Gå til innhold

Bo i halvpart av tomannsbolig


angara

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Min lille familie bor nå i fin leilighet i bygård, men jeg holder på å bli sprø av alt bråket fra folk i etasjen over oss. Drømmer nå om en vertikaldelt halvpart av tomannsbolig, uten naboer over og under.

Og tilgang til hageflekk!

Men det finnes kanskje negative ting med en slik bolig, også. Er veldig interessert i å høre om erfaringer til andre som bor i tomannsbolig.

Er det mye som er avhengig av godt forhold med naboene? Tenker på evt reparasjon av tak eller drenering eller andre ting - som kan skape uenighet...

Der vi bor nå er det sameie, men fellesavgift, felles forsikringer og et styre.

I tomannsbolig er det vel ikke nødvendig med noe styre (hehe), men er det vanlig med noe felles administrasjon, felles lån og felles oppsparing til større tiltak som arbeid på tak og slikt?

Finnes det noe reglement for tomannsboliger, som beboerne plikter å følge, eller er det helt opp til hver enkelt å skape sine egne regler i tomannsboligen?

(hehe, prøver å se for meg det verste scenarioet, med naboer som ikke er med på å ordne hage, tak, drenering, og at alt bare flyter av søppel etc i fellesområdene, hva kan vi evt gjøre med dette...)

Det blir litt for tøft for oss prismessig å klare å betale på en enebolig, og jeg ser en del fordeler med å være to enheter i en bygning, sålenge det går bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer i grunn på dette jeg også :) Vi bor i leilighet nå, men er usikre på hvordan vi vil bo neste gang vi flytter.

Der jeg vokste opp var det mye vertikaldelte tomannsboliger av svenskehustypen, organisert i borettslag. Folk hadde hver sin hageflekk, endel utvendig vedlikehold, vindusskift, fargevalg o.l ble bestemt og utført (tror jeg) av borettslaget. Stort sett tror jeg det fungerte veldig bra i vårt nabolag, i hvert fall har folk bodd der kjempelenge. Men har også et skrekkeksempel på naboer som ikke fungerte sammen: En ryddig og ordentlig småbarnsfamilie i den ene delen fikk de verste hillbillyene vegg i vegg, med det det medførte av bråk, dårlig dyrehold, biler/vrak på plenen, total neglisjering av sin del av hage og hekk osv. Skal dessverre endel til å få kastet ut slike folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet aldri hva folk kan finne på i hvert fall (har erfaring med rare naboer). Du vet aldri om nåværende eller framtidig nabo f.eks. lagrer campingvogner på gårdsplassen, nekter å klippe plenen, eller insisterer på å male sin halvdel av huset rosa. Eller det kan være motsatt og naboen er en tyrann som klager med en gang hekken ikke er nytrimmet eller det kommer et par tjafser med ugress i grusen. Dette er selvfølglig skrekkeksempler, men du kan i hvert fall aldri regne med at naboen har akkurat samme oppfatning som deg om hvordan tingene bør være. Hvis det er tomannsbolig som ikke er del av borettslag så kan man heller ikke klage til styret. Det er kanskje verdt å tenke litt gjennom hvordan man forholder seg til slike ting som ikke handler om økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd i en vertikaldelt tomannsbolig i fire år og trives kjempegodt. De naboene som bodde der da vi flyttet inn flyttet i fjor, så nå har vi nye. Kjempehyggelige både disse og de forrige, og har aldri opplevd konflikter med noen av dem. Selv om vi på papiret deler den store hagen foregår det i praksis slik at vi tar vare på de delene som er ved vår hushalvdel. Det har aldri vært noe problem med enighet om noe som helst eller når fellesting må gjøres (måke oppkjørselen er vel det eneste, utover det trenger vi ikke dele på noe) og vi har ikke trengt å ha noen plan for det, det gjøres av seg selv om ingen føler at de gjør det oftere enn de andre. I tillegg passer vi hverandres dyr når vi reiser på ferie og det er veldig behagelig å vite at når vi er borte f.eks. to uker om vinteren så er det fremdeles noen som måker oppkjørselen, tar inn posten, brukes søppelkassene (tomme søppelkasser er jo et av de første tegn for tyver) og generelt gjør at huset og inngangspartiet ser bebodd ut, det kan fort bli vanskelig når man bor i en enebolig.

Synes det er litt mye skrekkscenarier i innleggene over her. De aller fleste mennesker er faktisk helt normale, hyggelige folk som er like interessert i godt naboskap som deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et nå, det er heldigvis ikke vårt da vi leier det igjennom jobben til mannen. Denne boligen er fra 1986 tror jeg og er dårlg isolert.. overalt? Vi kan i hvertfall høre musikken igjennom veggene, gåing i trapper, på badet kan vi høre at noen gjør sitt på toalettet, dusjing osv. I tillegg er det stein kaldt her om vinteren, og altfor varmt inne om sommeren, trekk i alle vinduene. Hvis jeg skal bo et et sånt hus igjen så skal jeg sjekke at det er bra isolert!

Ellers så går det greit med felles oppgaver osv. Jeg liker at det alltid er noen hjemme med tanke på innbrudd osv. nå er vi i tillegg 3 boliger ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i tomannsbolig før, og hadde aldri noen problemer overhodet. De fleste mennesker eier vanlig folkeskikk. Vi flyttet til et hus lenger bort i gaten, da en villa. Det er et sameie, med dugnader ol., hvor alle deltar, såfremt de har mulighet. Hvis våre daværende naboer hadde ønsket å male sin del av huset rosa, måtte de diskutert dette med oss vil jeg tro. Vi bestemte sammen at vi ville male hele huset i en ny farge, så jeg tror ikke fargevalg ville blitt noe problem. :fnise:

Og du har vel ikke lån sammen med de andre beboerne i bygården? Gjelder det samme i tomannsboliger, dere har ikke lån sammen.

Om en beboer i leilighet i bygård ikke klarer å betale sitt lån, blir ikke hele bygården tvangssolgt. Om dine nye naboer eventuelt skulle være noe problem, er det vel bare å ta opp dette med sameiet, så kan styret der få diskutere hvordan de vil ta opp dette med de du deler hus med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en kompis som bor i en tomannsbolig, og han fester HVER helg! Dama som bor vegg i vegg reiser bort hver helg stakkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området hvor vi bor, og fortsatt ønsker å bo når vi kjøper bolig, er det mye utleie til studenter. Så flere av tomannsboligene er halvt kollektiv, halvt familiebolig. Vet ikke om jeg hadde vært veldig fornøyd om naboen plutselig leide ut til et kollektiv. Samtidig er mitt inntrykk at vertikaldelte hus er vesentlig bedre enn horisontaldelte når det gjelder støy og småirritasjon over naboen. I nabolaget jeg vokste opp var det mange slike hus, og det er lite utskiftning, noe jeg tar som et tegn på at det oftest fungerer bra å bo slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomannsboliger kan jo være en kjempefin løsning dersom man ikke vil eller har råd til enebolig :) Vi eier en tomannsbolig (vertikaldelt) og den ble fort gjort om til enebolig... Dette er vel worst case scenario og mere til, men slik KAN det gå... De vi leide ut til var utrolig hyggelige i starten! Klipte plenen, gikk ut med søppeldunkene og måkte snø :) Etter noen måneder var idyllen brutt. De ødela vegger inne, knuste kjøkkeninnrednigen og satt gamle møbler, hvitevarer og brunevarer utenfor huset "for å kjøre dem bort senere". dette skjedde ikke. Vi fant ut at disse hadde mindre hyggelig historie, og det mest lovlige de gjorde var å røyke hasj... Etter mye om og men fikk vi kastet dem ut (noe som tok utrolig lang tid, og mye energi) og enda har de ikke ryddet opp etter seg. Så slik KAN det gå.. men som andre her sier, folk flest er greie, og vil ha et godt naboforhold! :) Men jeg legger med denne lille bitre historien, for jeg har lært, ALDRI mer tomannsbolig. Selv om jeg hadde maks uflaks tar jeg ikke sjangsen på det en gang til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...