Gå til innhold

Kastet snøballer på bilene, sjåføren kom etter

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke lenge siden så var det noen gutter i klassen til min datter som kastet snøballer på bilene på hjemveien fra skolen. Tror de traff en bil eller noe, og mannen i bilen stoppet og løp etter dem. Han fikk ikke tak i dem, men de hadde lagt i gjen skolesekken og glemte den da de løp. Mannen tok skolesekkene og leverte dem i klasserommet dems dagen etter og sjeftet dem huden full forran hele klassen.

Jeg lurer egentlig litt på hva dere synes? Var dette greit gjort av sjåføren eller gikk han over streken?

Og hvordan ville du reagert om dette var din sønn ? Synes egentlig det er litt rart ikke foreldrene meldte skolesekkene stjålet, kanskje de ikke sa noe, men hva hadde du gjort om ungen din kom hjem uten sekk og når du spurte hvor sekken var så sa han at en mann tok den?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lollo Lolsen
Skrevet

Ville gjort det samme. Tenk om han skvatt sånn at han mistet kontrollen over bilen?? Livsfarlig barnelek...

• Liker 13
Skrevet

At han løp etter dem synes jeg er helt greit, så lenge han ikke hadde tenkt å utøve vold mot dem. Det gjorde en stakkars sjåfør som var offer for dette da jeg og vennene mine gjorde det (for mange år siden altså), og vi ble skremt nok til å ikke gjøre det igjen :P

At han tok sekken er jeg usikker på. Det kan jo tenkes at han gjorde det for å (på en måte) være snill og sørge for at de fikk tilbake sekkene sine. At han kjefta på dem er jo ikke så rart.

• Liker 6
Skrevet

Synes sjåføren gjorde det rette, så får man bare håpe drittungene lærte noe.Håper jeg hadde vært like tøff selv, hvis jeg opplevde noe liknende.

Hadde det vært min sønn, så hadde jeg gjerne ville visst om det, slik at jeg kunne ta en alvorsprat med han. Hvis unger kommer hjem uten sekk, så lyver dem vel bare å sier dem har glemt den på skolen.

• Liker 14
Skrevet

jeg synes ikke han gikk over streken. Tenk om han mistet kontrollen over bilen, som noen nevnte allerede. Jeg blir veldig nervøs når sønnen min er i bilen, og hadde blitt skikkelig sur hvis noen kastet snøball på bilen

• Liker 7
Skrevet
:klappe: for sjåføren! Synes han gjorde det eneste riktige! Barn i skolealder bør ha lært at man aldri skal kaste noe på biler.
  • Liker 17
Skrevet

Helt i orden av sjåføren. For ungene virker det som en morsom lek. for den som blir utsatt, kan det ende med døden. Livsfarlig!

Håper alle foreldre i den klassen der, hadde en alvorsprat med sine barn om dette, og hvor farlig det er.

• Liker 10
Gjest Blondie65
Skrevet

Min sønn hadde fått så ørene flagret og straff.

Skrevet

Helt på sin plass. Alle som kjører bil vet hvor ille dette kunne gått hvis bilføreren hadde mistet kontrollen over bilen. Forhåpentligvis lærte ungene et og annet også.

• Liker 3
Skrevet

For over tjuefem år siden sto jeg sammen med to venninner og kasta snøballer på bilene som kjørte forbi. En av sjåførene som ble truffet, bråbremset bilen og fløy etter oss. Vi jentene løp i forskjellige retninger, vettskremte av den store, sinte mannen. En av oss (ikke meg) var uheldig og ble innhenta av sjåføren. Han tok henne med til foreldrene, hvor han fortalte hva vi hadde gjort. Hun fikk ganske mye kjeft.

Jeg husker ennå den følelsen av å gå hjemme og vente på at denne rasende mannen skulle komme hjem til meg og avsløre for mine foreldre hva jeg hadde gjort. Jeg hadde hjertet i halsen hele kvelden, heldigvis for meg kom han aldri.

Og jeg kasta ALDRI snøballer på biler igjen.

Unger bør lære at dette er livsfarlig.

• Liker 7
Gjest gjest mann
Skrevet

For ikke lenge siden så var det noen gutter i klassen til min datter som kastet snøballer på bilene på hjemveien fra skolen. Tror de traff en bil eller noe, og mannen i bilen stoppet og løp etter dem. Han fikk ikke tak i dem, men de hadde lagt i gjen skolesekken og glemte den da de løp. Mannen tok skolesekkene og leverte dem i klasserommet dems dagen etter og sjeftet dem huden full forran hele klassen.

Jeg lurer egentlig litt på hva dere synes? Var dette greit gjort av sjåføren eller gikk han over streken?

Og hvordan ville du reagert om dette var din sønn ? Synes egentlig det er litt rart ikke foreldrene meldte skolesekkene stjålet, kanskje de ikke sa noe, men hva hadde du gjort om ungen din kom hjem uten sekk og når du spurte hvor sekken var så sa han at en mann tok den?

Han tok jo ikke sekkene deres- han tok seg faktisk bryderiet med å finne ut hvem sekkene tilhørte og levere den til dem på deres skole etter at de løp avsted uten å få den med seg. Det må ha vært nokså mye arbeid å finne ut hvilken klasse et barn går i og på hvilken skole- bare ut fra en sekk.

Dessuten syns jeg de trengte å lære at sånt er farlig og hvis de syns det var fælt å oppleve så er det bare bra- for da glemmer de det aldri.

Det er faktisk ganske mye omsorg utvist fra den sjåføren som bryr seg nok til å ville lære en unge at det er farlig å kaste søballer på biler, og at han ikke bare lar sekkene deres ligge i snøen når de ble skremt bort.

Han kunne gitt faen (og latt noen stjæle sekkene deres eller latt dem ligge så alle bøkene ble ødelagt av smeltet snø).

Han kunne latt dem slippe unna med hele greia og neste gang de kastet snøballer på en bil kunne de kanskje forårsaket noens død.

Noen ganger er det omsorg å sette grenser og kjefte på et barn som ikke vet hva som er trygt.

• Liker 15
Skrevet

Det synes jeg var en helt ok reaksjon. Har selv sittet i en bil som ble kastet snøball/isklumper på, og det var en veldig ubehagelig opplevelse. Heldigvis var det lav fartsgrense der det skjedde... en kollega av samboern min opplevde samme dag og sted at bilvinduet sprakk da drittungene kastet snø på hennes bil - hun hadde også sin lille sønn i bilen. Ingen av oss fikk tak i de som hadde gjort det, så skaden måtte hun vel dekke selv. Det er en såpass alvorlig rampestrek at ungene virkelig fortjener å se at det har konsekvenser. Som forelder hadde jeg også satt pris på å få vite det, eller at noen kjeftet opp ungen min, dersom h*n hadde gjort noe tilsvarende.

Hadde nok ikke giddet å bli like sur for f eks epleslang, i hvert fall så lenge de ikke skadet trær og hage forøvrig.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmålstegn ved sjåføren her? det er jo ungene som er noen pøbler og fortjente å få en lærepenge.

• Liker 12
Gjest Rampunge
Skrevet

Utrolig bra! Endelig noen som har skjønt at curlinggenerasjonen trenger å få litt kjeft. Tror ikke disse to kaster snøballer på biler med det første.

Da jeg var ung kastet vi både snøballer og egg på hus og biler. Det skjedde aldri noe alvorlig, og vi ble heller ikke tatt. Det kalles flaks, men på en måte var det litt dumt at vi aldri ble tatt, vi var notoriske til tider.

• Liker 4
Skrevet

TS

Synes det er litt rart hvordan enkelte klarer å tolke ting, også så forskjellig hele tiden :)

Jeg skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmålstegn ved sjåføren her? det er jo ungene som er noen pøbler og fortjente å få en lærepenge.

