Gå til innhold

TMJ kjevespenninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har hatt plager med kjeven i flere år. Jeg merker at jeg blir sliten i kjeving hvis jeg snakker mye, tygger mye, osv.. når jeg gaper eller leer på kjeven kommer det "knekke-lyder" som også andre kan høre. det hender også at kjeven låser seg, og jeg må ta i og da hører man et skikkelig knekk... siste tiden har jeg ofte hatt skikkelig vonde smerter! det er så vondt at jeg klarer ikke spise eller drikke omtrent, det er vondt å snakke, det er akkurat som det stråler til både nakken og mot øret. etter å søkt litt på nettet, fant jeg dette med TMJ kjevespenninger. da gikk det opp et lys for meg, det må jo være det jeg har!? Men må man til tannlege eller legen for å finne ut hva man kan gjøre for behandling? er så forferdelig vondt at jeg orker ikke mer..:/ hatt smerter konstant i en hel uke nå:( og er ikke så lenge siden sist jeg hadde det heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg en tur til legen din, så vil han/hun sende deg videre til noen som kan hjelpe deg. Dette er ikke en sak for tannlegen, vet ikke helt hvor du skal, men dette vil legen din ha svar på :)

Blir sikkert sendt til homeopat eller noe slikt...

Skrevet

Legen henviser ikke til homeopati (eller noen andre alternativer til skolemedisin for den saks skyld, det har de ikke lov til), det er mer eller mindre bevist at homeopati har null effekt. Og ang kjeveproblemer er osteopati eller kraniosakralterapi bedre egnede ''alternative'' behandlingsmetoder.

Du bør få sjekket bittet hos tannlegen, noen tannleger er gode på dette og kan justere så kjevene treffer hverandre bedre. Noen driter i hele kjevespenningsproblematikken.

Gnisser du tenner bør du få deg en bittskinne før du ødelegger tennene (jeg knuste flere før jeg fikk bittskinne, og det er dyrt å fikse!), bittskinne får du dekket utgiftene for.

Du bør få tatt tak i dette, for i verste fall kan man ødelegge både tenner og brusk i kjeveleddene, og da snakker vi kroniske smerter :tristbla:

Skrevet

takk for svar:) ringte til tannlegen og hørte ang dette og fikk time der. så nå har de bestilt bittskinne til meg. siden jeg hadde skjevt bitt var dette noe jeg bare måtte leve med hørtes det ut til, men det kunne kanskje hjelpe noe med bittskinne da, slik at jeg fikk avlastet skjeven litt.. så måtte jeg prøve å ikke stresse så, for det kunne utløse disse smertene da man gjerne biter litt tenner når man er stresset.. og ikke drive med overdreven tygging.. det sliter på.. uff, angrer på at jeg ikke godtok tannregulering når jeg var yngre likevel jeg.. men hadde jo ingen aning at ting kunne bli slik!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...