Gå til innhold

Feilprisede varer i butikk - kunderettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gammel tråd, men svarer likevel siden mange er inne og leser.

 

Fra http://www.forbrukerombudet.no/2015/03/ingen-pris-feil-pris-her-er-regler-og-raad-om-prismerking-i-butikk

 

"Men hva når man står der og oppdager at prisen er høyere i kassen enn den var på hyllekanten? Har man rett til å kjøpe varen til den prisen som varen var merket med? Markedsføringsloven gir ikke slike rettigheter, og det er omdiskutert hvor vidt man har en juridisk rett på annet grunnlag til å kreve å få kjøpe varen til hylleprisen. Butikkene bør likevel la kunden få betale hyllepris. Det er butikken som har gjort feilen, og det vil være meget dårlig sørvis å la dette gå ut over kunden som varsler dem slik at de kan rette feilen.

Forbrukerombudet tar gjerne imot klager eller tips når forbrukere oppdager slike feil. Kontakt oss på denne siden.".



Anonymous poster hash: bd5ac...da7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha lest innlegg 21:

Kort sagt har man altså ikke krav på å få prisen som står på hyllekanten, men Forbrukerombudet synes man bør få den, som et ledd av god service til kundene.

Butikkene er altså i sin fulle rett å mene at det er kassaprisen som gjelder, når de ikke har rukket å prise om/bytte hylleetikettene. Noen butikker er greie og gir kunden

den den prisen som står på hyllekanten. Det er service, altså, ikke en plikt.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innlegg 21:

Kort sagt har man altså ikke krav på å få prisen som står på hyllekanten, men Forbrukerombudet synes man bør få den, som et ledd av god service til kundene.

Butikkene er altså i sin fulle rett å mene at det er kassaprisen som gjelder, når de ikke har rukket å prise om/bytte hylleetikettene. Noen butikker er greie og gir kunden

den den prisen som står på hyllekanten. Det er service, altså, ikke en plikt.

 

Jeg synes det virker merkelig at det er slik, og skal forsøke å begrunne det;

Har alltid selv sett på prisene som henger rundt i butikkene som et tilbud til kundene. Jobber også i butikk selv. Butikkene sender ut en beskjed om at denne varen kan du få ta med deg hjem, mot at vi får prisen som står på hyllekanten. Jeg har tenkt, og tenker forstått på det, som ganske alminnelig avtalerett. Butikkene fremsetter et konstant tilbud - gjennom prisen på hyllekanten - som en kunde kan velge å akseptere når som helst ved å betale for varen i kassen. 

 

Så uansett om ikke markedsføringsloven krever at en skal betale det samme i kassen som på hyllelappen, så ville jeg ha trodd at en altså kan ta det etter alminnelige avtalerettslige regler. Noe annet synes jeg egentlig er ganske uforståelig. 

Anonymous poster hash: 0e0bf...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg jobber i bokhandel og husker engang for flere år siden at en kunde kjøpte masse dilldall og kom tilbake og var kjempesur fordi en eller to varer hadde skannet inn til 1-2 kr mer enn hva de var priset til. Så jeg beklaget og sa at jeg skulle selvfølgelig rette opp i det, men hun krevde (i en fortsatt veldig sur tone) at jeg skulle slå inn hele kjøpet igjen og overstyre til pris på lappen. Jeg gjorde det og da viste det seg at hun måtte betale mellom 30-40 kr ekstra! Da rev hun posen til seg og freste at hun valgte å ikke klage allikevel og stormet vekk.. :D

Anonymous poster hash: e1812...0ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det flere ganger. Har fått til svar at det er prisen i kassen som gjelder.

Et annet problem er sløve ansatte, og leder som ikke følger opp. Eks. Gikk i butikken.Så i frysedisken. Kylling til 24.90. Tok en pakke. Hundemat til 56 kr. Og en krem til 72 kr. I kassen ble det mye mere enn jeg regnet ut.

Vi gikk til varene. Da var det en annen kylling som hadde den prisen.Den som lå over prislappen kostet nesten 60. Samme med posen med hundemat. Feilplassert. Den jeg tok kostet 92. Kremen var også over 90 kr.

De digitale prislappen i sort og grå er ikke lett å se om lyset kommer rett på eks. Folk kan se dårlig. Og det er den store summen på den vi ser etter. Vi kan da ikke bruke tid på krysssjekking om merket på varen stemmer med prislappen...om det merket ligger på rett plass i disk og hyller. Mener det er de ansattes jobb. Sa jeg ville ha prisen som sto der varen lå. Det er feil lagt sa sjefen.

Anonymous poster hash: cbace...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid prisen på hylla/varen som teller. De som sier/skriver at det er prisen i kassa som teller bryter loven, rett og slett.

De bryter ingen lov. I tilfelle du står på ditt, så får du komme med lov og paragraf.

Prisforskjell mellom kasse og hyllepris har vært tatt opp i media flere ganger. Forbrukerrådet har og uttalt seg om at det er kassaprisen som gjelder, og ingen lovbrudd med hyllepris høyere/lavere enn kassaprisen, men de oppfordret folk til å styre unna butikker med gjenomgående stor differanse på hylle- og kassapris.

Noen butikker ser ut til å bruke dette bevisst, folk er sløve, følger ikke med på kassaprisen og husker ikke hylleprisen. Hvor mange tar med seg kassalappen etter å ha handlet? Hvor mange ser på prisen på kassalappen og husker hylleprisen?

De fleste trekker kortet og er ferdig med handlen.

Anonymous poster hash: 91eaf...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekker selv evt får en kollega til å sjekke hylla vis det stemmer at det er en annen pris så får kunden alltid varen til hylleprisen. 



Anonymous poster hash: bdc17...47c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i butikk, og hvis varen har vært feilpriset så har vi solgt varen for prisen som har stått på lappen. Ikke prisen som har gått inn i kassa. Men det har vært praksis i vår butikk. Jeg har handlet I i andre butikker, og ikke fått samme service. Da har kassereren sagt "jeg kan ikke gjøre noe med det." og blitt nødt til å betale ekstra... synes det blir feil av butikken, det er tross alt deres ansvar å passe på at det står rett pris under varen. Og når butikken har skyld, så bør butikken ta litt mer ansvar. Sånne små negative hendelser kan føre til at butikken mister kunder ..

Endret av Trampe23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke rettigheter du har, men jeg er butikksjef, og i min butikk betaler kunden det som står på prislappen. Skulle bare mangle! Hvis prislappen viser mer enn på kassa, får de prisen på kassa. Jeg vil ha fornøyde kunder som kommer tilbake.

Anonymous poster hash: 5771e...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha den prisen som er billigst. Om varen står til 59 og går inn til 79,- så skal du ha for 59,-.



Anonymous poster hash: 8e9a7...126
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke rettigheter du har, men jeg er butikksjef, og i min butikk betaler kunden det som står på prislappen. Skulle bare mangle! Hvis prislappen viser mer enn på kassa, får de prisen på kassa. Jeg vil ha fornøyde kunder som kommer tilbake.

Anonymous poster hash: 5771e...efe

Helt enig med deg! De gangene jeg har betalt mer enn det som har stått på lappen, har jeg gått skuffet ut .. og som regel ikke vendt tilbake 😋 Så hold på praksisen i deres butikk, kjære butikksjef, det lønner seg på sikt 👏👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...