AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Hei, jeg prøver å velge i jungelen av veledige organisasjoner. En del organisasjoner lar oss velge hvor mye vi vil gi i måneden, og det gjør det mulig å velge flere alternativer. Men noen gjør det ikke. Jeg tenker at med den økonomien jeg har nå, kan jeg gi opp til 300,- i måneden. I utgangspunktet tenker jeg Regnskogsfondet, WWF og Plan. De to første lar deg velge, så jeg tenkte 100,- til hver, og ende opp på 300,-. "Problemet" er at Plan har en fastpris på 240,- i måneden. Man kan kanskje tenke at det er bedre å gi mer til én organisasjon, enn litt til flere, men jeg vil gjerne gi til en organisasjon som tar vare på barna i den tredje verden, samtidig som jeg også er opptatt av å ta vare på kloden vår, og alt det livet som eksisterer på den. Hvordan gjør dere dette? Hvem gir dere til, og hvor mye? Trenger noen å kaste ball med her
Gjest Harriet Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 (endret) Jeg støtter mange organisasjoner. Har fadderbarn i SOS barnebyer - som jo er en månedlig betaling via avtalegiro. I tillegg er jeg medlem av Kreftforeningen og LMS (landsforeningen mot stoffmisbruk). Dette er faste betalinger - i tillegg kjøper jeg lodd av nabobarn og tantunger - samt gir til TV-aksjonen og kjøper månedlig magasin av lokale rusmisbrukere. Endret 7. februar 2011 av Harriet
Gjest Spinell Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 (endret) Med de beløpene en enkeltperson vanligivs gir, har det ikke så stor betydning og dette fordeles på flere organisasjoner eller om du gir til kun en. For organisasjonens del utgjør jo ikke dette de helt store summene. Men summen av alle giverne betyr selvsagt mye... Pengene fordeler du derfor etter egen interesse, samvittighet og forgodtbefinnende. Istedenfor Plan, som har en fastlåst sum, kan du vurdere andre organisasjoner som også jobber med å hjelpe barn. Jeg sjekket f.eks Redd Barnas hjemmesider, og de lar deg bestemme månedssum selv. Jeg gir ikke fast til noen, uten at jeg har dårlig samvittighet av den grunn. Jeg støtter enkelte organisasjoner med enkeltsummer fra tid til annen. Jeg er en dyktig og raus loddkjøper også, når det er loddselgere på døra. Skulle jeg gitt fast til noen ville valget stått mellom Leger uten grenser, Amnesty, WWF, SOS barnebyer og Redd barna. Verden er full av gode formål, og man kan uansett ikke gi til alle, om man aldri så gjerne vil være med og bidra med sitt. (Får et utall forespørsler om sponsing av gode formål i jobbsammenheng, også. Vi har valgt ut noen få lokale og noen få nasjonale aktører som vi støtter. De andre får til svar at støttebudsjettet vårt er begrenset og at årets pott er fordelt.) Endret 7. februar 2011 av Spinell
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå