Gå til innhold

Reise til Sarajevo

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal reise alene til Sarajevo i vinterferien for å besøke kjæresten min, og har litt reisenerver! Billetter tur/retur er bestilt; Oslo,Wien -> Sarajevo/ -> Wien-Oslo. Altså 1 mellomlanding på begge turene. Jeg skal kun ha med håndbagasje på flyet for å unngå styret med innsjekket bagasje. Jeg har pass, europeisk helsetrygdkort og nok penger

Jeg har ikke fått tillatelse av foreldrene mine til å dra, de tror jeg skal til ei venninne den tiden jeg er borte. Og siden jeg har hørt de er strenge i Sarajevo med å la ungdom under 18 år reise alene, har jeg forfalsket et ark med underskrift fra foreldrene mine hvor det står at jeg får lov til å reise alene.

Jeg har vært borte fra kjæresten min en god stund nå, og gleder meg utrolig til å se han igjen. Det er bare det at jeg er litt redd. Tenk om foreldrene mine finner det ut, om jeg går meg vill på flyplassen i Wien og om bare et eller annet skjer! Jeg trenger litt råd og tips fra dere reisevante her :lete:

Edit: jeg har fått meg reiseforsikring

Endret av behindthesun
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du spør etter, men jeg kan ihvertfall si at det er fryktelig dumt å reise noe sted uten reiseforsikring, så det bør du skaffe deg med en gang. Flyplasser og alt sånt klarer du fint. Å reise uten å fortelle det til foreldrene dine er ikke det smarteste jeg har hørt om, og jeg ville ha vurdert å ihvertfall legge igjen en lapp om du ikke tør si det til dem i forkant, for de kommer til å finne det ut før eller siden likevel. Dessuten kan det skje ting mens du er på ferie, og da er det viktig at de kan få tak i deg. Du er snart myndig, er du tøff nok til å fikse alt annet er du også tøff nok til å være ærlig med foreldrene dine.

Lykke til! Sarajevo er en hyggelig by.

Skrevet

Jeg skal reise alene til Sarajevo i vinterferien for å besøke kjæresten min, og har litt reisenerver! Billetter tur/retur er bestilt; Oslo,Wien -> Sarajevo/ -> Wien-Oslo. Altså 1 mellomlanding på begge turene. Jeg skal kun ha med håndbagasje på flyet for å unngå styret med innsjekket bagasje. Jeg har pass, europeisk helsetrygdkort, nok penger, men ikke reiseforsikring..

Jeg har ikke fått tillatelse av foreldrene mine til å dra, de tror jeg skal til ei venninne den tiden jeg er borte. Og siden jeg har hørt de er strenge i Sarajevo med å la ungdom under 18 år reise alene, har jeg forfalsket et ark med underskrift fra foreldrene mine hvor det står at jeg får lov til å reise alene.

Jeg har vært borte fra kjæresten min en god stund nå, og gleder meg utrolig til å se han igjen. Det er bare det at jeg er litt redd. Tenk om foreldrene mine finner det ut, om jeg går meg vill på flyplassen i Wien og om bare et eller annet skjer! Jeg trenger litt råd og tips fra dere reisevante her :lete:

Jeg vet heller ikke hvor du vil.

Jeg er klar over at enkelte i sin naivitet, burde vært beskyttet mot seg selv.

Men foreløpig betrakter jeg dette innlegget som det reneste vås.

Skrevet

Dette går nok bra skal du se.

Men for guds skyld la noen i din omgangskrets vite hvor du reiser, for (bank i bordet) en er aldri 100% sikker på hva som kan skje.

Reiseforsikring er en fordel, men ikke en absolutt nødvendighet siden du reiser innen Europa og har europeisk helsetrygdkort. Det dekker eventuell sykdom, men selvsagt ikke andre eventuelle tap som tapt bagasje, forsinkelser, m.m.

Uansett, riktig god tur!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du er vel ant forsikret via dine foreldre siden du er under 18 år, men det kommer jo ann på dine foreldres forsikring og om de evnt må reise sammen deg for at forsikringen skal gjelder.

Jeg synes dette høres lite smart ut - altså å reise utenlands uten å si ifra til dine foreldre (sier hun, som sjeldent sier ifra til mine foreldre når jeg er på tur :gjeiper: men så er jeg voksen)

Sarajevo er en fin by. Blir en flott opplevelse. Selv har jeg bare vært der en gang og det var rett etter krigen. Regner med det er bygd opp igjen en del til nå.

