Gå til innhold

CV-skrive karakterer på CV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å finpusse CVen til jobbsøking. Jeg har fått andre til å se gjennom, og en kommentar jeg fikk var at jeg ikke skulle skrive karakter på selve CVen. Det virket bare skrytete (jeg har veldig gode karakterer fra utdanning...). Jeg derimot vil jo gjerne trekke fram det som faktisk er positivt, samt at det er lettere for den som får CVen å raskt se hva jeg har fått av resultater framfor å først måtte bla gjennom masse vitnemål osv.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke skrevet karakteren; en cv i mine øyner skal være en kort tekst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, aldri høer om noen som har skrevet dette på selve CV. Husker derimot i min klasse på skolen (gikk en litt praktisk linje) fikk alle jobb før vi ble ferdig bortsett fra den som hadde best karakterer... Tror nok det er farlig å legge stor vekt på dette, for det er kanskje ikke det som er viktigst for arbeidsgiver. I forhold til at man passer inn i miljøet og virker som rett person. Dette sier jo ikke karakterer noe om...

Lykke til i jobbsøkingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha skrevet karakterer på CV, og har aldri hørt noen har gjort det. Skriv en kort CV som gjør leseren interessert, så skal du se han titter på vitnemål uansett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å finpusse CVen til jobbsøking. Jeg har fått andre til å se gjennom, og en kommentar jeg fikk var at jeg ikke skulle skrive karakter på selve CVen. Det virket bare skrytete (jeg har veldig gode karakterer fra utdanning...). Jeg derimot vil jo gjerne trekke fram det som faktisk er positivt, samt at det er lettere for den som får CVen å raskt se hva jeg har fått av resultater framfor å først måtte bla gjennom masse vitnemål osv.

Hva synes dere?

Hvis arbeidsgiver er interessert i karakterene dine vil hun/han ta en titt på vitnemålet ditt. De fleste er nok mest interessert i å se på fraværet, men karakterene blir selvsagt også undersøkt.

En CV skal være oversiktelig, kort og konsis og inneholde en presentasjon av deg selv, hvorfor du søker jobben og hvorfor du vil gjøre det bra.

Har jobben en relevans til et av skolefagene dine (for eksempel økonomi), kan du kort nevne at du tror du vil gjøre en god jobb fordi du likte økonomifaget. Arbeidsgiveren vil nok automatisk kikke på vitnemålet ditt.

Det er en grunn til at vitnemålet legges ved. Det er nettopp for å vise karakterer og fravær. Du trenger ikke skrive det to ganger, det blir smør på flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en hovedkarakter/snittkarakter angitt på vitnemålet, og du søker jobber i en veldig karakterorientert bransje (for eksempel advokatbransjen), ville jeg skrevet det på CVen. Ellers ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som er litt kjedelig når man har gode karakterer, er at man ofte ikke sender vitnemålet med søknaden. Ofte ber arbeidsgiver bare om søknadsbrev og CV, og at man viser fram vitnemål ved evt intervju. men en kan vel kanskje nevne i søknaden at man er faglig sterk/har gode karakterer/over gjennomsnittet e.l? Vi (særlig kvinner) er så redde for å skryte, og en skal selvsagt ikke overdrive eller love noe en ikke kan holde, men dersom en klarer å fomulere seg moderat blir vel ikke søknaden kastet i søpla fordi en påpeker at en ikke er en D-student?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare skrive i jobbsøknaden "jeg fullførte ...utdannelsen min ved Høgskolen i ... våren 2010 med gode karakterer"? Da får du flettet det naturlig inn og gir de lyst til å se på karakterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive at vedlegg, som attester, referanser og vitnemål/karakterer oppgis på forespørsel.. trur det blir mer satt pris på :) Lykke til med jobbsøking! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en hovedkarakter/snittkarakter angitt på vitnemålet, og du søker jobber i en veldig karakterorientert bransje (for eksempel advokatbransjen), ville jeg skrevet det på CVen. Ellers ikke.

:Nikke: I min bransje (finans/consulting) er det ganske vanlig, fordi karakterer spiller stor rolle og man må kjøre på med det man har for å bli sett. I de fleste andre tror jeg at jeg hadde droppet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for det meste bare med ansettelse av ingeniører å gjøre, men jeg liker at karaktersnitt er på CV. Førsteinntrykket av CV'er uten snitt, er at snittet er dårlig, og derfor ikke oppført.

Hvis dette inntrykket er feil, så ser jeg det på vitnemålet. Men for å være ærlig, så betyr førsteinntrykk en god del. Hvis jeg skal se gjennom hundrevis av søknader, så ser jeg mye grunndigere på en CV hvor jeg ser at kandidaten har gode karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...