Jeg stiller ikke spørsmål ved sjåførens handling (regner med du sikter til) her. Jeg bare lurte på hva andre her mener om det.

Er selv på sjåførens side og lurte egentlig på om det var andre her som også var det.

Jeg fikk først vite om dette av min datter og senere av læreren og det var visst en del foreldre i klassen som hadde reagert veldig negativt på denne sjåføren, i motsetning til meg.

Han tok jo ikke sekkene deres- han tok seg faktisk bryderiet med å finne ut hvem sekkene tilhørte og levere den til dem på deres skole etter at de løp avsted uten å få den med seg. Det må ha vært nokså mye arbeid å finne ut hvilken klasse et barn går i og på hvilken skole- bare ut fra en sekk.

Du var ikke tilfeldigvis sjåføren? :fnise:

Uansett, kun din tolkning. Kanskje jeg burde sagt mer. Jeg har selv snakket med læreren og denne mannen hadde en ganske så lang samtale med læreren og han tok ikke sekkene for å være grei og levere dem tilbake, han tok dem i stedenfor ungene han ikke fikk tak i så han kunne snakke med dem på skolen. For tipper det var flaut at en fremmed mann kommer inn i klasserommet med sekkene dems og kjefter på dem forran hele klassen. Og de guttene var ikke mye høy i hatten der, nei. Det stod tilfeldigvis navn på skolen og klassen i sekken til den ene ungen. Flaks for han at alle gikk i samme klasse så han fikk kjeftet på dem alle. Og håper de har lært nå.

Uansett, glad jeg jeg ikke er den eneste som vil gi mannen en applaus.

Gjest gjest mann
Skrevet

Du var ikke tilfeldigvis sjåføren? :fnise:

Uansett, kun din tolkning. Kanskje jeg burde sagt mer. Jeg har selv snakket med læreren og denne mannen hadde en ganske så lang samtale med læreren og han tok ikke sekkene for å være grei og levere dem tilbake, han tok dem i stedenfor ungene han ikke fikk tak i så han kunne snakke med dem på skolen.

Nei,selvfølgelig er det ikke meg som er sjåføren.

Men jeg syns det var bra gjort av han å ta vare på andres eiendom og gå til skolen deres uansett, siden det ikke er mange andre som ville gjort det samme.

De barna trengte å få lære at det de gjorde var farlig og samtidig fikk samtlige andre barn i klassen høre akkurat det samme. Til og med du har blitt informert, så han nådde ut til veldig mange uansett hvorfor han tok sekkene deres.

Noe han skal få respekt for siden han tok ansvar. Det virker det ihvertfall på meg som han gjorde.

Men jeg må si at det er ikke lett å skjønne at du er på sjåføren sitt parti, for med den måten du legger det fram kan nesten virke som du enten er 1)eleven som er fornærma, eller 2)at eleven er ditt barn og at du er forskrekka over det som skjedde.

Åpner man en sekk finner man somregel en bok med elevens navn og klasse. Men det er ikke like lett å finne ut hvilken skole det er snakk om. Og det er heller ikke alle som hadde tatt seg bryet med å dra til denne skolen og snakke med læreren om det som hadde skjedd.Så jeg syns uansett det var bra gjort.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det var bra at han kjefta på dem foran hele klassen, da øker jo sjansen for at ingen av elevene i den klassen gjør det mer. Mer lønnsomt enn å bare si det til de guttene som gjorde det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var bra av denne mannen at han gadd å ta seg alt det bryet for å si fra så det satt.

Når det gjelder spørsmålet om TS kunne oppfattes som mot sjåføren, så synes jeg hovedinnlegget virket helt nøytralt for meg, selv om jeg personlig tok akkurat _det_ som en antydning av at TS var for sjåføren. "Forulempede" foreldre skriver vanligvis ikke så nøytrale innlegg ;-)

Skrevet

Sjåføren handlet riktig. Til pass for guttene som kastet snøballer. Forhåpentlig fikk de noe å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...