Skrevet

Som mor til en jente selv - så kjenner jeg at jeg får helt hetta av å lese dette!!

Du må for Guds skyld ikke finne på å gjennomføre dette (selv om jeg nok mistenker at formaninger fra en voksen dame ikke står høyt i kurs.. Jeg har vært 17 år selv.)

Tro meg når jeg sier dette: En ung, norsk tenåringspike har ikke noe alene i Sarajevo å gjøre.

Jeg synes også dette er veldig dårlig gjort mot foreldrene dine. Hvordan tror du de noen gang skal kunne tilgi seg selv - om det skjer noe med deres datter som de fremdeles har ansvaret for?

Skrevet (endret)

Du, jeg hadde ikke reist til Sarajevo alene som reisevandt 22-åring. Aldri i livet om du burde dra dit alene som lite reisevandt 17-åring! Du er faktisk skremmende naiv som faktisk i det hele tatt vurderer det. Det å være norsk jente i utlandet er faktisk tidvis mer farlig enn man skulle tro (og nei, jeg tuller ikke).

Å reise et sted uten reiseforsikring er rein og skjær galskap. Å reise til Sarajevo uten at noen vet hvor du skal er ihvertfall galskap.

Jeg har ikke barn selv, men fytti grisen, jeg kjenner at jeg får vondt i magen med tanke på hvordan foreldrene dine vil ha det dersom noe skulle skje.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Du, jeg hadde ikke reist til Sarajevo alene som reisevandt 22-åring. Aldri i livet om du burde dra dit alene som lite reisevandt 17-åring! Du er faktisk skremmende naiv som faktisk i det hele tatt vurderer det. Det å være norsk jente i utlandet er faktisk tidvis mer farlig enn man skulle tro (og nei, jeg tuller ikke).

Å reise et sted uten reiseforsikring er rein og skjær galskap. Å reise til Sarajevo uten at noen vet hvor du skal er ihvertfall galskap.

Vet du noen ting om sarajevo i det hele tatt? Å utale seg på den måten der er patetisk. Sikker på at du er 22 og ikke 14?

Skrevet

Helt enig med SmallTalk over meg. Det er _idiotisk_ å reise til et sted langt borte ifra hjemmet uten å la noen vite hvor du er, og attpåtil uten å være myndig eller ha reiseforsikring! Du er syk hodet jente. Hva hvis noe skjer? La oss si du blir utsatt for ei ulykke. Hva tror du skjer når du ikke har reiseforsikring, ikke er myndig en gang, ingen vet hvor du er - ikke foreldrene dine en gang...?

Skrevet

Hun skal ikke være der alene, hun skal besøke kjæresten sin! Eller mener du at det er selve reisen som er så farlig? Når ble det farlig å ta fly alene?

Skrevet

Vet du noen ting om sarajevo i det hele tatt? Å utale seg på den måten der er patetisk. Sikker på at du er 22 og ikke 14?

Ja, jeg er sikker på at jeg er 22 år og ikke 14.

Det er mulig du er så naiv at du tror det er noe sjakktrekk å reise til Bosnia alene som 17-åring. Bare det at hun vil forfalske papirer for å komme seg inn i landet der er vel et tegn på at jenta ikke bør dra?

Skrevet

Det er mulig du er så naiv at du tror det er noe sjakktrekk å reise til Bosnia alene som 17-åring. Bare det at hun vil forfalske papirer for å komme seg inn i landet der er vel et tegn på at jenta ikke bør dra?

Hvorfor er det så farlig? Hun skal på besøk!

Skrevet

Hun skal ikke være der alene, hun skal besøke kjæresten sin! Eller mener du at det er selve reisen som er så farlig? Når ble det farlig å ta fly alene?

Ja, hun skal besøke kjæresten sin i et land som hun ikke engang vil si til foreldrene sine at hun reiser til. Uten reiseforsikring og ved å forfalske papirer på at hun får lov til å reise. Å fly er ikke farlig, å reise er heller ikke farlig, men å reise til et annet land uten å si hvor hun skal, det er faktisk farlig. Hva i helvete skal hun gjøre dersom noe skulle skje og foreldrene tror hun er på besøk hos en venninne?

Å reise dit uten reiseforsikring er galskap. Vi snakker om et land som akkurat har bygd seg opp etter krigen og vi snakker om en by som har vært bombet sønder og sammen. Dette er et land hvor jeg har mine tvil om helsetjenestene til de som bor der, og jeg tror det kan bli j*vlig dyrt for familien hennes dersom noe skulle skje der nede.

Skrevet

Hvorfor er det så farlig? Hun skal på besøk!

Ja, uten å oppgi til foreldrene sine hvor hun skal. Synes ikke du det er galskap at en 17-år gammel jente vil reise avgårde og å misbruke en venninne ved å si at hun skal være hos henne?

Skrevet

Jeg er fra Bosnia og vet bedre enn deg hvordan det er der. Nok av turister som både reiser alene og med andre. Hun skal til kjæresten sin og ikke til en fremmed person. Det at hun skal forfalske papirer er ingen lur ide nei. Men det å reise til Sarajevo er ikke farlig kjære deg det er en helt vanlig by slik som Oslo. Krigen i Bosnia er over for mer en 15 hår siden hvis du ikke har fått det med deg.

Kjære ts Sarajevo er en nydelig by med nok av hyggelige folk overalt. Jeg vil fraråde deg til å forfalske papirene. Snakk med dine foreldre heller, du skaper bare problemer for deg selv. De er ganske strenge ja så de kan finne på å ringe dine foreldre for å forsikre seg at de har gitt deg tillatelse til å reise alene. Kos deg

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir helt overgitt av at ei 17 år gammel jente ikke ser at hvilke konsekvenser denne egoistisk, idiotiske handlingen kan medføre! Ærlig talt. At man er 17 år betyr ikke at man har beskyttelse mot voldtekt, ulykker, flykræsj, forholdsbrudd og alt mulig annet som kan skje mens hun er der nede. Har man reiseforsikring har man i hvert fall et sikkerhetsnett, og vet foreldrene at man drar er de et virkelig godt sikkerhetsnett, men ikke en gang da kan være sikker mot farer. Å sette seg selv i en livsfarlig posisjon, ja det er akkurat det TS gjør.

Skrevet

Ja, hun skal besøke kjæresten sin i et land som hun ikke engang vil si til foreldrene sine at hun reiser til. Uten reiseforsikring og ved å forfalske papirer på at hun får lov til å reise. Å fly er ikke farlig, å reise er heller ikke farlig, men å reise til et annet land uten å si hvor hun skal, det er faktisk farlig. Hva i helvete skal hun gjøre dersom noe skulle skje og foreldrene tror hun er på besøk hos en venninne?

Å reise dit uten reiseforsikring er galskap. Vi snakker om et land som akkurat har bygd seg opp etter krigen og vi snakker om en by som har vært bombet sønder og sammen. Dette er et land hvor jeg har mine tvil om helsetjenestene til de som bor der, og jeg tror det kan bli j*vlig dyrt for familien hennes dersom noe skulle skje der nede.

Det var da voldsomt til krisemaksimering! Hvis noe skulle skje er hun sammen med kjæresten sin, hun er ikke alene! Men jeg er enig i at hun bør ha reiseforsikring.

• Liker 1
Skrevet

Ja, uten å oppgi til foreldrene sine hvor hun skal. Synes ikke du det er galskap at en 17-år gammel jente vil reise avgårde og å misbruke en venninne ved å si at hun skal være hos henne?

Galskap? Den var litt drøy, synes jeg. Skulle tro hun skulle reise til Nigeria som prostituert, sånn som du hisser deg opp.

• Liker 2
Skrevet

Galskap? Den var litt drøy, synes jeg. Skulle tro hun skulle reise til Nigeria som prostituert, sånn som du hisser deg opp.

Det er bare en ting, da... Hun hadde ikke sluppet inn i Nigeria uten visum og uten ekstremt mye dokumentasjon på alle vaksinene hun hadde tatt.

Skrevet

Det er bare en ting, da... Hun hadde ikke sluppet inn i Nigeria uten visum og uten ekstremt mye dokumentasjon på alle vaksinene hun hadde tatt.

Det var bare en sammenligning. Det er ikke farlig å dra til Sarajevo. Det er bare du som er hysterisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...