Gå til innhold

Mattips til 2 pers. (1barn og 1 voksen)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har måltidstips til meg og min sønn på 3,5 år?

Vi spiser stort sett alt mulig, men jeg er ikke begeistret for fisk og lam/sau/fåre kjøtt.

Vi er veldig glad i sterk mat, med mye smak.

Vil gjerne ha tips til alle slags måltider, da jeg sliter litt med å få i meg nok måltider iløpet av et døgn.

Sunne og kjappe tips er ikke å forakte. :fnise:

Og gjerne ting som kan fryses evt. brukes som restemiddag dagen etter. :jepp:

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Dytter litt* :popcorn:

Skrevet

Linsesuppe/gryte er kjempegodt, mettende og kan fryses ned i porsjonsbokser! :) Jeg pleier å lage det litt på slump, men steker revne gulrøtter, løk, hvitløk og chili sammen før jeg har det i en stor kasserolle og heller på en passe mengde med kokende vann og kjøttbuljong. Deretter tilsetter jeg ca. 400-500 g røde linser, en eller to bokser hakka tomater og krydrer med karri, cayennepepper og tandoorikrydder, og heller på vann til linsene er ferdigkokt. Kjempegodt med nanbrød til :) Og kjempelett å fryse ned og tine igjen i porsjonsbokser :)

Her i huset er vi også glad i lasagne, men vi lager'n litt annerledes enn på pakka... Først steker vi squash og aubergine i skiver og legger det til side, før kjøttdeigen stekes i løk og hvitløk med revet gulrot. Deretter tilsettes lasagnemiksen fra pakka, med 1-2 bokser hakka tomat og så mye vann som må til for at den skal bli flytende nok, pluss mye oregano og basilikum. Så lager vi hvit saus ved siden av med masse muskatnøtt. I formen legges de stekte aubergineskivene nederst, deretter kjøttsaus, squashskiver og så plater, og så et lag med hvit saus. Dette gjentas, og så legges det masse revet ost på toppen. Helt NYDELIG! :)Funker kjempebra som restemat dagen etter også :)

Forøvrig har jeg fått helt dilla på smoothies for tida, kanskje det kan være et forslag hvis du trenger et kjapt mellommåltid? :) Appelsiner, banan og frosne jordbær og blåbær blir en digg smoothie! :)

Skrevet

Wok er kjempeenkelt og næringsrikt! Kjøp en pose wokgrønnsaker, strimlet kjøtt(svin, kylling eller biff), woknudler og woksaus, sleng det hele i panna og la det surre til alt er varmt:)

Posesupper med brødskive med gulost til er kjempeenkelt og godt.

For litt mer mat, sleng oppi grønnsaker eller kjøtt i suppa. F.eks. grønnsakssuppe med kjøttboller, blomkålsuppe med brokkoli og biter av kjøttpølse.

Bondeomelett: stek en pakke kjøttdeig, rør sammen 10 egg, 1,5ts salt, 2 dl vann og ha det hele i en ildfast form. Legg over strimler av purre og skiver av tomater og sett det hele i ovnen på 220 grader i 20-30 min.

Spekeskinke med potetsalat, isbergsalat og eggerøre.

Ellers har jo Fjordland masse som er kjempeenkelt å lage.

Til mellommåltider anbefaler jeg frukt og yoghurt!

Lykke til=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...