Gå til innhold

Så sprakk jeg i helga - igjen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Igjen sitter jeg med en skikkelig guffen følelse etter helga. Forsøker å gå ned noen kilo ved hjelp av sunn mat, morsjon og langsiktig planlegging. Det går greit hele uka, spiser fornuftig og sunn mat. Jeg vet hva som er min utfordring - holde meg unna kaker, kjeks og gotteri. Og det går fint, hele uka.

Så kommer helga og det er som om hjernen slår seg av. Putter i meg kjeks, kaker, desserter osv. Toppet det hele med en gedigen pose med smågodt i går kveld. La meg småkvalm og uvel og med verdens svarteste samvittighet. Magen slår seg vrang, jobbantrekket strammer mer og mer.

Hvorfor i all verden gjør jeg det!? Jeg har egentlig stålvilje og har tidligere klart å gå ned 30 kg med samme metode. Men jeg sprekker altså, helg etter helg. Det er så demotiverende å se alt det rette jeg gjør hele uka ødelegges av helgas utskeielser. :tristbla:

Hjelp! Kan noen si meg noen sannhetens ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Igjen sitter jeg med en skikkelig guffen følelse etter helga. Forsøker å gå ned noen kilo ved hjelp av sunn mat, morsjon og langsiktig planlegging. Det går greit hele uka, spiser fornuftig og sunn mat. Jeg vet hva som er min utfordring - holde meg unna kaker, kjeks og gotteri. Og det går fint, hele uka.

Så kommer helga og det er som om hjernen slår seg av. Putter i meg kjeks, kaker, desserter osv. Toppet det hele med en gedigen pose med smågodt i går kveld. La meg småkvalm og uvel og med verdens svarteste samvittighet. Magen slår seg vrang, jobbantrekket strammer mer og mer.

Hvorfor i all verden gjør jeg det!? Jeg har egentlig stålvilje og har tidligere klart å gå ned 30 kg med samme metode. Men jeg sprekker altså, helg etter helg. Det er så demotiverende å se alt det rette jeg gjør hele uka ødelegges av helgas utskeielser. :tristbla:

Hjelp! Kan noen si meg noen sannhetens ord?

Du får gjøre det vanskelig for deg selv å skeie så voldsomt ut i helga. I stedet for kjøpe masse digg får du ta i bruk stålviljen og kjøpe mindre snop, for eksempel en 70grams melkesjokolade.

Og jeg synes ikke du skal gå rundt å ha dårlig samvittighet. Bruk engasjementet positivt til å legge en plan. Du klarer ikke unngå søte ting totalt, det er helt fint og "lovlig" å unne seg en sjokoladebit på lørdagen. Bare sørg for at det er med måte.

Sett deg realistiske mål og spis mindre og mindre snop for hver helg. Snart skal du se at kroppen ikke lenger vil ha så mye søtt fordi det blir for søtt.

Et annet "triks" er å spise sunn mat når søtsuget melder seg, og så spise litt søtt etterpå - hvis søtsuget fortsatt er der. Søtsug er oftest sult, og får vi spist ordentlig vil søtsuget forsvinne.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sprekker fordi du i ukedagene holder på med noe som ikke er levelig for deg.

Det betyr at du du for øyeblikket ikke har en varig løsning når du ikke klarer å holde det gående uten å måtte dytte i deg dritt.

For å unngå søtsug så må du spise FØR du blir ordentlig sulten! Om du er utenfor hjemmet er det enda viktigere; gå derfor med vannflaske og frukt, ferdig laget niste slik at du slipper å kjøpe unødvendige ting på kiosk/butikk.

Så fort vi blir sultne så synker viljen til å spise noe ordentlig. Om vi spiser hver 3 time holder det seg stabilt, og vi får ikke lyst til å spise ting vi ikke burde.

Ikke tenk på helga som noe å feire, eller en premie til deg selv. Det er det ikke. Når man er vant til å tenke at "ja nå er det fredag/lørdag, skal koooose meg". Hvorfor er slik mat kos? Det får deg jo til å føle deg dritt. Kjenn etter på følelsen du har når du har gaflet i deg dette, hvor kos det virkelig var. OK, smaksløkene følte seg godt i 2 minutter, men så da? Så var godfølelsen over. Få bort fokuset på at helg er ensbetydende med drittmat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen sitter jeg med en skikkelig guffen følelse etter helga. Forsøker å gå ned noen kilo ved hjelp av sunn mat, morsjon og langsiktig planlegging. Det går greit hele uka, spiser fornuftig og sunn mat. Jeg vet hva som er min utfordring - holde meg unna kaker, kjeks og gotteri. Og det går fint, hele uka.

Så kommer helga og det er som om hjernen slår seg av. Putter i meg kjeks, kaker, desserter osv. Toppet det hele med en gedigen pose med smågodt i går kveld. La meg småkvalm og uvel og med verdens svarteste samvittighet. Magen slår seg vrang, jobbantrekket strammer mer og mer.

Hvorfor i all verden gjør jeg det!? Jeg har egentlig stålvilje og har tidligere klart å gå ned 30 kg med samme metode. Men jeg sprekker altså, helg etter helg. Det er så demotiverende å se alt det rette jeg gjør hele uka ødelegges av helgas utskeielser. :tristbla:

Hjelp! Kan noen si meg noen sannhetens ord?

Du trenger ikke spise hele årsrasjonen din på én helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ord: Grete Roede...

Har noen venninner som har gått på det og fått fantastiske resultater. Poenget er jo å endre livstilen og ikke bare gå på en slankediett for da legger du bare på deg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Det høres ut som du lever litt for strengt i ukedagene. Husk at viljen er fin å kjempe sammen med, men vanskelig å kjempe imot! Så fokuser alltid på hva du VIL oppnå, og ikke på hva du er redd for at skal skje.

Du har fått mange gode tips i svarene over mitt, men her er det jeg tenker:

1) Kjøp en liten rasjon godteri på fredagene, og si til deg selv at dette er godteri du skal unne deg med god samvittighet. Kjøp akkurat så mye at du blir tilfreds, og akkurat så lite at du fortsatt har god samvittighet.

2) Spis et ordentlig måltid før du spiser godteriet, det reduserer søtsuget og hjelper deg å redusere inntaket!

3) Jeg drikker grønn te med honning hvis jeg har skikkelig søtsug!

4) Ikke gå på butikken for å kjøpe mer godteri.

5) Trening motvirker sukkersug, værtfall for meg.. Vinn-vinn-situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To ord: Grete Roede...

Har noen venninner som har gått på det og fått fantastiske resultater. Poenget er jo å endre livstilen og ikke bare gå på en slankediett for da legger du bare på deg igjen.

Må si meg enig her. Jeg trodde Grete Roede bare var tull og kur, helt til jeg meldte meg inn selv og virkelig fikk se hvordan det var! Jeg er 26 år og har 10-12 kilo ekstra, men jeg er for glad i mat til å skulle sulte meg. Jeg liker også å ha en kropp som fungerer, fordi jeg skal ha kroppen hele mitt liv og vil derfor være aktiv.

Jeg må spise så mye at jeg noen dager nesten ikke når opp til kalorinivået jeg skal være på. Her er det ikke noe kutt ditten kutt datten, men spis litt av alt, og lite av det totalt usunne. Det gjør at for meg er det levelig. Jeg kan spise knekkebrød med sennep og skinke på, jeg kan ta meg en neve nøtter. Om jeg spiser mindre enn 1700 kalorier på en dag jeg ikke har trent, så er det fy fy! Jeg vil at kroppen skal trives og har merket at på Grete Roede så slipper jeg å kutte ut mat jeg er glad i, og jeg er aldri sulten.

Lykke til! Gjør det til noe du kan leve med og viktigst av alt: IKKE kutt ned på måltidene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ord: Grete Roede...

Har noen venninner som har gått på det og fått fantastiske resultater. Poenget er jo å endre livstilen og ikke bare gå på en slankediett for da legger du bare på deg igjen.

TS her. Har tidligere gått på EasyLife så jeg kan kosthold, har gått nes 30 kg ved å legge om kostholdet. Det er likssom det som gjør det hele så fortvilende. Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det og det går greit i ukedagene. Spiser sundt og jevnt og får i meg det jeg skal ha. Men så tar altså hjernen ferie når fredagen kommer.... Tror jeg skal gjøre slik nen har sagt her å "tillate" meg en liten porsjon søtsaker i løpet av helga. Så får jeg forsøke å fordele det utover og stille søthungeren så godt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Har tidligere gått på EasyLife så jeg kan kosthold, har gått nes 30 kg ved å legge om kostholdet. Det er likssom det som gjør det hele så fortvilende. Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det og det går greit i ukedagene. Spiser sundt og jevnt og får i meg det jeg skal ha. Men så tar altså hjernen ferie når fredagen kommer.... Tror jeg skal gjøre slik nen har sagt her å "tillate" meg en liten porsjon søtsaker i løpet av helga. Så får jeg forsøke å fordele det utover og stille søthungeren så godt det lar seg gjøre.

Her lukter det ansvarsfraskrivelse lang vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: som kitten sier. Det er du som må gjøre dette. Du har for vane å dytte dritt i kjeften når det er fredag og helg. Det er en ting du har lagt ved deg selv. DU må fjerne denne vanen!

Når det er fredag, så er det fredag. Det er ikke ensbetydende med å spise junk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...