Tullemora Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Lurer på om jeg har gluten intoleranse. Hvordan får man testet om man har dette? hva spiser dere til daglig? skriv gjerne opp et eks. på diett for en dag. Føler meg litt dum, men må vite
Gjest Trolltausa Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 (endret) Jeg har to tarmsykdommer, og glutenintoleranse er en av dem. Det vil si at jeg har antistoffer mot gluten i blodet, men ikke avflatede tarmtotter som ved cøliaki. Om du har antistoffer mot gluten vises på en blodprøve, og en tarmbiopsi avklarer om du har cøliaki. Men blodprøvene er ikke alltid like gode. Det er en god del falske negative prøver ute og går. Da er det kun eliminasjon av gluten som kan avklare om du er glutenintolerant, eller ikke. En slik eliminasjon bør i høyeste grad utføres i samråd med lege, og aller helst i samråd med spesialist på mage/tarm (evt allergi). Jeg reagerer veldig sterkt hvis jeg får i meg gluten og hvetestivelse, utslaget er så kraftig at jeg blir 100% arbeidsufør i opptil 6 uker hvis jeg ved et uhell får i meg gluten. De med glutenintoleranse kan spise alt som det ikke er gluten i. Grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk (for de som tåler det), egg, brød bakt på glutenfri ingredienser, ris, glutenfri pasta osv. Så nå at du etterlyste en dagsmeny. Jeg har en del andre spesielle restriksjoner i kosten også, på grunn av min andre tarmsykdom, men jeg spiser stort sett: Frokost: - 1 egg - 1 skive grovt glutenfritt brød m/kjøttpålegg ELLER - havregrøt av glutenfri havregryn Lunsj: 2 skiver grovt glutenfritt brød med kjøttpålegg 1 frukt Mellommåltid: frukt eller grønnsaker Middag: kjøtt (tåler ikke fisk), poteter/pasta/ris og mye grønnsaker Kvelds: Vanligvis en yoghurt Endret 6. februar 2011 av Trolltausa
runekki Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 (endret) . Endret 17. februar 2011 av runekki
Tullemora Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2011 Jeg har to tarmsykdommer, og glutenintoleranse er en av dem. Det vil si at jeg har antistoffer mot gluten i blodet, men ikke avflatede tarmtotter som ved cøliaki. Om du har antistoffer mot gluten vises på en blodprøve, og en tarmbiopsi avklarer om du har cøliaki. Men blodprøvene er ikke alltid like gode. Det er en god del falske negative prøver ute og går. Da er det kun eliminasjon av gluten som kan avklare om du er glutenintolerant, eller ikke. En slik eliminasjon bør i høyeste grad utføres i samråd med lege, og aller helst i samråd med spesialist på mage/tarm (evt allergi). Jeg reagerer veldig sterkt hvis jeg får i meg gluten og hvetestivelse, utslaget er så kraftig at jeg blir 100% arbeidsufør i opptil 6 uker hvis jeg ved et uhell får i meg gluten. De med glutenintoleranse kan spise alt som det ikke er gluten i. Grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk (for de som tåler det), egg, brød bakt på glutenfri ingredienser, ris, glutenfri pasta osv. Takk for svar :-) Får ta meg en tur til legen å be om en test. Jeg blir så uvel og kvalm når jeg spiser brød og annen mat. Er det vanskelig å få kjøpt produkter som er glutenfrie i en banlig butikk, utenom fisk og frukt bl.a.?
Gjest Trolltausa Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Det spørs hvor du bor. Butikker som har tilhold rundt mindre tettsteder har sjeldent et stort glutenfritt sortiment, men hvis du bor i et område med større befolkningstetthet har de fleste ICA, Spar eller Meny-butikkene et relativt greit glutenfritt sortiment. Kiwi og Rema har sjeldent et stort utvalg etter min erfaring. De fleste helsekostbutikkene har også noe glutenfritt utvalg. Ellers finnes det flere nettbutikker med stort utvalg, som har rask leveringstid.
Tullemora Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2011 Det spørs hvor du bor. Butikker som har tilhold rundt mindre tettsteder har sjeldent et stort glutenfritt sortiment, men hvis du bor i et område med større befolkningstetthet har de fleste ICA, Spar eller Meny-butikkene et relativt greit glutenfritt sortiment. Kiwi og Rema har sjeldent et stort utvalg etter min erfaring. De fleste helsekostbutikkene har også noe glutenfritt utvalg. Ellers finnes det flere nettbutikker med stort utvalg, som har rask leveringstid. Takk igjen :-) hvilke nettbutikker kan du anbefale?
Gjest Trolltausa Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Jeg bruker ofte allergimat.no, men jeg vet at det finnes flere gode nettbutikker. Jeg anbefaler deg å gå inn på denne siden. Der kan du bl.a. finne butikker i ditt nærområde som har glutenfritt sortiment.
Gjest Katee Skrevet 6. februar 2011 #8 Skrevet 6. februar 2011 Husk at du ikke bør legge om til et glutenfritt kosthold før du har fått konstatert at du reagerer på gluten. Om du har cøliaki kan du få flere hundre kroner i støtte hver mnd, i og med at glutenfrie matvarer er dyrere enn andre matvarer, men du får bare støtte om du har testet positivt for f.eks. cøliaki. Jeg vil anbefale deg til å snakke med legen din først. Lykke til! Det kan være et slit det her med å finne ut hva du reagerer på og ikke, men det venter deg et nytt liv når du får kuttet ut det som kroppen din reagerer på! Når du kommer så langt at du vet hva du ikke tåler, så anbefaler jeg deg å ta en tur innom helsekostforretningene. De har mye lurt
Tullemora Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2011 Husk at du ikke bør legge om til et glutenfritt kosthold før du har fått konstatert at du reagerer på gluten. Om du har cøliaki kan du få flere hundre kroner i støtte hver mnd, i og med at glutenfrie matvarer er dyrere enn andre matvarer, men du får bare støtte om du har testet positivt for f.eks. cøliaki. Jeg vil anbefale deg til å snakke med legen din først. Lykke til! Det kan være et slit det her med å finne ut hva du reagerer på og ikke, men det venter deg et nytt liv når du får kuttet ut det som kroppen din reagerer på! Når du kommer så langt at du vet hva du ikke tåler, så anbefaler jeg deg å ta en tur innom helsekostforretningene. De har mye lurt Ja skal ta meg en tur til legen. Tar han bare en blodprøve i første omgang? Hvis jeg får diagnosen, hvor kan man få støtte? Nav? Takk for gode råd :-)
Gjest Katee Skrevet 6. februar 2011 #10 Skrevet 6. februar 2011 Jeg har ikke cøliaki selv, så jeg får ikke støtte, så jeg vet dessverre ikke hvor du skal henvende deg, men regner med at det er NAV ja. Det står sikkert på hjemmesiden deres (som er så enkel å skjønne seg på ) Jeg tok blodprøver i første omgang Det tar en del tid før du får svar dessverre...
Gjest Katee Skrevet 6. februar 2011 #11 Skrevet 6. februar 2011 Her står det litt om grunnstøtte fra NAV forresten (jeg fant, jeg fant ) http://www.nav.no/Helse/Grunn-+og+hjelpest%C3%B8nad/Grunnst%C3%B8nad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå