje jeg forklarte litt diffust, men det jeg mener er, at hvis barnet mitt er sykt har det ofte høy feber dag 1 og allmenntillstanden er dårlig. Hvis feberen neste dag nesten er borte og bare synker og er under 38 grader om kvelden, og allmenntillstanden har vært lik den den pleier når de er friske, sender jeg dem i barnehagen neste dag der igjen. Barnet har da selv virket frisk som en fisk hele dagen, og har tydelig kjedet seg. Dette har i de 6 årene jeg har hatt barn aldri resultert i at de har hanglet lenge eller blitt syke igjen. Jeg ser alltid ann allmenntillstanden da litt feber ikke sier alt. Har f.eks hatt barn med temp over 38 grader da det har vært varm av klær og aktivitet. Jeg har derimot holdt barnet mitt hjemme hvis det har sovet dårlig en natt og virket slitent og trøtt og forkjølet UTEN feber. Så, jeg mener enhver kjenner sitt barn og kan selv vite når det er for sykt for barnehagen. Jeg mener nemlit at barn ofte blir sendt litt for fort hjem, (litt løs mave, øyekatarr etc....) Hvis barnet ditt kjeder seg hjemme sammen med deg en hel dag, er det vel bare å sørge for at barnet ikke kjeder seg .. Det er jo derfor du er hjemme sammen med barnet, for å være sammen med det. Men spør deg selv hva du ville foretrukket dersom du ikke var helt i hundre, ville du vært hjemme og samlet krefter (enda det var litt kjedelig) eller ville du klatret Kililmanjaro .. Barnehagelivet ER hektisk for de små. Ja de har det kjempegøy. Men det er ikke uten grunn at de er slitne om ettermiddagen.
Vibi Skrevet 11. februar 2011 #20 Skrevet 11. februar 2011 Ok, kanskje jeg forklarte litt diffust, men det jeg mener er, at hvis barnet mitt er sykt har det ofte høy feber dag 1 og allmenntillstanden er dårlig. Hvis feberen neste dag nesten er borte og bare synker og er under 38 grader om kvelden, og allmenntillstanden har vært lik den den pleier når de er friske, sender jeg dem i barnehagen neste dag der igjen. Barnet har da selv virket frisk som en fisk hele dagen, og har tydelig kjedet seg. Dette har i de 6 årene jeg har hatt barn aldri resultert i at de har hanglet lenge eller blitt syke igjen. Jeg ser alltid ann allmenntillstanden da litt feber ikke sier alt. Har f.eks hatt barn med temp over 38 grader da det har vært varm av klær og aktivitet. Jeg har derimot holdt barnet mitt hjemme hvis det har sovet dårlig en natt og virket slitent og trøtt og forkjølet UTEN feber. Så, jeg mener enhver kjenner sitt barn og kan selv vite når det er for sykt for barnehagen. Jeg mener nemlit at barn ofte blir sendt litt for fort hjem, (litt løs mave, øyekatarr etc....) Øyekatarr er jo sinnsykt smittsomt da! I barnehagen vår blir de sendt etter to diarebleier, med mindre den første er veldig ille. Syns det er helt greit, og sånn det skal være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå