Gå til innhold

Mac'en min gjør noe rart!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt maskinen i ca. tre måneder, og det har vel skjedd 4-5 ganger: Jeg har Safari oppe og sitter på nett. Det begynner øverst; skjermen "fargelegges" i en gråtone, gjennomsiktig (dvs. jeg ser fortsatt siden under fargen), fargen brer seg nedover og i løpet av 4-5 sekunder er hele skjermen grå (men gjennomsiktig), og det kommer melding på mange språk om at jeg må slå av maskinen ved å holde inn av-knappen lenge. Når jeg da slår på igjen, får jeg spørsmål om jeg vil rapportere problemet.

Hva kan dette være? Ellers oppfører den seg helt som den skal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt den med dit du kjøpte den og forklart problemet, det høres litt merkelig ut.

Skrevet

Høres ut som den grå feilmeldingen, altså tilsvarende blåskjermen i MS Windows.

55515522_7b60324844_z.jpg

Det kan være noe feil med Mac OS X, så en ny installering kan fikse det. Eller det kan være noe galt med selve maskinvaren, som krever reparasjon.

Hvis det gjentar seg ofte ville jeg tatt med maskinen til forhandleren og latt dem se på den.

Skrevet

Probleme du beskriver er at et Teppe dekke over skjermen.

jeg tok min mac med til forhandler og de kjørte en test på den, der selve maskinen ble undersøkt, maskinen var Frisk, så de mente det kunne være noe galt med MAC OS X programmet. (det dekkes ikke av garantien, så vis maskinen må inn for å fiske program varen, så må det dekkes av egen lomme =(, første gang apple har skuffet meg)

Men de bedde meg om å gå inn på diskverktøy og på reparere diskretigheter, mange hadde hatt suksess med det (ikke hos meg desverre) fikk også beskjed om å lage en gjeste bruker, og prøve meg på den dersom problemet med Teppe fortsatt var der etter å ha reparert diskrettigheter..... dersom det fremdeles er på den ekstra brukeren, kunne det alikevel være maskinen som det var feil på. og da var apple forpliktet til å ta maskinen inn for en nærmere kontroll under garanti ordningen. :)

Skrevet

Det du får er vel det som kalles en Kernel Panic. Det kan skyldes flere ting, men prøv å google Kernel Panic eller sjekk Mac1-forumet så kanskje du finner noen mulige løsninger :)

Skrevet

Det første du bør gjøre er å sjekke hva du har tilkoblet maskinen. Kortlesere, uoriginale mus/tastaturer, USB-huber osv. kan gi kernel panic. Dersom kernel-panicen kommer ofte bør det være enkelt å luke ut feilen dersom det er noe som er tilkoblet.

Hvis du ikke har noe tilkoblet, prøv å gjenskape den eksakte situasjonen og tenk over hvilke programmer som kjører. Dersom du ikke har installert noe i det siste eller har noen programmer kjørende som ikke er velkjente (type Apples egne programmer, Office, Spotify etc) og likevel får kernel panic bør du ta backup av hele maskinen og ta en clean install. Kommer det fortsatt kernel panics kan du begynne å vurdere hardwarefeil.

Dette kan du også teste ved å ta en hardwaretest fra installeringsplaten, men jeg gidder ikke forklare det nå. Dersom ingenting av det andre funker så skal jeg forklare hvordan du gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...