Gå til innhold

Feilprisede varer i butikk - kunderettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skulle betale for matvarer i en butikk i dag, oppdaget jeg etter hvert som varene ble skannet inn, at de gikk inn til en annen pris enn det de var annonsert til. Jeg kommenterte dette til henne i kassen, og hun sa at hun ikke kunne gjøre noe med det. Jeg lot det passere ettersom det ikke var snakk om mange kronene. Ba om kvittering, og så over denne mens jeg fortsatt var i butikken (noe jeg nesten aldri gjør ellers..)og så at alle varene gikk inn mellom 5 og 20 kroner høyere enn de var priset til, og dette til sammen utgjorde en del penger. Jeg spurte henne i kassen om dette kunne stemme, og hun "plinget" på butikksjefen. Dette mennesket kunne bare beklage, og fortelle at de ikke hadde hatt tid til å skifte ut prisplakatene etter prisøkningen 1. februar, og at det var prisen i kassen som var den riktige.

Er jeg helt urimelig som mener at butikken bør ha fått på plass nye priser på plakatene 7 dager etter prisstigning? Spekulerer butikkene i dette, eller kan det være en forglemmelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å henge opp lapper i butikken/ved kassen som informerer om at prismerking og faktisk pris kan avvike pga sånn og sånn, samt beklage.

20,- kr priøkning var forøvrig ganske mye!

Skrevet

Jeg har lært at man skal få varen til den prisen den er priset til ved hylla eller på varen selv og trodde ikke reglene var noe anderledes i matbutikk. At de ikke har rukket å endre prisen på hylla er ikke kundens ansvar.

• Liker 4
Skrevet

Mulig de er ute etter og lure litt,men jeg hadde sagt at jeg ville ha varen til den prisen.

Men husk,det er ikke hun eller han som sitter i kassa som styrer dette. :)

• Liker 2
Skrevet

Mulig de er ute etter og lure litt,men jeg hadde sagt at jeg ville ha varen til den prisen.

Men husk,det er ikke hun eller han som sitter i kassa som styrer dette. :)

Jeg fikk snakket med butikksjefen ettersom hun i kassen "plinget" på vedkommende. Sjefen kunne bare beklage..

Fro mitt vedkommende utgjorde prisdifferansen rundt 100 kroner i dag. Jeg har også hatt en del handlerunder i sammebutikk etter 1. februar, så summen er høyere. Med tanke på hvor mange som er innom samme butikk daglig, utgjør jo dette ganske mye.

Riktignok har vi blitt fortalt i media at prisene skulle stige, men regnet med at butikkens merking var gjeldende pris nå...

Skrevet

Jeg har jobbet i butikk i noen år og det har alltid tatt over en uke å skifte labels når det kommer så mange som ved månedsskifter jan/feb. Selvfølgelig kjedelig for kunden at prisene ikke stemmer 100%, men man har bare ikke tid til å gjøre allt som skal gjøres. Det er heller ingen grunn til å kjefte på den som sitter i kasssa. Det er ledelsen som bør få pes.

• Liker 4
Skrevet

Tidligere var det sånn at man skulle få varen til den prisen den var merket med, men jeg har lest her inne på forumet at de reglene er forandret. Jeg har riktignok ikke sjekket om dette stemmer så jeg garanterer ikke at det stemmer ;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

100 kroner er mye i feilprisning! Jeg godtar en krone her og der, men synes feilprisingen her ble drøy.

Vet ikke hva rettighetene dine er, men jeg ville faktisk kansellert handelen og handlet et annet sted, selv om prisene i kassa var riktig! Prisendringen er et faktum, og den må man jo godta, men jeg synes feilinformering er utrolig irriterende. Du har jo blitt feilinformert gjennom hele butikkturen, og hvis du kun hadde et begrensa beløp penger med deg kunne jo dette blitt vanskelig.

Skrevet

Ser flere butikker nå har lapper oppe om at prisen mellom kasse og hylle kan være forskjellig, men at det er prisen i kassen som tels. Da er det på en måte greit føler jeg.

Skrevet

Det er alltid prisen på hylla/varen som teller. De som sier/skriver at det er prisen i kassa som teller bryter loven, rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Det er alltid prisen på hylla/varen som teller. De som sier/skriver at det er prisen i kassa som teller bryter loven, rett og slett.

Nja, jeg er ikke så sikker på det. Det var sånn før vet jeg, men i en annen diskusjon her inne så var det noen som var veldig sikker på loven hadde blitt forandret når det gjelder det

Skrevet

Jeg skal huske det nete gang en vare slås inn billigere i kassen enn den står til i hyllen :lur: Så ser vi om kunden krangler da....

• Liker 3
Skrevet

for å unngå sure kunder så pleier vi å gi dem prisen på hylla. MEN nå i disse dager så er det en prisoppjustering, så da synes jeg det blir for dumt å klage, når "alle" vet det.

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

for å unngå sure kunder så pleier vi å gi dem prisen på hylla. MEN nå i disse dager så er det en prisoppjustering, så da synes jeg det blir for dumt å klage, når "alle" vet det.

Har ikke hørt om denne justeringen, så jeg er unnskyldt.

Er forøvrig en sånn prinsippkjiping, så hadde nok ikke gått med på å betale full pris -og har fått tv til nesten 2000 under riktig pris på grunn av feilmerking.

Edit: Har forresten aldri kjeftet på noen i kassa..

Endret av nobilian
Skrevet

Takker for mange innspill...

