Gå til innhold

For mye jern.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok en blodprøve og den viste for mye jern i blodet. Er det farlig.? Legen spurte om jeg tok jerntabletter og det gjør jeg ikke. Jeg tar ingen vitaminer i det hele tatt sa jeg da. Jeg skal snart ta enda en ny blodprøve for kontroll siden den forgje viste for mye jern. Er for mye jern farlig? Symptomer? Hva er behandlinga? Jeg er 30 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mye jern er ikke bra, er mulig du må på blodfortynnende? Snakket ikke legen om dette?

Skrevet

Spørs hvor mye for mye det er, og kanskje på kostholdet ditt. Det er en arvelig lidelse som heter hemokromatose, som kan gi for høyt jernopptak og over tid endel alvorlige skadevirkninger (for kvinner oftest ikke noe problem før etter overgangsalderen). Du kan jo nevne det for legen dersom han ikke foreslår det selv. Man må såvidt jeg vet gentestes for å påvise denne sykdommen. Behandles ved å tappe blod med jevne mellomrom, så da får man i tilfelle gjort en god gjerning også, hvis man forøvrig er frisk.

Skrevet

Kan du overføre litt jern til meg? Det hadde vært veldig kjekt, siden jeg begynner å nærme meg en dødelig lav mengde.

Men, ja, det er farlig. Har ingen oversikt over symptomer akkurat nå, men det er bare å google it.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...