Gå til innhold

Beskyldt for svindel på Finn.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg solgte en telefon på Finn til en verdi av 1200 kr. Fikk pengene på forskudd og sendte pakken dagen etter.

Nå viser det seg at pakken ikke er kommet frem, og kjøperen har laget et oppstyr uten like og anmeldt meg til politiet fordi hun ikke har fått pengene tilbake.

Hvilke konsekvenser kan dette få?

Jeg har aldri vært ute etter å svindle noen, og synes dette er utrolig kjedelig.

Hun har også dratt foreldrene sine inn i dette, og de truer med å melde fra til min bank og arbeidsgiver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sendte du pakken som brev, eller som pakke med sporingsnummer?

Endret av Zzyzx
Skrevet

Pakken ble sendt som brev. Alle brevene jeg har sendt i mitt liv har da kommet trygt frem..

Skrevet

Jo, men det betyr ikke at alle framtidige brev vil komme frem. Å sende noe som ahr en verdi på 1200 kroner som vanlig brevpost er risikosport. Ellers kunne du lett sett om kjøperen faktisk har tatt imot pakken eller ikke, eller hvor den har forsvunnet.

Det er kjøpsloven som regulerer risikoen ved transport av vare, så det er der du må sjekke for å avgjøre når risikoen overføres til kjøper. jeg er usikker på hvordan den vil tolkes, så jeg skal ikke gjøre det. Men jeg vil likevel tro at det er problematisk å bevise at man har sendt varen når den er sendt som brevpost.

En tanke er at det finnes svindlere på andre siden av bordet også, kjøperen kan ha mottatt varen og likevel forsøke å få igjen pengene siden det blir ord mot ord.

• Liker 2
Skrevet

Gjør politiet noe med sånne saker i det hele tatt?

Gjest Blondie65
Skrevet

Her kommer du ingen vei. Du har gjort en skikkelig brøler ved å sende telefonen uregistrert - da er det faktisk din risiko og ditt tap. Jeg tipper at du glemte å informere om at du har nektet å betale ut pengene i ditt første innlegg, eller mener du at du er blitt anmeldt uten å ha fått en forespørsel om å betale tilbake først?

Skrevet (endret)

Omtrent det samme skjedde med samboern min. Han måtte inn til avhør ca 8 mnd etter det skjedde, og måtte betale tilbake pengene hvis ikke gikk saken til retten..

Men her var det snakk om tlf til 900 kr..

Endret av kroppen
Skrevet

Jeg solgte en telefon på Finn til en verdi av 1200 kr. Fikk pengene på forskudd og sendte pakken dagen etter.

Nå viser det seg at pakken ikke er kommet frem, og kjøperen har laget et oppstyr uten like og anmeldt meg til politiet fordi hun ikke har fått pengene tilbake.

Hvilke konsekvenser kan dette få?

Jeg har aldri vært ute etter å svindle noen, og synes dette er utrolig kjedelig.

Hun har også dratt foreldrene sine inn i dette, og de truer med å melde fra til min bank og arbeidsgiver.

Når verdien er 1200, så har jeg villet sikret meg at mottaker fikk den. Da hadde du fått kvittering.

Jeg har også ville tenkt tanken at mottaker kan si den ikke kom, selv om den var kommet. Svindel går begge veier.

Blir du anmeldt, så ka du få en skrape i lakken, og du vil bli bedt om å legge frem kvittering på forsendelsen.

Skrevet

Her ville jeg foreslått å gi tilbake halvparten av pengene; dere har begge tapt noe. Du aner ikke om denne personen faktisk lyver om å ha mottatt telefonen, men er det vertdt risikoen? Det er du som har dumma deg ut ved å sende pakken som brevpost, så tapet av de 600 må du ta på din egen kappe...

Skrevet

Politiet gjøre noe?

De henlegger misshandlingssaker

Skrevet

betal tilbake pengene. detter er din feil.. desverre. om politet blir blandet inn må du uansett betale tilbake, så du sparer tid å bekymring ved å betale med en gang. og du kan få dette på rulebladet...

• Liker 1
Skrevet

Politiet gjøre noe?

De henlegger misshandlingssaker

trudde du viste hvilket land vi bor i? I Norge er det helt normalt at pengesvindling blir behandlet langt mere alvorlig enn vold:)

Du kan godt lemleste 5 barn, og slippe unna med noen år i buret. Men prøv å svindle staten... da ser du ikke dagens lys før du har glemt hvordan det så ut...

Skrevet

Har du ditt på det tørre, så ikke betal.

Men, du burde ikke sendt som brev.

Politiet vil bare arkivere dette og knapt nok det.

Garantert.

Skrevet

Jeg har tilbudt meg å betale tilbake halvparten, men det er ikke godt nok. Nå driver foreldrene og truer med å gjøre livet surt for meg. En dag hadde jeg til og med over 20 ubesvarte anrop på telefonen når jeg kom hjem fra jobb.

Skrevet

Jeg har tilbudt meg å betale tilbake halvparten, men det er ikke godt nok. Nå driver foreldrene og truer med å gjøre livet surt for meg. En dag hadde jeg til og med over 20 ubesvarte anrop på telefonen når jeg kom hjem fra jobb.

Anmeld de for trakaksering/terrorisering ?

• Liker 1
Skrevet

Var dere enige om hvordan forsendelsen skulle skje?

Skrevet

Ble selv svindla på finn for 2500 kr, annmeldte det til polti, min sak var nr 10 som nylig var annmeldt av svindel på finn av denne fyren. Alle sakene ble henlagt.

Skrevet

Du er ansvarlig. I følge loven er ikke handelen gjennomført før kjøperen har fått varen. Pakker forsvinner ganske ofte, jeg har erfaring med dette. Dette kan få store konsekvenser for deg om du ikke betaler tilbake.

Skrevet

Du er ansvarlig. I følge loven er ikke handelen gjennomført før kjøperen har fått varen. Pakker forsvinner ganske ofte, jeg har erfaring med dette. Dette kan få store konsekvenser for deg om du ikke betaler tilbake.

Dette er direkte feil. Kjøpsloven definerer levering som når varen er overlevert første befrakter, i dette tilfelle posten.

Skrevet

Vel, om de plager deg så mye, ville jeg truet med anmelding for trakkasering tilbake, og stått fast på at de får ikke noe mer enn halvparten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...