Kan understreke at jeg på ingen måte var sur/kjeftet på vedkommende i kassen, jeg vet at hun ikke har noe med det å gjøre. Dette var på et tidspunkt med få kunder, derfor plinget hun på sjefen for å få svar... Var heller på ingen måte sur/kjeftete på henne. Og det svaret jeg fikk var som overnevnt at prisen i kassen var gjeldende, og at de ikke hadde fått tid til å skifte prisene (noe de forøvrig heller ikke hadde gjort i dag da jeg var innom butikken igjen...)

Sagt litt klysete, så har jeg råd til prisdifferansen, det er ikke det. Handler for mye penger hver uke, for mat må både jeg og resten av familien ha. For meg blir det litt prinsipielt: kan butikkene tillate seg slik feilprising over en uke etter at prisene er oppjustert? For meg gjaldt det for nesten samtlige vareri korgen..

Kan legge til at det er en butikk som er åpen fra 7-23, ligger litt "på landet", så skulle tro at det var noen rolige tidspunkt der dette burde vært prioritert?

(men hva vet jeg - har aldri jobbet i butikk...)

Skrevet

Da jeg jobbet i butikk (ikke dagligvare, men stor kjedebutikk med hyllekantetiketter som prismerking) hadde vi en uke på oss til å bytte etiketter før de nye prisene ble overført til kassene. Vi hadde fullt etikettskifte to ganger i året, det var et lite helvete å bytte alle etikettene i butikken, men rakk det alltid innen fristen siden vi hadde såpass god tid. Når det var mindre oppdateringer (f.eks. kun fra en leverandør) fikk vi gjerne beskjed to-tre dager før prisene ble overført til kassene.

Det virker som en del dagligvarebutikker har dårlige rutiner på dette, har opplevd det samme som TS flere ganger. Min nåværende nærbutikk er i alle fall flinke til å henge opp plakater der de gjør oppmerksom på det.

Skrevet

Da jeg skulle betale for matvarer i en butikk i dag, oppdaget jeg etter hvert som varene ble skannet inn, at de gikk inn til en annen pris enn det de var annonsert til. Jeg kommenterte dette til henne i kassen, og hun sa at hun ikke kunne gjøre noe med det. Jeg lot det passere ettersom det ikke var snakk om mange kronene. Ba om kvittering, og så over denne mens jeg fortsatt var i butikken (noe jeg nesten aldri gjør ellers..)og så at alle varene gikk inn mellom 5 og 20 kroner høyere enn de var priset til, og dette til sammen utgjorde en del penger. Jeg spurte henne i kassen om dette kunne stemme, og hun "plinget" på butikksjefen. Dette mennesket kunne bare beklage, og fortelle at de ikke hadde hatt tid til å skifte ut prisplakatene etter prisøkningen 1. februar, og at det var prisen i kassen som var den riktige.

Er jeg helt urimelig som mener at butikken bør ha fått på plass nye priser på plakatene 7 dager etter prisstigning? Spekulerer butikkene i dette, eller kan det være en forglemmelse?

Du skal ha den prisen som står på lappen. Mange feiler der, så dette skal du ikke godta.

dette er en del av grunnen til at jeg tar kassalappen.

Skrevet

Takker for mange innspill...

Kan understreke at jeg på ingen måte var sur/kjeftet på vedkommende i kassen, jeg vet at hun ikke har noe med det å gjøre. Dette var på et tidspunkt med få kunder, derfor plinget hun på sjefen for å få svar... Var heller på ingen måte sur/kjeftete på henne. Og det svaret jeg fikk var som overnevnt at prisen i kassen var gjeldende, og at de ikke hadde fått tid til å skifte prisene (noe de forøvrig heller ikke hadde gjort i dag da jeg var innom butikken igjen...)

Sagt litt klysete, så har jeg råd til prisdifferansen, det er ikke det. Handler for mye penger hver uke, for mat må både jeg og resten av familien ha. For meg blir det litt prinsipielt: kan butikkene tillate seg slik feilprising over en uke etter at prisene er oppjustert? For meg gjaldt det for nesten samtlige vareri korgen..

Kan legge til at det er en butikk som er åpen fra 7-23, ligger litt "på landet", så skulle tro at det var noen rolige tidspunkt der dette burde vært prioritert?

(men hva vet jeg - har aldri jobbet i butikk...)

Hos min butikk er det ikke snakk om to g i året. Det er hele tiden,og pluss at det mangler lapper. kiwi så klart. De er jo beryktet for det. Og ikke lov selvfølgelig

Skrevet

Har jobbet i butikk i noen år, og det er flere tusen lapper som skal skiftes ut. Det kan virke som om det er en enkel jobb, men det er det ikke. Labelsene kommer hulter til bulter, ikke noe system slik at varer i samme varegruppe kommer på samme ark. Hadde f.eks alle hygiene-labelsene, alle te- og kaffelabels osv. kommet på samme ark ville jobben vært mye enklere. istedet må man løpe frem og tilbake i hele butikken for å bytte labels. I tillegg blir man ringet på i kassen etter annenhver label man bytter omtrent, og varer skal fylles på, kunder skal ha hjelp +++ Jeg fikk byttet ca 50 labels på en jobbedag, og da stresset jeg som en gal for å få gjort alt jeg skulle.

Det verste er at dette er flere ganger i året, ikke bare 2 som noen skriver (gjelder ikke bare kiwi. jeg jobbet i andre kjeder, og det var akkurat det samme der).

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål ???? hva gjør du når prisen i kasse  er mindre enn angitt på ... Ville du betale deretter også dyrere pris ?

Anonymous poster hash: d90a6...e79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...